Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Handen på hjärtat kära Enstöring. Vad är det egentligen som är onormalt? Sverige har ett fåtal närmast symboliska begränsningar, som deltagarantal och att man inte får dricka på krogen efter 23.
Skolor håller öppet. Butiker håller öppet. Inget krav på munskydd vare sig i offentliga utrymmen eller kollektivtrafik. Du får inte böter om du vägrar vaccinera dig. På vilket sätt blir ditt liv egentligen begränsat i Sverige nu?
Största krisen jag ser är den inom vården. Vårdköer och väntetider på akutmottagningar. Det var kris redan innan pandemin och pandemin har ju inte precis gjort det bättre. Där har vi kris. Ingen annanstans finns någon kris.
Men krisen är inte viruset - krisen är baserad på lägst antal vårdplatser per invånare. Vi har ett virus som redan muterat till att bli snarlik med en rejäl förkylning. En av anledningarna till att det inte backats helt ifrån vaccination samt restriktioner ännu är till stor del för att världens ledare skulle tappa ansiktet helt.
Man har tryckt i en frisk befolkning vaccin mot ett virus som nästintill skulle vara harmlöst för en majoritet. Ett obeprövat vaccin där läkarkår i mångt och mycket förnekat biverkningar. Det kommer att bli kaos oavsett när detta uppdagas för majoriteten, redan nu har personer jag tidigare sett försvara strategier och vaccin börjat att skruva på sig. Ånger, vägran till påfyllning och en rädsla kring vad som egentligen kan hända långsiktigt. Jag har närstående som fått myokardit av vaccinet, har dessa fått upprättelse i form av statistik? Nej, man ser hur sökmotorer och sociala medier på daglig basis fått algoritmer byggda på att förminska spridning kring detta.
Jag tror att du satt på en enorm rädsla redan innan pandemin och knappt levde utanför restriktioner. Det är ingenting jag säger för att vara elak utan snarare för att du gång på gång bevisat att beslut tagna på rädsla innebär katastrofala följder. Det är kortsiktighet.
Må väl.