Citat:
Ifall vaccinernas biverkningar skulle bedömmas med samma hånfulla attityd som du bedömmer virusets skadeverkningar, så skulle vi inte höra någonting om några biverkningar.
Nu menar jag inte att man ska bortse från vaccinernas biverkningar. Men jag vill inte heller bortse från att vissa drabbas hårt av viruset.
Nu menar jag inte att man ska bortse från vaccinernas biverkningar. Men jag vill inte heller bortse från att vissa drabbas hårt av viruset.
Citat:
På den punkten håller jag med dig. Samtidigt är det inget nytt att folk kan drabbas av komplikationer efter infektioner. Det behöver inte vara någon speciell långtiscovid i ordets bokstavliga betydelse eftersom infektionen kan vara över även om symptom är kvar. Och det behöver inte vara viruset som angripit nervsystemet utan det kan vara immunförsvaret som orsakat symptomen. I sådana fall bör även vaccinet kunna ge liknande symptom eftersom även det leder till en reaktion av immunförsvaret.
Oavsett huruvida det är viruset som har angripit nervsystemet, eller immunförsvarets motreaktion på viruset som har angripit nervsystemet, så är det ett problem som har uppstått på grund av sjukdomen. Det låter som en mycket rimlig tanke att vaccinet kan ge samma symtom dom sjukdomen. Covid-19 kan ju yttra sig på väldigt skiftande sätt mellan olika individer, och det verkar vara samma sak med vaccinerna. Många känner knappt av vaccinerna alls, medan vissa blir rejält sjuka. Hos vissa kan biverkningarna yttra sig på ganska märkliga sätt, vilket även sjukdomen kan. Vissa kan ta 2 doser vaccin utan att märka något, men blir sjuka vid 3:e dosen.
Jag tänker att man inte ska avfärda dom skiftande sätt som individer drabbas av Covid. Och man ska inte heller avfärda dom skiftande biverkningar som vaccinerna har. Båda behöver tas på allvar. Jag retar mig på att vissa avfärdar Kina-viruset som en förkylning, bara för att dom själva fick ett lindrigt sjukdomsförlopp. Det är att håna alla dom individer som har drabbats hårt av viruset. På samma sätt så ska jag inte förlöjliga dom individer som har fått svåra biverkningar av vaccinerna, bara för att jag själv inte fick några nämnvärda biverkningar.