2022-01-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Nu var det ju uppgifter media fått från försvaret och polisen. Alltså de förde vidare info till oss tittare. Du menar att försvaret och polismyndigheten ljuger om drönarna? Vad är då syftet med att hitta på en sån story som de senare dessutom väljer att gå ut med i media?

Jag menar att man bör vara noga med retoriken/semantiken så inte förhastade slutsatser görs. Vilken händelse är det nu exakt som du avser? (Lite osäker på det) Forsmark? Ursprungliga iakttagelsen från i fredags?

(Men ja men bör vara medveten om att desinformation kan förekomma från myndigheter, särskilt från militär, även om jag tror i det fallet det mer handlar om inkompetens/otydlig kommunikation och att man omedvetet blandar ihop korten här)
Citera
2022-01-18, 07:52
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det behövs nån typ luftvärnssystem vilket jag tror saknas runt kärnkraftverken. Vad för information tror du en drönare kan samla in som en satellit inte kan klara av?
Har ingen aning om vad för information de i så fall skulle vara ute efter. Drönare har ju ett brett användningsområde så det är omöjligt att spekulera kring vad de används till.

Men det är knappast en ren tillfällighet att ett gäng med stort intresse för att flyga drönare plötsligt beslutar sig för att göra det samtidigt på dessa speciella platser.
Citera
2022-01-18, 07:53
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tror du att det springer runt försvarsanställda i tätorter beväpnade med raketgevär?

Nej det tror jag inte.
Men om behov finns, så kan jag tänka mig att använda dessa vapen.

Dessutom kan man modifiera dem för att kunna träffa mindre föremål, med eller utan detonation.
Citera
2022-01-18, 07:55
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjSkrak
RQ Ravens vingspann är enligt min manual ca 1,4 m så vad menar du?
Repliken var på ett påstående att man måste räkna på ett vingspann på minst två meter. Jag påvisade bara att det inte nödvändigtvis måste vara så.
Citera
2022-01-18, 07:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Nej det tror jag inte.
Men om behov finns, så kan jag tänka mig att använda dessa vapen.

Dessutom kan man modifiera dem för att kunna träffa mindre föremål, med eller utan detonation.

Men det kommer inte att hända i Sverige. Mer troligt att någon babbe skulle få en knäpp och skjuta med sin pistol.
Citera
2022-01-18, 07:57
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Jag menar att man bör vara noga med retoriken/semantiken så inte förhastade slutsatser görs. Vilken händelse är det nu exakt som du avser? (Lite osäker på det) Forsmark? Ursprungliga iakttagelsen från i fredags?

(Men ja men bör vara medveten om att desinformation kan förekomma från myndigheter, särskilt från militär, även om jag tror i det fallet det mer handlar om inkompetens/otydlig kommunikation och att man omedvetet blandar ihop korten här)

Jag tänker på alla händelser rörande kärnkraftsverken. Om det nu är så känsliga områden att det rör sig om grov obehörig befattning med hemlig uppgift, att flyga över dessa platser med drönare, så blir det komiskt att man bara står och ser på när drönarna svävar runt och sedan sticker när de uppenbarligen är klara med vad de nu ägnade sig åt.
Citera
2022-01-18, 07:57
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Den här tråden rör kärnkraftverken.
Det var det jag svarade på
Då håller jag med dig tillfullo.
Citera
2022-01-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Inser du att det är omöjligt och meningslöst att diskutera någon avfärdar allt som rapporterats i media? Kan du inte starta en egen tråd, där bara de som med egna ögon sett de här föremålen kan diskutera?

Man får väl gärna hänvisa till vad media säger om man är noga med detaljerna. Vem som säger vad och när, och vem som påstår vad någon annan sett och vem denna då är och när isf den iakttagelsen skedde osv. Och vilken specifik händelse man avser när man spekulerar. Avsändare/tid/plats/händelse osv. Annars är vi ju inte bättre än ett gäng schimpanser som för ljud för sig med ambitionen att höras högst. Då blir det ringar på vattnet av missförstånd, felaktiga slutsater, tankevurpor och desinformation här? Vem vill ha det? 🤷‍♂️
Citera
2022-01-18, 07:59
Medlem
Inte en chans att Ryssland ger oss en hint om vad dom kommer göra vid ett eventuellt krig. Allt som sker nu är bara skrämsel och mindfucking från deras sida.
Vad skulle Ryssland tjäna på ett sönderbombat Sverige som kommer vara obeboeligt samt svårt att beträda dom kommande miljoner åren?
Jag tror att vi spelar ryssen mitt i handen. Ryssen säger "gå inte med i nato" då är det precis det dom vill att vi ska göra. Ryssen flyger med flygplan över Forsmark, då kommer dom absolut inte bomba där.
Det enda jag gissar är sant i denna soppan är att Ryssland är ute efter Gotland.
Citera
2022-01-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Tack för det..!
Är det inte extremt konstigt att det inte finns en enda bild på de s.k. drönarna?
Är det hemligt hur de ser ut?
Jag tror det är total bulls**t!

Det närmaste vi kan komma är en skiss men den gäller den som flög över Stockholm
Citera
2022-01-18, 08:04
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Den som publicerar foton på skyddsobjekt är rökt. Ingen betalar för ett sådant foto. Troligt är att slottet mm har kameror mot himlen, men de är Säpos, just för detta ändamål.
Jag menade att någon fotade drönaren, inte skyddsobjektet. Sen har väl iof folk dålig koll på sånt, var det inte Drottningholm som hade problem med alla Pokemon Go-spelare när det kom?
Citera
2022-01-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag tänker på alla händelser rörande kärnkraftsverken. Om det nu är så känsliga områden att det rör sig om grov obehörig befattning med hemlig uppgift, att flyga över dessa platser med drönare, så blir det komiskt att man bara står och ser på när drönarna svävar runt och sedan sticker när de uppenbarligen är klara med vad de nu ägnade sig åt.

”Drönare, drönare, drönare.” Det är FORTFARANDE inte alls bekräftat att var drönare som iakttogs vid Forsmarks kärnkraftverk i fredags. Det är fortfarande en gissning. Kanske en kvalificerad sådan kan man hävda. Men det är långt ifrån klarlagt om ingen ny information/bevis tillkommit som jag missat? 🤷‍♂️ Det blir något dumt att diskutera en händelse utifrån att ”det var drönare” när man istället bör diskutera utifrån att ”det kan ha varit drönare”. Stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in