Citat:
Instämmer här. Inte en jävel kommer ta en fight när Ryssarna tar Gotland. Möjligen skickas flyvapnet mot sin undergång men sen är det slut. Förr i tiden gick allt ut på att det ska svida att ta Sverige, vi ska dräpa så många ryssar att dem helst avstår då dem inte har kraften kvar att fortsätta med sina strategiska mål. Det är ett minne blott eftersom vi röstat på veka regeringar, fostrat våra barn till att ge vika för allt och alla hela tiden. Och inte minst att vi alltid litar på dem som styr. Det enda Sverige är hyfsat bra på är balansgången mellan Nato och Ryssland. Oklart om den balansen sköts lika bra numera som förr.
Precis, folk här i tråden och i allmänhet som har stor tilltro för dagens försvarsmakt inser inte att när Sverige ens var på sin peak militäriskt under kalla kriget så kunde vi inte vinna ett krig. Vårt mål då var att göra det för jobbigt att angripa Sverige, typ som Ryssen trampade på ett jordgetingbo och inte skulle tjäna något på det när boet väl var sönderstampat. Likväl så hade Ryssen vunnit över oss då men med betydligt fler förluster för Ryssland.
I dagens läge är vi inte i närheten av ett jordgetingbo.
Vid en eventuellt konflikt/angrepp är jag nästan tvärsäker på att Ryssland kommer nöja sig med Gotland. All form av strid skulle ske där och de stackars satarna som är placerade där skulle få det tufft när dom inser att det blir på riktigt. När hårdhudade Alexi 42 veteran från Tjetjenien, Georgien, Syrien och Ukraina står framför skyttesoldat Lisa 22 som precis gjort klart GMU så vet ni utgången.
Man lär inte ha större problem att ta över Gotland, Sverige kommer svara med vårt flygvapen som väl ändå är bland det mer imponerande vi har. Men som Torabora säger så lär våra stridspiloter skickas mot en säker död dom med.
Hur tror ni fastlandet reagerar när det kommer fram att alla förband på Gotland har blivit nedkämpade och består av döda/krigsfångar samt att hela vårt flygvapen har blivit förintat i ett svep?
Folk kommer trycka på för fred med allt rätt, att fortsätta en konflikt härifrån skulle innebära förödelse och död för många.
Och nej NATO kommer inte till vår undsättning då vi inte är ett medlemsland. Om NATO skulle börja ge sig in i krig för länder som inte är medlemmar så förstörs hela principen med allianser och förtroendet länder mellan världen över hade sjunkit till ett all time low. Det skulle vara en diplomatisk kris utan dess like om NATO kom springande så fort ryssen trampar på svensk mark.
Sist kan jag samtidigt förstå Ryssland, NATO expanderar aggressivt mot deras gränser, varför skulle dom vilja ha en NATO bas mitt i Östersjön som är ett direkt hot mot dom?
Slutligen vill jag också säga: Ni som kallar alla för landsförrädare, sluta, det är endast pinsamt och tillför diskussionen inget. Ni skulle inse att vi har rätt om det väl smäller, ni kommer inte skapa något byalag med jaktvapen och ligga på lur ute i skogen. Ni kommer falla in i ledet och återgå till en vanlig vardag som alla andra.