2022-01-18, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Jag tror postaren menade att det är märkligt att en drönare som flög över slottet och uppmärksammades av högvakten inte fotades av någon civilist som postat/sålt vidare bilden, men jag kan ha fel.
Den som publicerar foton på skyddsobjekt är rökt. Ingen betalar för ett sådant foto. Troligt är att slottet mm har kameror mot himlen, men de är Säpos, just för detta ändamål.
Citera
2022-01-18, 07:17
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Det går att skjuta ner en drönare med hagelbraka, men då måste de vara på låg höjd. Med kulvapen, men en kula ramlar ner och att skjuta i bebyggelse vill man undvika. Att träffa en drönare på 250-300 meters höjd som flyger i okänd hastighet är extremt svårt. Det är inte realistiskt.

I kraftig vind dessutom och med tanke på vart man befinner sig så går det inte att skjuta hur man vill och önskar.
Citera
2022-01-18, 07:18
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag är ännu inte övertygad om att 'ryssarna' skulle vara skyldiga. Men jag är fullständigt övertygad om att västmakter flyger drönare i Ryssland. Inte lika underhållande eftersom det inte skrivs om på ryska nyhets-sajter.

Ja det har du rätt i. Kan ju vara "allierade" som vill skrämma upp Sverige.
Citera
2022-01-18, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, my bad.
En fråga till ordningsmannen, är det tillåtet i denna tråd att diskutera det nya drönarlarmet vid Forsmark som blev medialt idag? Eller är det för långt ifrån i tiden?

Ja det låter mer rimligt och logiskt? 🤷‍♂️ Min poäng dock, var och är fortfarande, att man bör hålla i sär de olika händelserna innan man drar slutsatser om eventuella samband. Man kan inte snabbspola och raljera över ”allt” som händer/hänt just nu senaste veckan och som associeras till drönarhysterin ”som en enda företeelse”. Det är minst sagt överilat och en tankevurpa. Jag är dock öppen för att se/diskutera samband - men då måste man vara först vara ärlig med händelseförlopp, vad som hänt och vad vi faktiskt vet om varje enskild händelse. Ingen, förutom desinformatörer, tjänar på att blanda ihop korten.
Citera
2022-01-18, 07:21
Medlem
FOI: Ovanligt med drönarflygningar över kärnkraftver.

Martin Hagström på FOI tror att det var en drönare som vägde tiotals kilo som flög över Forsmarks kärnkraftverk i fredags, men vem som styrde den vill han inte spekulera kring.

– Oavsett vem som har kört drönaren kan det vara ett sätt att skapa uppmärksamhet, testa systemet och se om drönarna upptäcks. Att se hur Sverige agerar och om man tar det på stort allvar.

källa: omni.se
Citera
2022-01-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Varför då? Både RQ-11 Raven och RQ-12 Wasp har t.ex. vingspann på närmare en än två meter (och bägge används f.ö. även av Sverige).

RQ Ravens vingspann är enligt min manual ca 1,4 m så vad menar du?
Citera
2022-01-18, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
På nyheterna imorse sa de att de har identifierat drönaren som en "avancerad drönare", som bland annat kunde stå emot hårda vindar. Så jag antar att de har information om vilken typ av drönare det rör sig om?

Min fråga är varför de inte skjuter ner dessa drönare när de rör sig över känsliga områden? De säger själva att de handlar om grov obehörig befattning med hemlig uppgift och att de hanterar händelserna som nationella särskilda händelser. Vad gör det för nytta att skicka upp militärhelikoptrar och polis till platserna som ändå bara iakttar drönarna? De är uppenbarligen på dessa platser för att inhämta någon sorts information. Kan man inte bara skjuta ner drönarna och visa hur pass allvarligt man ser på det?

Nu visar man istället att vi har alla resurser för att hantera problemet, men väljer att inget göra.

”På nyheterna i morse sa de” 🙃. Det är just den här typen av retorik i media och här som jag vänder mig emot. Det förvillar människor. Vilka är ”de” som du avser? Polisen? Och vilken specifik händelse (tid och plats) är det som avses? Knappast avses iakttagelsen vid Forsmarks kärnkraftverk från i fredags? Finns bilder isf? Får vi se dem? (Identifierat som en ”avancerad drönare” som ”kan stå emot hårda vindar” låter ju f ö inte alls som en ”identifiering” utan mer som en ”kvalificerad gissning” baserat på vad deras egen kunskapsbank och fantasi begränsar dem till.)
Senast redigerad av bboy1980 2022-01-18 kl. 07:41.
Citera
2022-01-18, 07:37
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag undrar om inte Sverige har Stingers?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-Air_Stinger

Vi har i alla fall denna här:

Carl-Gustaf M4 Multi-Role Weapon System
https://www.army-technology.com/projects/carl-gustaf-m4-multi-role-weapon-system/

https://www.saab.com/products/carl-gustaf-m4
Senast redigerad av Fibonaccital 2022-01-18 kl. 07:39.
Citera
2022-01-18, 07:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag undrar om inte Sverige har Stingers?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-Air_Stinger

Vi har i alla fall denna här:

Carl-Gustaf M4 Multi-Role Weapon System
https://www.army-technology.com/projects/carl-gustaf-m4-multi-role-weapon-system/

https://www.saab.com/products/carl-gustaf-m4

Tror du att det springer runt försvarsanställda i tätorter beväpnade med raketgevär?
Citera
2022-01-18, 07:41
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
”På nyheterna i morse sa de” 🙃. Det är just den här typen av retorik i media och här som jag vänder mig emot. Det förvillar människor. Vilka är ”de” som du avser? Polisen? Och vilken specifik händelse (tid och plats) är det som avses? Knappast avses iakttagelsen vid Forsmarks kärnkraftverk från i fredags? Finns bilder isf? Får vi se dem?
Nu var det ju uppgifter media fått från försvaret och polisen. Alltså de förde vidare info till oss tittare. Du menar att försvaret och polismyndigheten ljuger om drönarna? Vad är då syftet med att hitta på en sån story som de senare dessutom väljer att gå ut med i media?
Citera
2022-01-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
På nyheterna imorse sa de att de har identifierat drönaren som en "avancerad drönare", som bland annat kunde stå emot hårda vindar. Så jag antar att de har information om vilken typ av drönare det rör sig om?

Min fråga är varför de inte skjuter ner dessa drönare när de rör sig över känsliga områden? De säger själva att de handlar om grov obehörig befattning med hemlig uppgift och att de hanterar händelserna som nationella särskilda händelser. Vad gör det för nytta att skicka upp militärhelikoptrar och polis till platserna som ändå bara iakttar drönarna? De är uppenbarligen på dessa platser för att inhämta någon sorts information. Kan man inte bara skjuta ner drönarna och visa hur pass allvarligt man ser på det?

Nu visar man istället att vi har alla resurser för att hantera problemet, men väljer att inget göra.

Det behövs nån typ luftvärnssystem vilket jag tror saknas runt kärnkraftverken. Vad för information tror du en drönare kan samla in som en satellit inte kan klara av?
Citera
2022-01-18, 07:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Fast nej? Polisen har inte alls bekräftat att det rör sig om identifierade drönare kvällen/natten 14-15 januari vid Forsmarks kärnkraftverk. Men retoriken från polisen, media och de flesta här låtsas som att det är klarlagt och identifierat som drönare. Vilket inte är sant.

Visa mig gärna hur det är bekräftat/bevisat/identifierat att det var fråga om en drönare vid Forsmark i fredags kväll? Så mycket skitsnack och omedveten/medveten gaslighting going här
och i media där folk blandat/blandar ihop och förenklar händelser.

Inser du att det är omöjligt och meningslöst att diskutera någon avfärdar allt som rapporterats i media? Kan du inte starta en egen tråd, där bara de som med egna ögon sett de här föremålen kan diskutera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in