Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Jag fattar precis och är helt med på den delen av förslaget. Däremot verkar du blunda helt för att det också står att stödet ska rikta sig till de med höga elräkningar. Exakt hur det kommer se ut får vi se, men en sak är i alla fall säkert, ingen kommer få mer i stöd än vad denne har betalat för elen.
Om jag har bundet pris på 57 öre och förbrukar 2200 kw så får jag 2000kr.
Grannen däremot förbrukar 2100 kw med rörligt pris.han får också 2000kr.
Om du har läsförståelse så spelar de ingen roll om man har bundet eller rörligt.
Vilka hushåll kommer att få elpriskompensationen?
Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2*000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen.*
Varför baseras kompensationen på elförbrukning och inte kostnad?
Det främsta skälet är att regeringen snabbt vill få ett system på plats som är enkelt för berörda aktörer att administrera, och som i slutändan leder till att hushållen snabbare kan få del av ersättningen. En lösning som bygger på kostnaden skulle ta längre tid att få plats och vara svårare att administrera. En kompensation som bygger på elförbrukning kommer i många fall också träffa de som har en hög kostnad för elen.
Källa
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/
Läsförståelse