2022-01-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Alltså, det finns inget klart förslag. Och det som sades var helt förvirrat och dåligt gjort, så allt kan ändras. Media har också fel i det de skrivit. Troligen får vi så att det blir ett golv, kanske 1000 kwh och för Dec, Jan, Feb. Sen blir taket 2000 kwh. Du kommer fortfarande få bidrag om du haft mer. Men 2000 kwh, ger 2000 kr i bidrag. Så du kan få 6000 totalt för 3 månader.
Jag har fattat det som att någon procentsats av elräkningen också kommer vara en parameter när förslaget väl blir verklighet. Dvs, om du har förbrukat 2000 kW/h kommer du få 2000 kr i stöd eller maximalt xx% av elräkningen.

Citat från socialdemokraterna.se
Kompensationen kommer att ges till över 1,8 miljoner hushåll och gäller i hela Sverige. Pengarna kommer att betalas ut till de hushåll som har höga elräkningar utan att de behöver ansöka om det. Den exakta utformningen av elpriskompensationen kommer att tas fram i dialog med myndigheter, elnätsbolagen och riksdagen.

Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle.
Senast redigerad av peter_pung 2022-01-16 kl. 15:42.
Citera
2022-01-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag fattar precis och är helt med på den delen av förslaget. Däremot verkar du blunda helt för att det också står att stödet ska rikta sig till de med höga elräkningar. Exakt hur det kommer se ut får vi se, men en sak är i alla fall säkert, ingen kommer få mer i stöd än vad denne har betalat för elen.
Om jag har bundet pris på 57 öre och förbrukar 2200 kw så får jag 2000kr.

Grannen däremot förbrukar 2100 kw med rörligt pris.han får också 2000kr.

Om du har läsförståelse så spelar de ingen roll om man har bundet eller rörligt.
Vilka hushåll kommer att få elpriskompensationen?

Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2*000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen.*

Varför baseras kompensationen på elförbrukning och inte kostnad?

Det främsta skälet är att regeringen snabbt vill få ett system på plats som är enkelt för berörda aktörer att administrera, och som i slutändan leder till att hushållen snabbare kan få del av ersättningen. En lösning som bygger på kostnaden skulle ta längre tid att få plats och vara svårare att administrera. En kompensation som bygger på elförbrukning kommer i många fall också träffa de som har en hög kostnad för elen.

Källa

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

Läsförståelse
Citera
2022-01-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Om jag har bundet pris på 57 öre och förbrukar 2200 kw så får jag 2000kr.

Grannen däremot förbrukar 2100 kw med rörligt pris.han får också 2000kr.

Om du har läsförståelse så spelar de ingen roll om man har bundet eller rörligt.
Vilka hushåll kommer att få elpriskompensationen?

Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2*000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen.*

Varför baseras kompensationen på elförbrukning och inte kostnad?

Det främsta skälet är att regeringen snabbt vill få ett system på plats som är enkelt för berörda aktörer att administrera, och som i slutändan leder till att hushållen snabbare kan få del av ersättningen. En lösning som bygger på kostnaden skulle ta längre tid att få plats och vara svårare att administrera. En kompensation som bygger på elförbrukning kommer i många fall också träffa de som har en hög kostnad för elen.

Källa

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

Läsförståelse

Det är du som saknar läsförståelse. Ja, stödet väntas betalas ut med maxbelopp till de som har förbrukat minst 2000 kW/h. Det är tänkt att administreras av elnätsbolagen och riktar sig till människor med hög elkostnad, något som står flera gånger på socialdemokraterna.se. Jag upprepar, ingen kommer få mer i stöd än vad elräkningen har legat på. I övrigt kan vi bara spekulera i var detta landar. Det är ännu bara ett förslag som inte har gått igenom riksdagen. Regeringen skriver också flera gånger att förslaget kommer diskuteras i riksdagen, vilket brukar innebära en del ändringar innan en majoritet av ledamöterna är nöjda.
Citera
2022-01-16, 23:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det handlar definitivt om att ha råd. Om man har så dålig ekonomi att man inte klarar av några tusen extra i utgift så ska man nog inte äga ett hus, hyr en lägenhet istället. Ska staten gripen in och betala när varmvattensberedaren går sönder?

Gällande politiken så ser jag inte annat än populistiska utspel från alla partier. Vilket parti var emot att vi skulle utöka överföringskapacitansen till övriga Europa? Ett beslut som alla med insyn såg skulle innebära högre priser.

Precis vad jag också skrev. Tycker det är åt helvete att dom går in och betalar el räkningen. Har man valt att även ha rörlig el så får man väl skylla sig själv. Ska dom även börja betala folks bolån om räntorna börjar gå upp?
Det här är bara ett jävla påhit gör att fiska röster inför valet. Idioti är vad det är. Flytta till lägenhet om ni har råd att betala el räkningen.
Bor man i hus så får man räkna med oförutsedda utgifter, vad som helst kan hända när man bor i hus.
Citera
2022-01-16, 23:36
Medlem
Så jävla idiotiskt, om det var Magda som skickade fram Dumberg med beskedet så är det en jävla katastrof.

Ta bort momsen i 3 månader i stället, jävla muppar.

Bor (jag själv) i villa, 170 kvm, och eluppvärmning. Fint inneklimat. Golvvärme lite här och där, Helt avstängt på sommaren. Vintermånaderna ligger på 3500-4000 kWh. Bundet pris, 46 öre.

Jag får 6000:- tillbaka. Men faster Alma i hyresrätt och med garantipension får ingenting. Även om hennes lite mindre elräkning fyrdubblats.

Så jävla sjukt av politikerna i regeringen. Och inte är det Dumberg som hittat på detta, högsta ansvarig är Magda.
Citera
2022-01-17, 01:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Så jävla idiotiskt, om det var Magda som skickade fram Dumberg med beskedet så är det en jävla katastrof.

Ta bort momsen i 3 månader i stället, jävla muppar.

Bor (jag själv) i villa, 170 kvm, och eluppvärmning. Fint inneklimat. Golvvärme lite här och där, Helt avstängt på sommaren. Vintermånaderna ligger på 3500-4000 kWh. Bundet pris, 46 öre.

Jag får 6000:- tillbaka. Men faster Alma i hyresrätt och med garantipension får ingenting. Även om hennes lite mindre elräkning fyrdubblats.

Så jävla sjukt av politikerna i regeringen. Och inte är det Dumberg som hittat på detta, högsta ansvarig är Magda.
Ja ytterst puckade. De är sjukligt upptagna av att använda pengar där de tror de kan vinna/förlora röster. Rättvisa, för sjutton!!

Ja, betala tillbaka ALLA motsvarande vad de betalar i moms på elen. December måste vara med, extrem månad. Sätt ev ett max på antal kWh.

Och staten har råd med mer än 6 miljarder. De har dragit in mycket mer än så tack vare de höga Elpriserna.
Citera
2022-01-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det är du som saknar läsförståelse. Ja, stödet väntas betalas ut med maxbelopp till de som har förbrukat minst 2000 kW/h. Det är tänkt att administreras av elnätsbolagen och riktar sig till människor med hög elkostnad, något som står flera gånger på socialdemokraterna.se. Jag upprepar, ingen kommer få mer i stöd än vad elräkningen har legat på. I övrigt kan vi bara spekulera i var detta landar. Det är ännu bara ett förslag som inte har gått igenom riksdagen. Regeringen skriver också flera gånger att förslaget kommer diskuteras i riksdagen, vilket brukar innebära en del ändringar innan en majoritet av ledamöterna är nöjda.
Nej det är återigen du!

Detta skrev du.

Ingenstans går det att läsa att alla som har förbrukat över 2000 kW/h kommer få lika hög ersättning. Hur det kommer se ut exakt kan vi bara gissa oss till, men en spekulation jag läste var att maximalt halva elräkningen skulle ersättas. Om det stämmer behöver du alltså ha minst 4000 kr i elräkning för att få 2000 kr i kompensation. Men som sagt, det är bara spekulationer än så länge.

Dina spekulationer .

Ska jag länka återigen vad regeringen skriver eller har du lärt dig att läsa än?
Citera
2022-01-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Precis vad jag också skrev. Tycker det är åt helvete att dom går in och betalar el räkningen. Har man valt att även ha rörlig el så får man väl skylla sig själv. Ska dom även börja betala folks bolån om räntorna börjar gå upp?
Det här är bara ett jävla påhit gör att fiska röster inför valet. Idioti är vad det är. Flytta till lägenhet om ni har råd att betala el räkningen.
Bor man i hus så får man räkna med oförutsedda utgifter, vad som helst kan hända när man bor i hus.
Dom tog ju bort amorteringskravet.
Är ju samma sak.
Citera
2022-01-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Är ju samma sak.
Citera
2022-01-17, 13:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är ju samma sak.

Är det samma sak🙄🤔 Hur tänker du nu😆 Amortering är ju något som gynnar dig själv. Hade dom tagit bort räntan på lånet så hade det varit samma sak.
Citera
2022-01-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Herregud vad svenskar gnäller trots att regeringen öser bidrag över folket. Skärp er och sluta gnäll. Vi är i en akut klimatkris och under en övergångsperiod så är de något högre elpriser som snart kommer sjunka igen. Detta är inte för evigt.

Bra att ni gubbar från regeringen kommer in ibland och förklarar för oss skattebetalare varför ni har 100.000 / månad....
Citera
2022-01-17, 16:19
Medlem
Merwinnas avatar
Nu måste väl sossarna ha fått kortslutning (no pun intended) ändå? De ska alltså vara ett arbetarparti, ett feministiskt parti och ett miljö- och klimatvänligt parti. Och så betalar de ut skattepengar till högavlönade vita medelålders män (jag använder nu deras egen vanliga retorik) som bor i stora, fristående villor, eller är dubbelbosatta, har fritidshus, och inte har brytt sig om att spara el och inrätta sin livsstil så att den blir så klimatvänlig som möjligt?

Samtidigt som lågavlönade, ensamstående kvinnor, pensionärer m.fl. som nästan alltid bor i hyresrätt, samt personer som medvetet flyttat till lägenhet för att inte utstråla värme åt alla håll - inte kommer att få något?

Tur i alla fall att det är val snart. Det är så nära nu, att folk inte kommer att hinna glömma det här (det dröjer ju några månader innan stödet betalas ut också, så ilskan kommer att vara färsk och levande i september).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in