2022-01-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inget påhitt. Har redan länkat artikel om vad som hände under april år 2020

Det är inga 3000-4000 missade fall.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/jamforelse-av-olika-matt-pa-covid-19-dodsfall.pdf
Citera
2022-01-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Statistik från Sydafrika visar att vaccinet minskade risken för svår sjukdom minskade rejält. Sedan är Sydafrika med sin extremt låga medelålder svårt att jämföra med Europa.

Alltid denna dåliga ursäkt. Det skedde ingen massdöd i Sydafrika. Sjukhusen vart inte överbelagda överhuvudtaget. Du kan lika gärna vända på det och nämna att Sydafrikanernas hälsa (och sjukvård) i regel är mycket sämre än i Europa och trots detta ingen våg av döda att tala om.

Citat:
Anledningen kan vara att trots att antikropparna inte är lika effektiva mot Omicron så reagerar T-cellerna effektivare jämfört med icke-vaccinerade.

Fast Omicron är väldigt mycket mindre dödlig även bland ovaccinerade...

Citat:
South African study suggests Omicron less severe even for unvaccinated.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/safrican-study-suggests-omicron-less-severe-even-unvaccinated-2022-01-14/

Citat:
Could Omicron be even LESS deadly than seasonal flu? Scientists believe ultra-infectious strain may kill 100 TIMES fewer people than Delta (and mortality rates were ALREADY similar to influenza before the variant emerged)

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358361/Omicron-nearly-100-TIMES-deadly-seasonal-flu-scientists-believe.html

Citat:
With the new variant now prevalent worldwide, South Africa is providing clues to life after Omicron. President Cyril Ramaphosa’s government has said the country’s fourth Covid-19 wave has peaked. Total excess deaths attributed to Omicron are about 10,000, compared with about 110,000 excess deaths during the previous, Delta-driven wave.

Even though three-quarters of all South Africans are still not double jabbed against Covid-19, vaccinations, immunity after previous infections and signs that Omicron is a milder disease appear to have kept the pressure off hospitals.

“The most important issue is that there was a clear decoupling between community spread, which has been very rapid, and the level of hospital admissions,” said Richard Friedland, chief executive of Netcare, South Africa’s biggest provider of private healthcare. “We have not suspended elective surgeries, and there is no pressure on beds . . . We have had no capacity constraints at all in the fourth wave.”

The typical time patients stayed in hospital remained at about three days under Omicron, compared with about seven days in the other waves, he added.

https://www.irishtimes.com/news/worl...cron-1.4772352

Covid är och förblir en risk enbart för mycket gamla och multisjuka. Det är de som bör ta sitt eget ansvar och vaccinera sig om så behövs. Det är orimligt att massvaccinera en hel befolkning.

Citat:
CDC director says study show 75% of COVID-19 deaths 'had four or more comorbidities'

https://www.washingtonexaminer.com/news/cdc-director-says-75-of-covid-19-deaths-had-four-or-more-comorbidities
Senast redigerad av Pinkwotz 2022-01-18 kl. 00:20.
Citera
2022-01-18, 00:19
Medlem
Citat:
Jag känner inte så många unga då jag själv är lite äldre. Det betyder dock inte att det inte finns.

Jag känner däremot något äldre personer som drabbats av precis den här typen av skador från det virus som du kallar för en "förkylning". Ska du börja kalla Ebola för skavsår också?

Du kommer inte hitta många även om du frågar runt kan jag garantera dig. Dessa påstådda neurologiska skador är ett ickeproblem. Du är bara desperat och försöker sprida nån löjlig skräckpropaganda. När ditt vanliga skitsnack inte räcker längre då viruset muterat till en mindre allvarlig variant, då måste du leta fram annat trams att komma med för att sälja in ditt vaccin.

Eftersom du är hypondriker vågar du väl inte ens gå ut utan att trä en kondom över kroppen. Slår vad om att du är rädd för 5G-strålning också Akta! Du kan få neurologiska skador av det med!
Senast redigerad av Pinkwotz 2022-01-18 kl. 00:23.
Citera
2022-01-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Allt talar för att vi är i början på covids endemiska fas och ändå sitter du och babblar om att det minsann kommer att komma mer dödliga varianter. Exakt vem tror detta? Kan du nämna ett specifikt influensavirus eller annat förkylningsvirus som kommit tillbaka efter några år när en pandemi lagt sig för att sedan börja om på nytt där det började? Virus funkar inte så. Flockimmunitet funkar inte så.

Influensa slår olika varje år, och olika mellan åldersgrupper.

Socialstyrelsen har rapporter på influensa, bara att läsa

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Det varierar mellan 500-4000 som totalt avlider i sviter efter influensa varje säsong.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-season-2018-2019/?pub=63511
Citera
2022-01-18, 00:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, de ska vaccinera sig mot SARS-Covid19. En lungsjukdom som gör att de riskerar neurologiska skador som i värsta fall är obotliga.
Alla virus kan väl leda till allvarliga tillstånd i undantagsfall. Ändå försöker man inte vaccinera bort allt. Man massvaccinerar väl inte barn mot influensa, t ex? Varför ska de tvingas på ett redan föråldrat covidvaccin bara för att du har mardrömmar?
Citera
2022-01-18, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Influensa slår olika varje år, och olika mellan åldersgrupper.

Socialstyrelsen har rapporter på influensa, bara att läsa

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Det varierar mellan 500-4000 som totalt avlider i sviter efter influensa varje säsong.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-season-2018-2019/?pub=63511

Ja? Och det är inget konstigt med det. Inget vi höjt på ögonenbrynen över, tvingat hela befolkning att sätta sina liv på paus för eller sysslat med massvaccinering. Varför skulle Omicron vara annorlunda? Det dör 200-300 personer per dag i UK under en tuffare influensasäsong.
Citera
2022-01-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ja? Och det är inget konstigt med det. Inget vi höjt på ögonenbrynen över, tvingat hela befolkning att sätta sina liv på paus för eller sysslat med massvaccinering. Varför skulle Omicron vara annorlunda? Det dör 200-300 personer per dag i UK under en tuffare influensasäsong.

Nej, jag har inte påstått att det är något konstigt. Vem argumenterar du mot?
Citera
2022-01-18, 00:32
Avslutad
Citat:
Jag känner inte så många unga då jag själv är lite äldre. Det betyder dock inte att det inte finns.

Jag känner däremot något äldre personer som drabbats av precis den här typen av skador från det virus som du kallar för en "förkylning". Ska du börja kalla Ebola för skavsår också?

Det finns endast ett stopp på denna fars, likt andra virus så krävs det en flockimmunitet.
Att som du och dina gelikar tro att man kan vaccinera bort ett virus är bara en fabel, däremot vaccin till gamla samt de med allvarliga underliggande sjukdomar är rätt, men att tokvaccinera helt friska människor är så sinnessjukt att det knappt går att kommentera!
Citera
2022-01-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, jag har inte påstått att det är något konstigt. Vem argumenterar du mot?

Jaha, kanske missförstod dina intentioner då. Vi släpper den diskussionen då och går vidare.
Citera
2022-01-18, 00:36
Medlem
Citat:
Någon som vet varför Sverige fortfarande har kvar läkemedelsbegränsningen? Är det fortfarande brist på läkemedel? Infördes ju i början av pandemin för att folk hamstrade läkemedel av rädsla för att leveranserna till Sverige skulle kunna komma att strypas. Varför ligger denna spärr kvar fortfarande?

Den begränsning som infördes i början av pandemin tas bort i dag. Nu gäller åter de gamla reglerna att du får ta ut mer än 3 månaders förbrukning men att de då inte omfattas av högkostnadsskyddet.

https://www.svenskfarmaci.se/2021/12/16/begransat-uttag-av-lakemedel-tas-bort/
Citera
2022-01-18, 00:40
Medlem
Citat:
Jaha, kanske missförstod dina intentioner då. Vi släpper den diskussionen då och går vidare.

Lika bra.

Jag är helt säker på att det kommer vågor av covid, mer vissa år, mindre andra. Precis som de endemiska coronavirusen och influensa. RS vanligen vartannat år som det slår hårdare. Hur hårt covid blir beror sannolikt på variant/mutationer och aktuellt immunitetsläge. Det är bara en spelare till i vintervirusligan att lära sig leva med.
Citera
2022-01-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Det finns endast ett stopp på denna fars, likt andra virus så krävs det en flockimmunitet.
Att som du och dina gelikar tro att man kan vaccinera bort ett virus är bara en fabel, däremot vaccin till gamla samt de med allvarliga underliggande sjukdomar är rätt, men att tokvaccinera helt friska människor är så sinnessjukt att det knappt går att kommentera!

Jag är av samma uppfattning. Att vaccinera äldre och multisjuka är absolut rätt. Men inte att massvaccinera en hel befolkning. Jag ser inga belägg för att det skulle vara nödvändigt. Inte ens då viruset spred sig som mest när vi inte hade några vaccin var dödligheten särskilt hög.

Men samtidigt ska det stå alla fritt att välja om de vill vaccinera sig eller inte. Om jag inte vill vaccinera mig så ska det givetvis respekteras och om någon vill vaccinera sig så ska jag också respektera detta. Alla får göra sin egen risk/nytta-analys.

Det jag vänder mig mot är inte vaccinet i sig. Tvärtom så anser jag att det är bra att det finns för de som behöver det. Vad jag vänder mig mot är covidpass, restriktioner, medicinsk apartheid och liknande skit. Jag är även trött på hypokondriker som vill dra ut på detta i all evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in