2022-01-17, 17:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall vaccinernas biverkningar skulle bedömmas med samma hånfulla attityd som du bedömmer virusets skadeverkningar, så skulle vi inte höra någonting om några biverkningar.

Nu menar jag inte att man ska bortse från vaccinernas biverkningar. Men jag vill inte heller bortse från att vissa drabbas hårt av viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
På den punkten håller jag med dig. Samtidigt är det inget nytt att folk kan drabbas av komplikationer efter infektioner. Det behöver inte vara någon speciell långtiscovid i ordets bokstavliga betydelse eftersom infektionen kan vara över även om symptom är kvar. Och det behöver inte vara viruset som angripit nervsystemet utan det kan vara immunförsvaret som orsakat symptomen. I sådana fall bör även vaccinet kunna ge liknande symptom eftersom även det leder till en reaktion av immunförsvaret.

Oavsett huruvida det är viruset som har angripit nervsystemet, eller immunförsvarets motreaktion på viruset som har angripit nervsystemet, så är det ett problem som har uppstått på grund av sjukdomen. Det låter som en mycket rimlig tanke att vaccinet kan ge samma symtom dom sjukdomen. Covid-19 kan ju yttra sig på väldigt skiftande sätt mellan olika individer, och det verkar vara samma sak med vaccinerna. Många känner knappt av vaccinerna alls, medan vissa blir rejält sjuka. Hos vissa kan biverkningarna yttra sig på ganska märkliga sätt, vilket även sjukdomen kan. Vissa kan ta 2 doser vaccin utan att märka något, men blir sjuka vid 3:e dosen.

Jag tänker att man inte ska avfärda dom skiftande sätt som individer drabbas av Covid. Och man ska inte heller avfärda dom skiftande biverkningar som vaccinerna har. Båda behöver tas på allvar. Jag retar mig på att vissa avfärdar Kina-viruset som en förkylning, bara för att dom själva fick ett lindrigt sjukdomsförlopp. Det är att håna alla dom individer som har drabbats hårt av viruset. På samma sätt så ska jag inte förlöjliga dom individer som har fått svåra biverkningar av vaccinerna, bara för att jag själv inte fick några nämnvärda biverkningar.
Citera
2022-01-17, 17:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad behöver du då vaccinet för?

Därför jag inte lever på det sättet längre, men finns ju andra som gör. Oroväckande många är ju rädda för vaccinet pga all skräckpropaganda som förs. Extra vanligt bland lågutbildade invandrare tydligen.
Hörde nu från en bekant att man oroar sig för hur bemanningen ska kunna skötas på boenden och inom äldreomsorgen. Finns inte tillräckligt med personal som är vaccinerad. Ett alternativ skulle ju kunna vara att sluta förlita sig på somaliska timvikarier, men för det krävs det ju högre löner och det finns det förstås inte pengar till.
Citera
2022-01-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller delvis med, men är det verkligen så att alla har antikroppar mot SARS-CoV-2?
Alla är väl inte vaccinerad och/eller har haft covid?
Nära nog. Det bör ha varit uppskattningsvis >90% i alla över fyrtio år redan i somras. Du har dels alla vaccinerade, och 30-40% av de som återstår hade naturliga antikroppar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så du hade alltså antikroppar mot Omicron varianten redan innan delta tog fart.
Intressant.

Har du fullkomligt missat vad som nu händer med Omicron?
Antikroppar från tidigare covid och 2 doser vaccin är rätt så värdelöst.
Med den logiken härjar fortfarande spanska sjukan.
Citera
2022-01-17, 17:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Åtgärden sattes ju in i samband i pandemin. Det blev tomt på hyllorna hos apoteken.
Man får göra ett uttag för 3 månader. Sedan får man inte göra något uttag förrän det återstår en månad av kvarvarande läkemedel. Jag tycker det är lite snävt. Säg att du vill resa bort under 6 veckor. Det är omöjligt med dagens begränsningar. Det är en pandemiåtgärd och skulle väl vara tillfällig, men den ligger kvar. Föreligger inga leveranssvårigheter till apoteken förstår jag inte varför begränsningen ligger kvar. Gäller ju för sjutton allt från allergimedicin till cancermedicin.

Men det fattar väl alla med minst lilla ekonomiska tänk att pengar inte ska ligga bundet i lager.
Inte katten har man 10 års förbrukning av socker och salt hemma bara för att det går att köpa.
Men vad är ditt problem? Har du fått åkommor av pandemin som behövs medicin för annars blir vi rätt så OT.

Den enda "covid medicin" jag köper är D-vitaminer, K2, magnesium, C-vitaminer och Zink.
Och dessa för max ett par månader, finns mer på webb-apoteket att köpa. Men om folk börjar hamstra och köper årsförbrukningar kan det ta slut.
Citera
2022-01-17, 17:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag gillar inte deras immigration, tycker de är för hårda. Men det är deras land och jag lägger mig inte i det, ingen som tvingar en att åka dit.

Såg någon liknande undersökning i USA, där trodde folk att 50% hamnade på sjukhus/riskerade att dö. Men det visar väl mer på folkets intelligensnivå och vilken makt medierna har.
Det är väl lite det som är min poäng, att det är mest för mediabilden som de deporterade honom, inte för att han utgjorde någon risk. Dessutom har de snart val och gick kanske bara på vad som ökade deras egna chanser i valet. Precis som att valet i Sverige kommer att styra regeringens beslut även om de skyller på något annat för syns skull.
Citera
2022-01-17, 17:29
Medlem
Citat:
Därför jag inte lever på det sättet längre, men finns ju andra som gör. Oroväckande många är ju rädda för vaccinet pga all skräckpropaganda som förs. Extra vanligt bland lågutbildade invandrare tydligen.
Hörde nu från en bekant att man oroar sig för hur bemanningen ska kunna skötas på boenden och inom äldreomsorgen. Finns inte tillräckligt med personal som är vaccinerad. Ett alternativ skulle ju kunna vara att sluta förlita sig på somaliska timvikarier, men för det krävs det ju högre löner och det finns det förstås inte pengar till.

Menar du att vanligt folk matas med skräckpropaganda när det gäller vaccinet?

Det var nog den största lögnen jag har läst sen jag började följa trådar om covid-19 och vaccinet. Over all alltså, både gär på fb och på andra forum.

Ha ha ha ta och kamma dig.
Citera
2022-01-17, 17:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är väl lite det som är min poäng, att det är mest för mediabilden som de deporterade honom, inte för att han utgjorde någon risk. Dessutom har de snart val och gick kanske bara på vad som ökade deras egna chanser i valet. Precis som att valet i Sverige kommer att styra regeringens beslut även om de skyller på något annat för syns skull.

Det är möjligt att det är valfläsk och mediabild. Han borde inte ha fifflat så hade det inte funnits något problem heller.
Citera
2022-01-17, 17:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nära nog. Det bör ha varit uppskattningsvis >90% i alla över fyrtio år redan i somras. Du har dels alla vaccinerade, och 30-40% av de som återstår hade naturliga antikroppar.

Med den logiken härjar fortfarande spanska sjukan.
Och dessutom som du skrev att alla har antikroppar och att på så sätt skulle pandemin vara borta.
Du skojar.
Finns fortfarande massor utan vaccin och som inte varit sjuka och sedan så biter inte dessa gamla typen av antikroppar mot Omicron.

Pandemin är fortfarande i full gång.

Framåt sommaren kommer den nog (förhoppningsvis) gått över i en endemi.
Citera
2022-01-17, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men det fattar väl alla med minst lilla ekonomiska tänk att pengar inte ska ligga bundet i lager.
Inte katten har man 10 års förbrukning av socker och salt hemma bara för att det går att köpa.
Men vad är ditt problem? Har du fått åkommor av pandemin som behövs medicin för annars blir vi rätt så OT.

Den enda "covid medicin" jag köper är D-vitaminer, K2, magnesium, C-vitaminer och Zink.
Och dessa för max ett par månader, finns mer på webb-apoteket att köpa. Men om folk börjar hamstra och köper årsförbrukningar kan det ta slut.

Det är väl upp till var och en att besluta? Vill jag köpa dasspapper varje vecka, varje månad, en gång i kvartalet, varje år? Varför ska staten ransonera? Har inte fått några åkommor av pandemin. Kopplingen till pandemin var ju att detta var en åtgärd som Hallongren & Co införde med anledning av pandemin för att stoppa hamstringen. Tycker inte du att det är snålt att bara ha 30 dagars förbrukning hemma?
Jag äter egentligen inga kosttillskott då jag istället försöker äta en varierad kost och få i mig det jag behöver den vägen.
Citera
2022-01-17, 17:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Menar du att vanligt folk matas med skräckpropaganda när det gäller vaccinet?

Det var nog den största lögnen jag har läst sen jag började följa trådar om covid-19 och vaccinet. Over all alltså, både gär på fb och på andra forum.

Ha ha ha ta och kamma dig.

Är ju ingen hemlighet att vaccinationstäckningen är mycket låg i våra sk "utsatta förorter". Är ju heller ingen hemlighet att många är skeptiska till vaccin just där. Ju rikare område och ju fler välutbildade, ju högre är vaccinationstäckningen. Så ser det ut.
Citera
2022-01-17, 17:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är väl upp till var och en att besluta? Vill jag köpa dasspapper varje vecka, varje månad, en gång i kvartalet, varje år? Varför ska staten ransonera? Har inte fått några åkommor av pandemin. Kopplingen till pandemin var ju att detta var en åtgärd som Hallongren & Co införde med anledning av pandemin för att stoppa hamstringen. Tycker inte du att det är snålt att bara ha 30 dagars förbrukning hemma?
Jag äter egentligen inga kosttillskott då jag istället försöker äta en varierad kost och få i mig det jag behöver den vägen.
Jag trodde du var mer noga och försiktig men så är inte fallet.
Du får aldrig i dig tillräckligt med D-vitaminer under mörka delen av året och en kost som ger dig fullgott med D-vitamin kan du drömma om.

Men vad är det för mediciner du måste ha bort kravet på nu då? Räcker väl jättebra att köpa mer när de gamla är på väg att ta slut.

Missade du kursen i att pengar inte ska bindas i lager?
Citera
2022-01-17, 17:38
Bannlyst
Citat:

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att förstå att personalen inom äldreomsorgen kan skydda brukarna oavsett om de är vaccinerade eller inte. Annars kan de ju anställa ovaccinerad personal som nyligen har genomgått covid. De borde ju inte kunna smitta någon? Dags att lägga ner alla idiotiska påhitt, särskilt från Dalarnas sida. De vet tydligen inte hur vårdpersonal arbetat smittsäkert hela tiden innan vaccinen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in