2022-01-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Ja för det måste ju vara ”ryssen” i och med den ”ovanligt” spända situationen som skickat upp drönare för att utföra spionage. Lägg ner. Finns inte ett ända bevis annat än ögonvittnen. Vad folk ser uppfattas subjektivt. Precis som att väktare och ögonvittnen helt plötsligt är experter på drönare för att kunna särskilja på en militär drönare och en från teknikmagasinet.

Det som skedde på flygplatserna i norra Sverige vet man bara för att någon ringde in. Kan lika gärna vara busringning.

Det mest troliga är att några hobbypiloter har gått ihop och koordinerat flygningar för att pranka samhället för att de vet att folk direkt kommer anklaga ”ryssen” då ni alla är hjärntvättade av msm. Och ja, de har lyckats bra

Finns bild i NSD av drönaren i kiruna, det ser ut som en DJI mavic2, (har själv en likadan) billig drönare på ca16-20000kr, tror knappast ryssarna använer så billiga drönare.
Citera
2022-01-18, 06:50
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Skulle den vara militär kan han räkna med 2 meter i vingspann
Varför då? Både RQ-11 Raven och RQ-12 Wasp har t.ex. vingspann på närmare en än två meter (och bägge används f.ö. även av Sverige).
Senast redigerad av apskelett 2022-01-18 kl. 06:53.
Citera
2022-01-18, 06:53
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
Finns inga bevis på tysk ubåt. Gör om gör rätt.

Du är medveten om att det inte är första gången Nato kränker svenskt territorium.

"Enligt en uppföljande dokumentär i Uppdrag Granskning den 11 juni 2008 sägs det numera stå helt klart att de ubåtar som svenska försvaret jagade i Hårsfjärden i samtliga kända fall rörde sig om ubåtar från Nato, till exempel från Västtyskland, USA, och Storbritannien"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Jag tror att dessa drönare övade så man kan skicka in beväpnade drönare vid ett krigsläge.
Då kan de blixtsnabbt skicka in en eller 2 beväpnade drönare och slå till exakt där det gör som mest skada.

Annars kan man gå in på goglmapp och få kordinaterna Har ryssarna internet
Citera
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Under en pågående utredning så visar man inte upp det även om det finns till det samlats in vittnesmål då de annars kan påverkas.
Jag tror postaren menade att det är märkligt att en drönare som flög över slottet och uppmärksammades av högvakten inte fotades av någon civilist som postat/sålt vidare bilden, men jag kan ha fel.
Citera
2022-01-18, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Tror du på allvar att foton/filmer tagna av väktare/poliser ska offentliggöras under en säpo-utredning?

Ja, varför inte?
Blir det enklare att lösa om man visar bilderna lite senare?
Det här är väldigt märkligt alltihop.
En två meter drönare ha flugit över Gamla Stan/ Slottet utan några spår eller bilder?!
Tillåt mig tvivla…
Citera
2022-01-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polisen-droenare-floeg-oever-kaernkraftverk.XqJrvAMnK

Ryssar som vill ha mer mark?

Tycker den där röda börjar bli allt mer läskig, för att inte tala om allt hat mot svenska myndigheter och media man ser på forum som Flashback. Så var det inte förr.

Tror det är Försvarsmakten eller Polisens egna drönare som flög där ovanför.
Citera
2022-01-18, 07:03
Medlem
Hur skulle ryssland eller usa hanterat avancerade drönare som flyger över skyddsobjekt, tro? Skulle det vara skillnad mot sveriges hanterande?
Citera
2022-01-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Fast särskilt oidentifierade verkar de ju inte vara i och med att polis bekräftar att det rör sig om just drönare.

Verkar dessutom ha varit nya flygningar över Forsmark ikväll: https://sverigesradio.se/artikel/larm-om-dronare-vid-forsmark-polisen-pa-plats

Fast nej? Polisen har inte alls bekräftat att det rör sig om identifierade drönare kvällen/natten 14-15 januari vid Forsmarks kärnkraftverk. Men retoriken från polisen, media och de flesta här låtsas som att det är klarlagt och identifierat som drönare. Vilket inte är sant.

Visa mig gärna hur det är bekräftat/bevisat/identifierat att det var fråga om en drönare vid Forsmark i fredags kväll? Så mycket skitsnack och omedveten/medveten gaslighting going här
och i media där folk blandat/blandar ihop och förenklar händelser.
Citera
2022-01-18, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ändå lite intressant att se hur folk tänker. Jag undrar mest varför drönarna inte har blivit nerskutna, finns det nån anledning att låta dom flyga omkring som dom vill?
Det går att skjuta ner en drönare med hagelbraka, men då måste de vara på låg höjd. Med kulvapen, men en kula ramlar ner och att skjuta i bebyggelse vill man undvika. Att träffa en drönare på 250-300 meters höjd som flyger i okänd hastighet är extremt svårt. Det är inte realistiskt. Störningssändare är vad som utvecklas. Fullt möjligt att det är det beredskapssystemet "någon" vill testa.
Citera
2022-01-18, 07:13
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Jag tror postaren menade att det är märkligt att en drönare som flög över slottet och uppmärksammades av högvakten inte fotades av någon civilist som postat/sålt vidare bilden, men jag kan ha fel.

Den här tråden rör kärnkraftverken.
Det var det jag svarade på
Senast redigerad av Itowk 2022-01-18 kl. 07:42.
Citera
2022-01-18, 07:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Fast nej? Polisen har inte alls bekräftat att det rör sig om identifierade drönare kvällen/natten 14-15 januari vid Forsmarks kärnkraftverk. Men retoriken från polisen, media och de flesta här låtsas som att det är klarlagt och identifierat som drönare. Vilket inte är sant.

Visa mig gärna hur det är bekräftat/bevisat/identifierat att det var fråga om en drönare vid Forsmark i fredags kväll? Så mycket skitsnack och omedveten/medveten gaslighting going här
och i media där folk blandat/blandar ihop och förenklar händelser.
På nyheterna imorse sa de att de har identifierat drönaren som en "avancerad drönare", som bland annat kunde stå emot hårda vindar. Så jag antar att de har information om vilken typ av drönare det rör sig om?

Min fråga är varför de inte skjuter ner dessa drönare när de rör sig över känsliga områden? De säger själva att de handlar om grov obehörig befattning med hemlig uppgift och att de hanterar händelserna som nationella särskilda händelser. Vad gör det för nytta att skicka upp militärhelikoptrar och polis till platserna som ändå bara iakttar drönarna? De är uppenbarligen på dessa platser för att inhämta någon sorts information. Kan man inte bara skjuta ner drönarna och visa hur pass allvarligt man ser på det?

Nu visar man istället att vi har alla resurser för att hantera problemet, men väljer att inget göra.
Senast redigerad av L3nn4rt 2022-01-18 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in