2022-01-17, 18:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förstå att personalen inom äldreomsorgen kan skydda brukarna oavsett om de är vaccinerade eller inte. Annars kan de ju anställa ovaccinerad personal som nyligen har genomgått covid. De borde ju inte kunna smitta någon? Dags att lägga ner alla idiotiska påhitt, särskilt från Dalarnas sida. De vet tydligen inte hur vårdpersonal arbetat smittsäkert hela tiden innan vaccinen kom.

Det kan jag hålla med om.
Citera
2022-01-17, 18:44
Medlem
Madagascars avatar
Stockholm har lägesrapporterat. 493 inlagda idag. Det ökar...

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2022-01-17, 18:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förstår verkligen inte varför man ska kunna hämta ut läkemedel för 12 månader framåt.

90 dagar räcker väl.

Om man vill resa bort, eller bosätta sig så att det inte är praktiskt möjligt. Dessutom blir det i praktiken inte 90 dagar. Du får bara beställa på nytt efter 60 dagar, vilket gör att du då bara har kvar för 30 dagar. Har du då dessutom mer än ett receptbelagt läkemedel som är uttaget vid olika tidpunkter kan det bli att du måste springa eller beställa på apoteket rätt ofta. Jag förstår inte varför den begränsningen ligger kvar om det inte är någon brist.
Citera
2022-01-17, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Då har vi alltså indentifierat din agenda. Du är alltså en hypkondriker som dessutom är beroende av mediciner för din överlevnad. Go figure.

Notera detta alla...

Beroende av mediciner för överlevnad var nog lite att ta i.
Citera
2022-01-17, 18:49
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Köper man läkemedel utanför frikortet (det vi i praktiken diskuterar här) tror jag folk tänker sig för. Är jag beroende av medicin A ser jag inte varför jag inte skulle kunna få plocka ut 12 månader på en gång, istället för att hålla på att beställa lite då och då. Nu är det väl så att man kan plocka ut för 3 månader, och sen när 2 månader har gått kan man plocka ut för 3 månader till. Det innebär att man måste befinna sig i civilisationen regelbundet för att få tillgång till läkemedel. Inte alla som vill det.

Det går bra att beställa från Apotea med hemleverans.
Citera
2022-01-17, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Jaha så din poäng med det är vad? Va vill du ha för svar på det skriv rätt ut vad du tänker.

Så då är det ingen bluffpandemi då menar du? Och vaccinet är jättebra och totalt ofarligt alla borde ta 3 sprutor minst, kanske 4-5 doser varför inte

Människor som är pålästa, högutbildade och välbetalda tar vaccinet. Både första, andra och tredje sprutan. Människor som inte kan läsa, lyssnar på konspirationsteorier och kvacksalvare och nätt och jämnt gått ut grundskolan - de tar inte vaccinet.
Citera
2022-01-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Människor som är pålästa, högutbildade och välbetalda tar vaccinet. Både första, andra och tredje sprutan. Människor som inte kan läsa, lyssnar på konspirationsteorier och kvacksalvare och nätt och jämnt gått ut grundskolan - de tar inte vaccinet.

Hahaha är det så enkelt? Ja ok men tack för informationen. DÅ vet jag hur der ligger till.

Ha det jättebra nu o tack igen
Citera
2022-01-17, 18:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Själv har jag levt som vanligt sedan sommaren 2020 och tagit noll sprutor. Inte dött än. Hur förklarar du det?

Faktiskt inte ens haft en förkylning sedan januari 2020. Förutom covid-19 då i april samma år men det var ju så löjligt att det knappt är värt att nämna.

99% dör inte av sjukdomen, men ingen går säker. Inte säkert att du får det lika milt nästa gång. Jag hade vaccinerat mig om jag var du. Det är tydligen 11 gånger så stor risk att en ovaccinerad, som en vaccinerad behöver sjukhusvård. Immunitet från genomgången sjukdom håller i sig max ett halvår. Så hade du sjukdomen för snart två år sedan har du sannolikt inte mycket immunitet kvar idag.
Många är de som blivit rejält sjuka som ångrat sig i sjukhussängen (ibland i dödsbädden) att de inte vaccinerade sig.
Citera
2022-01-17, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/regler-om-begransat-uttag-av-lakemedel-tas-bort-den-18-januari-2022/

Tack, det var ju inte en dag för tidigt! :-) Den här förändringen borde de ju kunnat göra redan för ett år sedan. Obegripligt hur den kunnat hänga kvar så länge.
Citera
2022-01-17, 18:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Man behöver inte ens ge sig fan på det
Man kan göra som jag, leva precis som vanligt och ändå inte bli smittad. Det du! Jag har iofs aldrig varit rätt för bakterier och har ett immunförsvar som sådana som du skulle döda för.

Har träffat på sådana som dig tidigare. Talesätt av typen; "jag har inte dött förr, så varför skulle jag göra det nu?" Ja, det säger ju något om intelligensen kan man säga
Citera
2022-01-17, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det går bra att beställa från Apotea med hemleverans.

Om man bor så till ja. Lite svårare om man bor ute i skogen i en koja 5 km från närmaste bilväg.
Citera
2022-01-17, 19:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Hahaha är det så enkelt? Ja ok men tack för informationen. DÅ vet jag hur der ligger till.

Ha det jättebra nu o tack igen

Ja, om man vill generalisera lite så är det exakt så det ligger till. Givetvis inget som vaccinmotståndare tycker om att höra, men icke desto mindre sant. Det är ju bara att titta på var vaccinationstäckningen är som lägst och var den är som högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in