2022-01-17, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Instämmer här. Inte en jävel kommer ta en fight när Ryssarna tar Gotland. Möjligen skickas flyvapnet mot sin undergång men sen är det slut. Förr i tiden gick allt ut på att det ska svida att ta Sverige, vi ska dräpa så många ryssar att dem helst avstår då dem inte har kraften kvar att fortsätta med sina strategiska mål. Det är ett minne blott eftersom vi röstat på veka regeringar, fostrat våra barn till att ge vika för allt och alla hela tiden. Och inte minst att vi alltid litar på dem som styr. Det enda Sverige är hyfsat bra på är balansgången mellan Nato och Ryssland. Oklart om den balansen sköts lika bra numera som förr.

Precis, folk här i tråden och i allmänhet som har stor tilltro för dagens försvarsmakt inser inte att när Sverige ens var på sin peak militäriskt under kalla kriget så kunde vi inte vinna ett krig. Vårt mål då var att göra det för jobbigt att angripa Sverige, typ som Ryssen trampade på ett jordgetingbo och inte skulle tjäna något på det när boet väl var sönderstampat. Likväl så hade Ryssen vunnit över oss då men med betydligt fler förluster för Ryssland.

I dagens läge är vi inte i närheten av ett jordgetingbo.

Vid en eventuellt konflikt/angrepp är jag nästan tvärsäker på att Ryssland kommer nöja sig med Gotland. All form av strid skulle ske där och de stackars satarna som är placerade där skulle få det tufft när dom inser att det blir på riktigt. När hårdhudade Alexi 42 veteran från Tjetjenien, Georgien, Syrien och Ukraina står framför skyttesoldat Lisa 22 som precis gjort klart GMU så vet ni utgången.

Man lär inte ha större problem att ta över Gotland, Sverige kommer svara med vårt flygvapen som väl ändå är bland det mer imponerande vi har. Men som Torabora säger så lär våra stridspiloter skickas mot en säker död dom med.
Hur tror ni fastlandet reagerar när det kommer fram att alla förband på Gotland har blivit nedkämpade och består av döda/krigsfångar samt att hela vårt flygvapen har blivit förintat i ett svep?

Folk kommer trycka på för fred med allt rätt, att fortsätta en konflikt härifrån skulle innebära förödelse och död för många.

Och nej NATO kommer inte till vår undsättning då vi inte är ett medlemsland. Om NATO skulle börja ge sig in i krig för länder som inte är medlemmar så förstörs hela principen med allianser och förtroendet länder mellan världen över hade sjunkit till ett all time low. Det skulle vara en diplomatisk kris utan dess like om NATO kom springande så fort ryssen trampar på svensk mark.

Sist kan jag samtidigt förstå Ryssland, NATO expanderar aggressivt mot deras gränser, varför skulle dom vilja ha en NATO bas mitt i Östersjön som är ett direkt hot mot dom?

Slutligen vill jag också säga: Ni som kallar alla för landsförrädare, sluta, det är endast pinsamt och tillför diskussionen inget. Ni skulle inse att vi har rätt om det väl smäller, ni kommer inte skapa något byalag med jaktvapen och ligga på lur ute i skogen. Ni kommer falla in i ledet och återgå till en vanlig vardag som alla andra.
2022-01-17, 03:33
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det är din syn att Sveriges nuvarande politiska system och politiker är det bästa för Sverige. Jag håller inte med om det.
Och att man i "krigmans erinran" tvingas svära sin trohet till makthavaran, till författningen och till det demokratiska statsskicket, det är odemokratiskt och ett uppenbart sätt för makthavarna att utnyttja soldater till att försvara dem och deras fortsatta styre.
Om soldaterinran:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Soldaterinran

Även soldater måste ha rätt till sin egen åsikt och få kritisera makthavarna och sina befäl, annars känner de sig tvungna att gå med på vad som helst som makthavarna och befälen säger åt dem att göra, och då blir de känslokalla robotar, ungefär som nazisterna.
De soldater som vägrar lyda order som innebär att de ska döda människor i onödan, de är de riktiga hjältarna. Och jag hoppas att Sveriges soldater är sådana som står upp mot det som är fel.

Men jag ser inte Ryssland som idealet. Jag vill bo kvar i Sverige och fortsätta prata svenska, fast med en annan bättre politik, som inte behöver vara rysk politik. Och jag tror att Ryssland förstår att det inte skulle fungera att göra Sverige ryskt, utan att begå folkmord på svenskar vilket jag inte tror att de skulle göra.

Men jag vill också att Sverige ska avskaffa val, och istället styras som det görs nu mellan valen, och även genom uppror och statskupper av upprörda medborgare. Det är det bästa för ett land tror jag, för politikerna vet då att de måste leverera hela tiden för att få vara kvar vid makten, och folket vet att det är enda sättet som de kan påverka politiken. Och det är precis så det ska vara i ett land, fullt av politiskt engagerade människor istället för en massa soffliggare.

Och ett ryskt annekterande av Sverige tror jag kan vara just det som behövs för att införa ett sådant politiskt system i Sverige.

Du säger det. Var då god och läs detta...

Citat:
.
Jag föraktar landsförrädare och femtekolonnare av din sort mer än jag hatar fienden.
Fler ord tänker jag inte ödsla på dig.
.
2022-01-17, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

Och ett ryskt annekterande av Sverige tror jag kan vara just det som behövs för att införa ett sådant politiskt system i Sverige.

Tänkte på detta häromdagen när jag satt i bilen.

Sverige som vi känner det idag är ett land som styrs med svaga och fega idéer. Många vill se en ändring men likväl går man till val var 4 år och hoppas på att det ska bli bättre men den onda cirkeln ser ut att fortsätta år ut och år in.

Skulle en konflikt med Ryssland kunna leda till sund insikt hos folket hur naiva och svaga vi själva har tillåt oss att vara? Säg att det sker kamp om Gotland, Ryssland ockuperar ön, förstör vårt flygvapen och Sverige viker ned sig för att försöka återta Gotland. Omvärlden medlar och försöker nå en diplomatisk lösning på det hela. Ryssland drar sig tillbaka från Gotland med en överenskommelse om att Sverige aldrig går med i NATO, allt är över och vi är tillbaka där vi står idag.
Eller? Hur skulle folk rösta, agera och se på samhället efter en sån här händelse?
Jag tror och hoppas att folket hade pushat för ett starkare men framför allt SERIÖSARE Sverige med en stark och förnuftig ledning som inte lägger fokus på trams, pk och annat känslomässigt som inte har i politiken att göra.

Så ja, en konflikt/krig med Ryssland skulle absolut kunna leda till ett bättre Sverige i framtiden.
2022-01-17, 03:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Precis, folk här i tråden och i allmänhet som har stor tilltro för dagens försvarsmakt inser inte att när Sverige ens var på sin peak militäriskt under kalla kriget så kunde vi inte vinna ett krig. Vårt mål då var att göra det för jobbigt att angripa Sverige, typ som Ryssen trampade på ett jordgetingbo och inte skulle tjäna något på det när boet väl var sönderstampat. Likväl så hade Ryssen vunnit över oss då men med betydligt fler förluster för Ryssland.

I dagens läge är vi inte i närheten av ett jordgetingbo.

Vid en eventuellt konflikt/angrepp är jag nästan tvärsäker på att Ryssland kommer nöja sig med Gotland. All form av strid skulle ske där och de stackars satarna som är placerade där skulle få det tufft när dom inser att det blir på riktigt. När hårdhudade Alexi 42 veteran från Tjetjenien, Georgien, Syrien och Ukraina står framför skyttesoldat Lisa 22 som precis gjort klart GMU så vet ni utgången.

Man lär inte ha större problem att ta över Gotland, Sverige kommer svara med vårt flygvapen som väl ändå är bland det mer imponerande vi har. Men som Torabora säger så lär våra stridspiloter skickas mot en säker död dom med.
Hur tror ni fastlandet reagerar när det kommer fram att alla förband på Gotland har blivit nedkämpade och består av döda/krigsfångar samt att hela vårt flygvapen har blivit förintat i ett svep?

Folk kommer trycka på för fred med allt rätt, att fortsätta en konflikt härifrån skulle innebära förödelse och död för många.

Och nej NATO kommer inte till vår undsättning då vi inte är ett medlemsland. Om NATO skulle börja ge sig in i krig för länder som inte är medlemmar så förstörs hela principen med allianser och förtroendet länder mellan världen över hade sjunkit till ett all time low. Det skulle vara en diplomatisk kris utan dess like om NATO kom springande så fort ryssen trampar på svensk mark.

Sist kan jag samtidigt förstå Ryssland, NATO expanderar aggressivt mot deras gränser, varför skulle dom vilja ha en NATO bas mitt i Östersjön som är ett direkt hot mot dom?

Slutligen vill jag också säga: Ni som kallar alla för landsförrädare, sluta, det är endast pinsamt och tillför diskussionen inget. Ni skulle inse att vi har rätt om det väl smäller, ni kommer inte skapa något byalag med jaktvapen och ligga på lur ute i skogen. Ni kommer falla in i ledet och återgå till en vanlig vardag som alla andra.
Du är en mupp av 1a graden, mossa växer på dig.
Om ryssen ska ta Gotland tar det 1 minut innan Nato och vi, vet att landstigningsfartygen lämnat deras hamnar.
De begår självmord på Östersjön.
2022-01-17, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är en mupp av 1a graden, mossa växer på dig.
Om ryssen ska ta Gotland tar det 1 minut innan Nato och vi, vet att landstigningsfartygen lämnat deras hamnar.
De begår självmord på Östersjön.
Förklara varför NATO ska komma till vår undsättning när vi inte är medlemmar, men svara bara om du kan bibehålla god ton annars kan du hålla truten som militären så fint kallar det.
2022-01-17, 03:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Förklara varför NATO ska komma till vår undsättning när vi inte är medlemmar, men svara bara om du kan bibehålla god ton annars kan du hålla truten som militären så fint kallar det.
Muppar … jisses.Svårt med god ton när man möter en så stor okunnighet.

Scenariot att Ryssland skulle starta en konflikt ENBART riktat mot Sverige är nästan helt osannolikt, OM vi likväl fantiserar att det skulle ske så reagerar givetvis Nato på en landstigningsstyrka på väg över Östersjön, de kan ju vara på väg mot ett Natoland.
Senast redigerad av Draken55 2022-01-17 kl. 04:00.
2022-01-17, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Muppar … jisses.Svårt med god ton nör nan möter en så stor okunnighet.

Scenariot att Ryssland skulle starta en konflikt ENBART riktat mot Sverige är nästan helt osannolikt, OM vi likväl fantiserar att det skulle ske så reagerar givetvis Nato på en landstigningsstyrka på väg över Östersjön, de kan ju vara på väg mot ett Natoland.

Ryssland har gått in i länder en i taget många gånger, varför skulle Sverige vara undantaget? Georgien, Syrien, Ukraina är moderna exempel.
Att NATO fyller Östersjön med det dom kan i observationssyfte är en självklarhet som även jag inser, men det är inte lika med att man kommer ta upp vapen och riskera livet för Sverige. Man kommer däremot försöka medla fram en diplomatisk lösning omgående istället för att eskalera situationen.
2022-01-17, 04:15
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Inte ens om vi vore medlemmar så skulle NATO våga göra något för dom vill inte riskera ett nytt världskrig.
2022-01-17, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Inte ens om vi vore medlemmar så skulle NATO våga göra något för dom vill inte riskera ett nytt världskrig.
I så fall är det NATO som inleder det världskriget och inte Ryssland.
Grejen med allianser och dess funktioner är mer än bara ord på ett papper, det är viktiga principsaker som måste efterlevas. Annars faller hela grejen.
2022-01-17, 04:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Du säger det. Var då god och läs detta...

Jag föraktar landsförrädare och femtekolonnare av din sort mer än jag hatar fienden.
Fler ord tänker jag inte ödsla på dig.

Jag kan inte lova och jag har inte lovat svenska folket eller Sverige evig trohet. Trohet är något som måste förtjänas hela tiden.
Och svenska folket är bra på många sätt, men svenska folket är också dåliga på många sätt. Och till slut kanske jag känner att jag inte kan stå på svenska folkets sida längre och går över till ett annat folk.
Men jag kommer inte ställa upp på ett folkmord på svenska folket eller på något annat folk. Och om jag deltar i tex en rysk invasion av Sverige, då kommer jag bla kräva att svenska folkets mänskliga rättigheter respekteras.
Så jag tycker att det finns värre landsförrädare än mig.
2022-01-17, 05:17
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Och det vill inte Ryssland heller riskera. Värt att notera är ju att vi är med i EU och det är också en försvarsallians.
2022-01-17, 06:35
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Vore bättre om Sverige och Danmark stänger inloppet till Östersjön för Ryska Marinen.

Kommer de darifran? Jag utgick fran att de kom fran St Petersburg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in