2022-01-17, 01:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Tackar. Jag skulle vilja se antal IVA-patienter totalt i Sverige, inte enbart Covid. De där sidorna verkar hävda att det är strikt Covidpatienter de räknar på IVA. Stämmer det verkligen?
OK, det har jag tyvärr inte koll på. Någon annan kanske vet bättre.
Citera
2022-01-17, 01:57
Medlem
Citat:
Tackar. Jag skulle vilja se antal IVA-patienter totalt i Sverige, inte enbart Covid. De där sidorna verkar hävda att det är strikt Covidpatienter de räknar på IVA. Stämmer det verkligen?

socialstyrelsen rapporterar alltid den siffran under presskonferensen varje vecka.
https://youtu.be/qT71YnGF2zQ?t=1173

strax under 400 totalt verkar det vara.
Citera
2022-01-17, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
socialstyrelsen rapporterar alltid den siffran under presskonferensen varje vecka.
https://youtu.be/qT71YnGF2zQ?t=1173

strax under 400 totalt verkar det vara.

Alright, tack. Jag fick intrycket att det enbart var totalt 100 på IVA av ALLA orsaker, men det stämmer alltså inte. Ca 400 totalt på IVA varav 100 utgörs av Covidpatienter. Det skulle vara intressant att veta hur många IVA-patienter det normalt är vid den här tiden på året sett till RS-virus och influnesa. Det dör väldigt många pga av dessa också vissa säsonger.

Hur som helst gick ju FHM själva ut med att majoriteten av alla Covidfall på IVA var Delta, så snart lär denna siffra sjunka drastiskt när Omicron tar över. Hur man än vrider och vänder på det är Omicron en livräddare.
Citera
2022-01-17, 02:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Australien verkar tro att isolering och massvaccination är vägen ur detta, men det är de facto ännu mer skadligt på alla plan ur ett långsiktigt perspektiv. De agerar inte rationellt som i Sverige, utan i ren panik. Det ligger i deras kultur att de som en isolerad ö måste skydda sig mot precis allt in absurdum.

Se bara hur läget ser ut i UK vs Skottland. I UK har Omikronsmittan ökat med 300%, men i Skottland som har LÅNGT fler restriktioner och ännu hårdare mandat så har smittan ökar med 600%. Det hjälper inte ett jävla piss med restriktioner.

https://www.youtube.com/watch?v=U3W84wb5jKo
Skottland hade liksom Australien och Nya Zeeland ambitionen att utrota viruset, men se hur det gick!
In March last year, First Minister Nicola Sturgeon said she wanted to "eliminate" Covid from Scotland, but the consensus among most disease experts was that this would be very difficult.

The situation, at a local and international level, has moved on significantly since then.

Mark Woolhouse, professor of infectious disease epidemiology at the University of Edinburgh, says the virus is here to stay - and it took many governments far too long to realise it couldn't be eliminated.

"This was obvious [to epidemiologists] from February 2020. We knew way back then this virus was going to become endemic," he told BBC Scotland.
https://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-59938240

Tydligen är det lika bra att komma i kontakt med viruset med jämna, inte alltför långa mellanrum:
"But when you're at the endemic level, the thing that influences how many cases you're seeing is primarily how quickly people lose immunity."

Introducing social controls at this point can have a short-term impact on infection levels, but then they just "drift" back up again and could actually make things worse by lengthening the gap between infections, he adds.

"Immunity to infection and even to severe disease doesn't last forever.

"It's quite plausible that if you get exposed every six months you get a mild infection. If you only get exposed every five years you end up getting really sick."
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-17 kl. 02:49.
Citera
2022-01-17, 02:51
Medlem
2+ månader har Omicron dominerat i Sydafrika nu och de har inte haft mycket till "våg". De har oerhört låg vaccinationsgrad, vilket gör det extra intressant. Enbart 10-20% är vaccinerade i landet. De hade en liten topp kring den 10 januari, men är nu på väg ner. Inte i närheten av samma toppar som med tidigare varianter. Sjukhusen har inte heller haft några problem överhuvudtaget eller några överbeläggningar att tala om.

Citat:
South African study suggests Omicron less severe even for unvaccinated

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/safrican-study-suggests-omicron-less-severe-even-unvaccinated-2022-01-14/
Citera
2022-01-17, 03:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Wikipedialänken angav faktiskt ungefär motsvarande siffra för Stockholms tunnelbana, knappt en miljon i snitt per dag, år 2017. Säkert mindre nu pga pandemin, så jag letade rätt på en äldre siffra, från 2019, även för London.
In 2017, the [Stockholm] metro carried 353 million passengers,[3] which corresponds to 1,2 million in a normal weekday.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_metro

Du känner nog till Londons tunnelbana bättre än mig, jag tänkte på Baker Street Station som är över 100 år och som jag minns som luftig, men det beror kanske på vilken linje man åker med, det är ju så olika hur djupt de ligger.

Jag har i alla fall varit i London innan pandemin och åkt tunnelbana utan att smittas av andra vanligt förekommande luftvägssjukdomar så jag undrar om det verkligen är så stor risk att smittas i själva tunnelbanan. En resa är inte lång och de flesta är tysta. Problemet är kanske snarare hur smittade sprids geografiskt, dvs att personer som smittats på jobbet för smittan hem till närområdet där de bor. Då spelar valet av kommunikationsmedel mindre roll.

Som sagt.... "Metro" räknar uppenbarligen in även bussar då siffran 0.9 miljoner per dag gäller alla trafikslag. Tror nog regionens uppgifter stämmer bättre än Wikipedia.

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/sl-trafiken-stockholmsregionen/#:~:text=Varje%20dag%20reser%20n%C3%A4rmare%20900, och%20pendelb%C3%A5tar%20i%20Stockholms%20l%C3%A4n .
Citera
2022-01-17, 03:40
Medlem
Citat:
2+ månader har Omicron dominerat i Sydafrika nu och de har inte haft mycket till "våg". De har oerhört låg vaccinationsgrad, vilket gör det extra intressant. Enbart 10-20% är vaccinerade i landet. De hade en liten topp kring den 10 januari, men är nu på väg ner. Inte i närheten av samma toppar som med tidigare varianter. Sjukhusen har inte heller haft några problem överhuvudtaget eller några överbeläggningar att tala om.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/safrican-study-suggests-omicron-less-severe-even-unvaccinated-2022-01-14/

Det är nästan irrelevant att diskutera Sydafrika. De har en extremt ung befolkning.
Citera
2022-01-17, 04:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som sagt.... "Metro" räknar uppenbarligen in även bussar då siffran 0.9 miljoner per dag gäller alla trafikslag. Tror nog regionens uppgifter stämmer bättre än Wikipedia.

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/sl-trafiken-stockholmsregionen/#:~:text=Varje%20dag%20reser%20n%C3%A4rmare%20900, och%20pendelb%C3%A5tar%20i%20Stockholms%20l%C3%A4n .
OK. Länkarna på Wikipedia som anges som källor till siffrorna jag citerade är hur som helst döda så jag kan inte kolla vad som står där.

Jag har ändå lite svårt att tro att det skulle vara så illa ur smittsynpunkt att åka tunnelbana etc., för då skulle ju resenärer bli sjuka jämt i vanliga infektioner under icke-pandemiår.
Citera
2022-01-17, 05:24
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är nästan irrelevant att diskutera Sydafrika. De har en extremt ung befolkning.

Det har väl inte med saken att göra.

Det enda som räknas när de jämför är ju vaccinerad vs icke vaccinerad.
Citera
2022-01-17, 05:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Det har väl inte med saken att göra.

Det enda som räknas när de jämför är ju vaccinerad vs icke vaccinerad.
Det som är mer relevant att se på är UK som nu är på väg ned med smittspridningen.
Det som är lite oroväckande är Danmark som kom igång relativt samtidigt som UK men har inte börjat gå ned ännu.

Sydafrika är svårt att veta hur många som verkligen haft Omicron där och hur mycket naturlig immunitet som Omicron har skapat där. De har troligen inte testat sig i den grad vi gör här i Europa.
Citera
2022-01-17, 07:36
Medlem
Citat:
Alright, tack. Jag fick intrycket att det enbart var totalt 100 på IVA av ALLA orsaker, men det stämmer alltså inte. Ca 400 totalt på IVA varav 100 utgörs av Covidpatienter. Det skulle vara intressant att veta hur många IVA-patienter det normalt är vid den här tiden på året sett till RS-virus och influnesa. Det dör väldigt många pga av dessa också vissa säsonger.

Hur som helst gick ju FHM själva ut med att majoriteten av alla Covidfall på IVA var Delta, så snart lär denna siffra sjunka drastiskt när Omicron tar över. Hur man än vrider och vänder på det är Omicron en livräddare.

"Normal" beläggning är mellan 300 och 400.

https://www.icuregswe.org/globalassets/bilder/artikelfigurer/belaggning2020.pdf
Citera
2022-01-17, 07:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det som är mer relevant att se på är UK som nu är på väg ned med smittspridningen.
Det som är lite oroväckande är Danmark som kom igång relativt samtidigt som UK men har inte börjat gå ned ännu.

Sydafrika är svårt att veta hur många som verkligen haft Omicron där och hur mycket naturlig immunitet som Omicron har skapat där. De har troligen inte testat sig i den grad vi gör här i Europa.

Kan flamma upp när som helst. Frågan är hur länge immunitet efter genomgången Omikron varar. Ska vi gissa på några månader? Sedan har vi risk för nya mutationer. Kan vara milda eller svårare. Det här är inte över på långa vägar.
Hoppet står till nyutvecklade vaccin som man kan ta regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in