Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Du tror väl inte man vårdas på sjukhus pga testningen? Det är ingen som ligger där för att de har en fis på tvären, det triageras hårt. De som ligger på sjukhus gör det för att de är så sjuka att de behöver hjälp. Eftersläpningen på statistiken är bedrövlig, jag räknar kallt med att det nu ligger 1500-1600 inom slutenvården.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Du tror väl inte man blir inlagd på sjukhus bara för att man har ett positivt covidtest i bakfickan!?
Varifrån gar du fått denna villfarelse?
Har du något som visar att det är så att ett positivt covidtest är en fribiljett in i slutenvård så fram med det.
Edit
Jag kan hålla med om att utan det du kallar onödig sjukfrånvaro så skulle färre sjukvårdsanställda vara hemma.
Frågan är om vården är intresserade av att få in covidsjuk personal till jobbet??
Tror knappast det!
Jag pratar inte om personer som vårdas, utan personer som söker sig till primärvården för att få diagnos, sjukintyg till arbetsgivaren (behövs från dag 8) eller PCR-test fast de inte är allvarligt sjuka eller läggs in. Även om du bara pratar med en läkare en kvart så tar det upp otroligt mycket vårdresurser.
Ni underskattar nog hur många fler som söker sig till sjukvården nu relativt om de hade haft samma symptom innan pandemin.
Det är också otroligt resurskrävande för sjukhusen att ha särskilda pandemirutiner.