2022-01-17, 17:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som vet varför Sverige fortfarande har kvar läkemedelsbegränsningen? Är det fortfarande brist på läkemedel? Infördes ju i början av pandemin för att folk hamstrade läkemedel av rädsla för att leveranserna till Sverige skulle kunna komma att strypas. Varför ligger denna spärr kvar fortfarande?

Den försvinner imorgon..
Citera
2022-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Tänkte åka och campa i Schweiz i sommar.

Hur tror ni det blir att köra igenom Danmark och Tyskland och in i Schweiz utan covidpass?

Glöm det!
Citera
2022-01-17, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Men eftersom du är ett multisjukt fetto som är beroende av 10 olika mediciner för att hålla dig vid liv så kanske du ska sluta sprida din skräckpropaganda så att folk också slutar hoarda och bete sig som patetiska uppskrämda djur. Du gräver din egen grav.

Och sen får du också börja lära dig att du får ta ditt eget ansvar att skydda dig mot förkylningar istället för att tro att resten av världen ska leva med restriktioner och lockdowns för att skydda sådana som du.

Nja, fullt så många mediciner äter jag inte. Bästa skydd mot infektioner är att aldrig utsätta sig för dem.
Citera
2022-01-17, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Den försvinner imorgon..

Verkligen? Länk?
Citera
2022-01-17, 17:12
Medlem
Citat:
Nja, fullt så många mediciner äter jag inte. Bästa skydd mot infektioner är att aldrig utsätta sig för dem.

Haha, tänkt så fel du har där. Det är omöjligt att skydda sig mot infektioner och det enda långsiktigt hållbara sättet att skydda sig är att utsättas för dom. De svagaste dör ut. Det är så det har varit och alltid kommer att vara. Det är knappast en nyhet att influensor och förkylningsvirus tar kål på folk.

Men för all del, om du tror på att det är möjligt att aldrig utsätta sig för virus och om du nu är ett multisjukt fetto som är beroende av en massa mediciner för att överleva, då är det bara för dig att stanna hemma och leva ditt liv i din bubbla. Trist för dig, jag tycker verkligen det. Önskar ingen människa dålig hälsa, men det är samtidigt riktigt vidrigt och egoistiskt att kräva att unga friska människor ska tvingas leva ett liv i restriktioner och tvång pga din egen situation.
Citera
2022-01-17, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Glöm det!

Okej så negativt pcr test och sånt hjälper inte ?
Citera
2022-01-17, 17:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vadå för skräckpropaganda? I början av pandemin var det tomt på såväl toapappershyllan som hyllan för konserverad mat. Idag är det välfyllda hyllor igen. Min fråga var bara varför denna läkemedelsbegränsning fortfarande ligger kvar. Är inte den överspelad? Eller borde vara i vart fall.
Vad är ditt problem och vad har det med pandemin att göra?

Läkemedel med de som har högkostnadsskydd var ju denna regel redan före pandemin. Och då med max uttag för 3 månader. Det är väl vansinne att ha en årsförbrukning piller hemma.
Citera
2022-01-17, 17:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet bara att om man ljuger för "immigration" så naggas ens trovärdighet svårt i kanten. De är inte förlåtande och statuerar gärna exempel.
Men de australiska myndigheterna kunde uppenbarligen inte bevisa detta eftersom de inte uppgav detta som huvudskälet. De hade alltså inte grund för någon sådan anklagelse. Istället utnyttjade de på ett i humant sätt tennisspelaren för sin egen vaccinfanatiska agenda, och kom undan med det. De är ju värre än Kina:

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/01/16/djokovic-proves-australias-zero-covid-policy-always-unsustainable/
... the truth is that the state governments scared the public witless. There was Australia, the free-spirited land of the rugged individualist ready to take on all the world throws at it, reduced to quivering in fear behind closed borders. The State Premiers talked up the risks of Covid to such an extent that the public came to believe that it was as dangerous as the Black Death.

A year or so ago, an opinion poll showed that Australians on average thought they had a 33 per cent chance of dying from Covid if they contracted it. No effort was made to put this into perspective and explain that the majority who lost their lives typically had comorbidities or were the frail elderly.

So frightened were the public that they demanded increasingly severe measures. The state governments started off by introducing mandatory mask wearing and social distancing. But then they decided to go further; closing borders between the states and whenever one or two cases of Covid appeared, the whole state was then locked down.
Citera
2022-01-17, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Haha, tänkt så fel du har där. Det är omöjligt att skydda sig mot infektioner och det enda långsiktigt hållbara sättet att skydda sig är att utsättas för dom. De svagaste dör ut. Det är så det har varit och alltid kommer att vara. Det är knappast en nyhet att influensor och förkylningsvirus tar kål på folk.

Men för all del, om du tror på att det är möjligt att aldrig utsätta sig för virus och om du nu är ett multisjukt fetto som är beroende av en massa mediciner för att överleva, då är det bara för dig att stanna hemma och leva ditt liv i din bubbla. Trist för dig, jag tycker verkligen det. Önskar ingen människa dålig hälsa, men det är samtidigt riktigt vidrigt och egoistiskt att kräva att unga friska människor ska tvingas leva ett liv i restriktioner och tvång pga din egen situation.

Ha ha! Nej, det är inte alls omöjligt att undgå smitta om man ger sig fan på det. Det hela handlar bara om att skapa sin egen trivselnivå. Jag har alltid hatat bakterier och skit. Vägrat ta på dörrhandtag och ledstänger. Hatar kollektiva färdsätt och folksamlingar. Tror för övrigt inte att någon ser på mig som ett multisjukt fetto. Så illa är det inte.
Citera
2022-01-17, 17:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men de australiska myndigheterna kunde uppenbarligen inte bevisa detta eftersom de inte uppgav detta som huvudskälet. De hade alltså inte grund för någon sådan anklagelse. Istället utnyttjade de på ett i humant sätt tennisspelaren för sin egen vaccinfanatiska agenda, och kom undan med det. De är ju värre än Kina:

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/01/16/djokovic-proves-australias-zero-covid-policy-always-unsustainable/
... the truth is that the state governments scared the public witless. There was Australia, the free-spirited land of the rugged individualist ready to take on all the world throws at it, reduced to quivering in fear behind closed borders. The State Premiers talked up the risks of Covid to such an extent that the public came to believe that it was as dangerous as the Black Death.

A year or so ago, an opinion poll showed that Australians on average thought they had a 33 per cent chance of dying from Covid if they contracted it. No effort was made to put this into perspective and explain that the majority who lost their lives typically had comorbidities or were the frail elderly.

So frightened were the public that they demanded increasingly severe measures. The state governments started off by introducing mandatory mask wearing and social distancing. But then they decided to go further; closing borders between the states and whenever one or two cases of Covid appeared, the whole state was then locked down.

Jag gillar inte deras immigration, tycker de är för hårda. Men det är deras land och jag lägger mig inte i det, ingen som tvingar en att åka dit.

Såg någon liknande undersökning i USA, där trodde folk att 50% hamnade på sjukhus/riskerade att dö. Men det visar väl mer på folkets intelligensnivå och vilken makt medierna har.
Citera
2022-01-17, 17:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ha ha! Nej, det är inte alls omöjligt att undgå smitta om man ger sig fan på det. Det hela handlar bara om att skapa sin egen trivselnivå. Jag har alltid hatat bakterier och skit. Vägrat ta på dörrhandtag och ledstänger. Hatar kollektiva färdsätt och folksamlingar. Tror för övrigt inte att någon ser på mig som ett multisjukt fetto. Så illa är det inte.
Vad behöver du då vaccinet för?
Citera
2022-01-17, 17:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad är ditt problem och vad har det med pandemin att göra?

Läkemedel med de som har högkostnadsskydd var ju denna regel redan före pandemin. Och då med max uttag för 3 månader. Det är väl vansinne att ha en årsförbrukning piller hemma.

Åtgärden sattes ju in i samband i pandemin. Det blev tomt på hyllorna hos apoteken.
Man får göra ett uttag för 3 månader. Sedan får man inte göra något uttag förrän det återstår en månad av kvarvarande läkemedel. Jag tycker det är lite snävt. Säg att du vill resa bort under 6 veckor. Det är omöjligt med dagens begränsningar. Det är en pandemiåtgärd och skulle väl vara tillfällig, men den ligger kvar. Föreligger inga leveranssvårigheter till apoteken förstår jag inte varför begränsningen ligger kvar. Gäller ju för sjutton allt från allergimedicin till cancermedicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in