Citat:
Ursprungligen postat av
ksitpeks
Kan sjukvården öht demensförklara personer retroaktivt så långt tillbaka som 1,5 år ?
Jag tror det spelar föga roll. För hur mycket den juridiska bevisbördan än må ligga på Esbjörn. Så är det Ebba som förlorar i anseenden. Det finns så många frågetecken i denna härva som det är. Så om det skulle visa sig att Esbjörn idag är så förvirrad att han faktiskt inte kan greppa innebörden av denna affär. Så räcker det med råge för att detta ska lukta för illa, till och med för Ebba.
Många här fokusera på denna tråd enbart ur ett strikt juridiskt perspektiv. Men i och med att Ebba är en offentligt person, samt förtroende vald till sin post. Har denna fråga en moralisk och etisk aspekt. Den aspekten är minst lika viktig som det kommande juridiska utslaget.
Jag är ju som ni vet väldigt mycket mera intresserad av den moraliska och etiska aspekten av det här. Det är ju knappast en hemlighet att jag tycker Ebba agerat förkastligt. Detta anser jag inte för att hon är Ebba, inte för att hon är Kristdemokrat, utan för hennes handlingar. Vissa saker gör man bara inte, och i synnerhet inte om man är kristen partiledare som säger sig värna om de äldre i samhället. Jag tror få trodde att Ebba menade lura och kör över gamla och sjuka när hon talade om hjärtelandet.