2022-01-17, 07:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det som är mer relevant att se på är UK som nu är på väg ned med smittspridningen.
Det som är lite oroväckande är Danmark som kom igång relativt samtidigt som UK men har inte börjat gå ned ännu.

Sydafrika är svårt att veta hur många som verkligen haft Omicron där och hur mycket naturlig immunitet som Omicron har skapat där. De har troligen inte testat sig i den grad vi gör här i Europa.

Kan flamma upp när som helst. Frågan är hur länge immunitet efter genomgången Omikron varar. Ska vi gissa på några månader? Sedan har vi risk för nya mutationer. Kan vara milda eller svårare. Det här är inte över på långa vägar.
Hoppet står till nyutvecklade vaccin som man kan ta regelbundet.
Citera
2022-01-17, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Alright, tack. Jag fick intrycket att det enbart var totalt 100 på IVA av ALLA orsaker, men det stämmer alltså inte. Ca 400 totalt på IVA varav 100 utgörs av Covidpatienter. Det skulle vara intressant att veta hur många IVA-patienter det normalt är vid den här tiden på året sett till RS-virus och influnesa. Det dör väldigt många pga av dessa också vissa säsonger.

Hur som helst gick ju FHM själva ut med att majoriteten av alla Covidfall på IVA var Delta, så snart lär denna siffra sjunka drastiskt när Omicron tar över. Hur man än vrider och vänder på det är Omicron en livräddare.
Intensivvårds registret (SIR) har massor av info. Där kan du följa influensan, RS och covid. Även vaccinations status på de som ligger inne för covid samt se riskfaktorer.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Gå in på rapporter om du vill byta till RS eller influensan och det är lilla ikonen på vänster sida som du gör urval.

När det gäller influensan så vårdades under säsongen 17/18 som var ett super influensa säsong 501st säsong 20/21 bara 2 st.

När det gäller RS var det ingen som vårdades på IVA för detta 2020 men 2021 då vi läst mycket om RS inläggningar så har det varit 259st varav 176st har varit barn under 5 år. Men inga 0-5 åringar har avlidit 2021 av RS.

För covid har det varit 319st personer som vårdats bara i december. För senaste året är det 5 184 st personer.

2021 har det avlidit 6st personer i RS på IVA.
Det omtalade influensa säsongen 17/18 avled det 61st personer på IVA.
Från nu och ett år tillbaka har det avlidit 752st på IVA för covid. December månad hade 41st avlidna.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-17 kl. 09:21.
Citera
2022-01-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
"Normal" beläggning är mellan 300 och 400.

https://www.icuregswe.org/globalassets/bilder/artikelfigurer/belaggning2020.pdf
Tack! Jag har också letat efter "normal" IVA-beläggning, gärna med historisk beläggning månad per månad typ.

Medelbeläggningen enligt din bifogade graf är 3-400 så det känns absolut inte som att det är fler än normalt på IVA just nu trots väldigt hög smittspridning av ex covid.

Men finns säker en anledning att "nån" inte tycker att det är lämpligt att vara transparant ang detta och det är omöjligt att hitta statistiken. Samt att media inte sätter covid i perspektiv.
Citera
2022-01-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan flamma upp när som helst. Frågan är hur länge immunitet efter genomgången Omikron varar. Ska vi gissa på några månader? Sedan har vi risk för nya mutationer. Kan vara milda eller svårare. Det här är inte över på långa vägar.

Ett "omikron"-vaccin kommer vara utdaterat när det släpps...
Citera
2022-01-17, 09:08
Bannlyst
Citat:

Grundskyddet finns ju ändå kvar, kroppen kommer alltid att ha träffat på viruset, så det blir inte omstart på samma sätt då.
Citera
2022-01-17, 09:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Grundskyddet finns ju ändå kvar, kroppen kommer alltid att ha träffat på viruset, så det blir inte omstart på samma sätt då.

Jag vet inte. Nu blir ju massor av både dubbelvaccinerade och tidigare infekterade sjuka av Omikron. De flesta får inte lika svåra symtom, men frågan är om det beror på att de har någon form av grundskydd eller att de varit vaccinerade/infekterade?
Citera
2022-01-17, 09:23
Medlem
Citat:
Håller med för en gångs skull. Det kommer inte vara "över", så tillvida att vi blir av med c19, innan något medicinskt paradigmskifte träder in.

Men förhoppningsvis stämmer alla indikationer från omvärlden att konsekvenserna av omikronsmitta (och ev nya ännu mer lindriga mutationer) är att likna med ett av väldigt många förkylningsvirus. En andel av befolkning kommer hela tiden ha fullt eller partiellt skydd mot just c19, som går ur kroppen x mån efter infektionen.

Vi kan i så fall kan vi fimpa alla restriktioner och åtgärder! Sluta slösa pengar på hysterisk testningav specifikt c19. Vi kan ge Fhm lite semester, Magda kan börja fokusera på viktigare frågor, du IMBILDEN kan börja jobba igen, krögare kan börja planera för framtiden och nån klok moderator kan stänga denna tråd och ev skriva en bok om coronafenomenet på flashback där ett antal personer fastnade i en coronapsykos , kanske en P3 dokumentär där alias från tråden träder fram och "berättar" osv osv.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-17 kl. 09:27.
Citera
2022-01-17, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Håller med för en gångs skull. Det kommer inte vara "över", så tillvida att vi blir av med c19, innan något medicinskt paradigmskifte träder in.

Men förhoppningsvis stämmer alla indikationer från omvärlden att konsekvenserna av omikronsmitta (och ev nya ännu mer lindriga mutationer) är att likna med ett av väldigt många förkylningsvirus. En andel av befolkning kommer hela tiden ha fullt eller partiellt skydd mot just c19, som går ur kroppen x mån efter infektionen.

Vi kan i så fall kan vi fimpa alla restriktioner och åtgärder! Sluta slösa pengar på hysterisk testningav specifikt c19. Vi kan ge Fhm lite semester, Magda kan börja fokusera på viktigare frågor, du IMBILDEN kan börja jobba igen, krögare kan börja planera för framtiden och nån klok moderator kan stänga denna tråd och ev skriva en bok om coronafenomenet på flashback där ett antal personer fastnade i en coronapsykos , kanske en P3 dokumentär där alias från tråden träder fram och "berättar" osv osv.

Innan det medicinska eller vaccinmässiga paradigmskiftet är här tror jag att vi får leva med periodvisa restriktioner. Det finns en enorm ovilja mot dem, men när smittan tar fart kommer de att sätta in. Testningen nu liknar ett skämt. Antar att syftet med dem är att få statistik att använda som beslutsunderlag för ev åtgärder. Samtidigt är det kanske bara 20-30% som testar sig vid symtom. Har ingen aning om hur många, men tror merparten skiter i det. I bästa fall håller man sig hemma, men många gör nog inte ens det. Bland annat därför skiten sprids som en löpeld. Hos somliga, bland annat FHM tror jag man vill att smittan ska bränna igenom befolkningen. Man hoppas på flockimmunitet, samtidigt som många experter menar att den aldrig kommer infinna sig, än högst partiellt. Förr eller senare kommer förstås även denna våg att lägga sig på riksnivå. Men jag tror att vi under mycket lång tid framöver kommer få se lokala utbrott där smittan rusar. Antagligen hela våren. Kan bli problem både med bemanning och kapacitetsbrist på sjukhus när patienter väller in, samtidigt som personalen är sjuk.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.
Citera
2022-01-17, 09:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag vet inte. Nu blir ju massor av både dubbelvaccinerade och tidigare infekterade sjuka av Omikron. De flesta får inte lika svåra symtom, men frågan är om det beror på att de har någon form av grundskydd eller att de varit vaccinerade/infekterade?

Skönt att till och med du har insett att covid inte kommer försvinna som jag påpekat i något år sådär.

Det kommer cirkulera som ytterligare ett corona-virus men självklart så har vi ett bra grundskydd nu. Två sprutor plus naturlig infektion kommer räcka gott och väl. Jag som smittades nu efter två sprutor kan säkert smittas i höst men det kommer jag antagligen knappt märka av.

Det är över nu!
Citera
2022-01-17, 09:58
Medlem
Citat:
Innan det medicinska eller vaccinmässiga paradigmskiftet är här tror jag att vi får leva med periodvisa restriktioner. Det finns en enorm ovilja mot dem, men när smittan tar fart kommer de att sätta in. Testningen nu liknar ett skämt. Antar att syftet med dem är att få statistik att använda som beslutsunderlag för ev åtgärder. Samtidigt är det kanske bara 20-30% som testar sig vid symtom. Har ingen aning om hur många, men tror merparten skiter i det. I bästa fall håller man sig hemma, men många gör nog inte ens det. Bland annat därför skiten sprids som en löpeld. Hos somliga, bland annat FHM tror jag man vill att smittan ska bränna igenom befolkningen. Man hoppas på flockimmunitet, samtidigt som många experter menar att den aldrig kommer infinna sig, än högst partiellt. Förr eller senare kommer förstås även denna våg att lägga sig på riksnivå. Men jag tror att vi under mycket lång tid framöver kommer få se lokala utbrott där smittan rusar. Antagligen hela våren. Kan bli problem både med bemanning och kapacitetsbrist på sjukhus när patienter väller in, samtidigt som personalen är sjuk.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.
Jag tror och hoppas att vi accepterar covid och likställer med förkylning så fort som möjligt. Att vi fimpar alla restriktioner och åtgärder pronto och inser att dessa restriktioner och åtgärder har marginell påverkan, att potentiell kraschad sjukvård i framtiden inte hänger på Covid19 eller restriktioner/åtgärder baserade på c19-spridning. Att vi kan börja leva som vanligt. Men tyvärr har både opinionen och beslutsfattare överraskat i negativ bemärkelse länge när det kommer till c19 och restriktioner.

Paradigmskifte map vaccin har försumbar påverkan på c19 tror jag, c19 är över (accepterat som ett av alla befintliga förkylningsvirus) långt innan ny typ av vaccin som eliminera c19 finns. Däremot kan kommande generationer har nytta av sådan revolutionerande vaccinteknik.
Citera
2022-01-17, 10:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Självklart skall riskgrupper fortsätta vaccineras.
Vi andra kan dock slappna av. Att hela befolkningen skall vaccineras med jämna mellanrum för något som verkar vara i paritet med vanlig influensa eller mildare för den absoluta majoriteten av individer är absurt.
Vi måste börja leva som vanligt när denna vågen är över. Annars kommer vi aldrig kunna leva normalt igen.
Såg förresten att UK tittar på att ta bort karantänkravet helt för smittade.

Om det sen kommer en ny variant som är elakare, får vi hantera det då..
Citera
2022-01-17, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Skönt att till och med du har insett att covid inte kommer försvinna som jag påpekat i någon

Det kommer cirkulera som ytterligare ett corona-virus men självklart så har vi ett bra grundskydd nu. Två sprutor plus naturlig infektion kommer räcka gott och väl. Jag som smittades nu efter två sprutor kan säkert smittas i höst men det kommer jag antagligen knappt märka av.

Det är över nu!

it´s not over until the fat lady sings, som det gamla taletsättet lyder

i det här fallet socialministern och hennes gäng som berättar nu på morgonen att de ska lägga x antal kronor på e-hälsomyndigheten för att de ska kunna jobba vidare med covid- och vaccinpass

det här kommer inte att sluta på länge än, de är alldeles för indoktrinerade och manipulerade av Richard Bergström, vaccinsamordnaren, mer känd som "han som arbetade med e-hälsopass i Schweiz långt innan pandemin bröt ut"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in