2022-01-17, 02:27
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Jag har inte platkoll pa martima regler men eftersom det ar under 40km mellan Estonia och Finland och ett lands territorie stracker sig 12 nautical miles(~22km) sa skulle val i teorin Finland & Estonia kunna stanga Ostersjon for Ryssland?
Vore bättre om Sverige och Danmark stänger inloppet till Östersjön för Ryska Marinen.
2022-01-17, 02:30
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Om radarn går 360, så kan man nog kalla systemet för bäst i världen.

Är det samma system som vaktade Aramcos anläggning i Saudi?
2022-01-17, 02:37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det finns något som är mycket värre än en landsförrädare, och det är en landsförstörare. Och ibland kan landsförräderi bli nödvändigt för att stoppa landsförstörare från att förstöra ens land.
Men jag ser det inte som landsförräderi att stoppa landsförstörare, för man hjälper ju ens land då.
Och att vilja att Ryssland ska annektera Sverige är enligt min åsikt inte mer landsförräderi än att vilja att Sverige ska vara med i EU eller NATO.

Av de två alternativen 1) glass med färska hallon
och 2) en möglig macka med avföring så väljer du... möglig macka!

• Det ena alternativet är en skurkstat som styrs av en KGB-agent med dålig impulskontroll. Som shoppar palats och lyxyachter medan folk lever i misär (25 procent av alla ryssar saknar toalett inomhus; en tredjedel saknar varmvatten...).

• Det andra är en gemenskap mellan demokratier, där vi redan är med; plus en försvarsallians där man hjälper varandra om man blir angripen.

• Hur faan man kan tro att Sverige blir bättre av en rysk annektering... Är du 15 år eller?
Har du varit i Ryssland? Känner du några ryssar? Vet du hur de lever?

• Det du skriver är historielöst. Insiktslöst. Kunskapslöst. Värdelöst.

• För alla som svurit att följa krigsmans erinran, finns det ett ord för en person med din åsikt:

LANDSFÖRRÄDARE.
2022-01-17, 02:45
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Vore bättre om Sverige och Danmark stänger inloppet till Östersjön för Ryska Marinen.

Vi har historiskt haft gemensamma planer för att minera Öresund.
• Under Kalla Kriget skulle man använda flera av färjorna som trafikerade sundet som minfartyg.
Man tog in dem på varv, satte täckpapp för fönstren och monterade sedan minräls på bildäck.
Sedan fyllde man varje rälsen (det var många i bredd) med rejäla sjöminor.

• Skulle mineras enligt ett slags zickzack-mönster. Planerna var noggranna så att både vi och Danmark visste vem som skulle minera var någonstans. Och det övades några gånger.

• Jag hoppas att vi har återupprättat en plan för sådan minering.
Och för övrigt har amfibieförbandens Hellfire-missiler (Rb 17) en räckvidd som låter oss skjuta över hela sundet mellan Malmö och Köpenhamn.
2022-01-17, 03:05
Medlem
Är det bara jag som minns fel, men brukar inte Ryssland segla in me skepp, flyga med flygplan, och kaxa med vårt territorium lite då o då? Nästan årligen? Varför är det ett större spektakel i media nu än vad det vanligtvis är? Det är väl tradition att Borat och Drako svänger förbi Östersjön och pissar från relingen.

Senast jag minns var något om flygplan. Minns inte exakt vad det var frågan om, om svenska plan flög för att markera någon båt eller om de va ryska plan som uppe i nordnorge flög lite kaxigt.

Lite som Nordkoreas missiler. Dom avfyrar lite då o då, en tabloid om eventuellt WW3 dyker upp sen är saken glömd inom några dagar.

Nu är det dock ett jävlaaa hashtaggande.
Senast redigerad av fr0g 2022-01-17 kl. 03:08.
2022-01-17, 03:07
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.
-
Håller med.
Och om Ryssland skulle vilja invadera Sverige skulle de kunna göra det med varsin gaffel.
Media vill piska upp skräck och lura in oss i Nato.
2022-01-17, 03:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Jag har inte platkoll pa martima regler men eftersom det ar under 40km mellan Estonia och Finland och ett lands territorie stracker sig 12 nautical miles(~22km) sa skulle val i teorin Finland & Estonia kunna stanga Ostersjon for Ryssland?
I teorin , kanske.
Men Finland och Estland är till skillnad från Ryssland civiliserade länder, så det kommer inte att ske,
2022-01-17, 03:20
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Är det bara jag som minns fel, men brukar inte Ryssland segla in me skepp, flyga med flygplan, och kaxa med vårt territorium lite då o då? Nästan årligen? Varför är det ett större spektakel i media nu än vad det vanligtvis är? Det är väl tradition att Borat och Drako svänger förbi Östersjön och pissar från relingen.

Senast jag minns var något om flygplan. Minns inte exakt vad det var frågan om, om svenska plan flög för att markera någon båt eller om de va ryska plan som uppe i nordnorge flög lite kaxigt.

Lite som Nordkoreas missiler. Dom avfyrar lite då o då, en tabloid om eventuellt WW3 dyker upp sen är saken glömd inom några dagar.

Nu är det dock ett jävlaaa hashtaggande.

Du minns väl ungefär rätt...
• Ryssland skramlar med lite fartyg sista helgen i juli varje år. Då firar de Flottans Dag i St. Petersburg och Putin brukar stå på en terrass och vinka. Sedan övar de.
Vid den övningen har vi höjt vår beredskap två gånger, eftersom de då drar ihop lite fler fartyg än normalt*.

• Skillnaden nu, är att man klämt in dubbelt så många landstigningsfartyg i Östersjön jämfört med vad som är normalt. Läs det igen: Landstigningsfartyg. Det är en offensiv resurs. Kan egentligen bara användas till en sak.
Om vi inte skulle reagera på det, så vore det som att skicka brandkåren på semester när det härjar en mordbrännare i stan.
*
2022-01-17, 03:20
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Vi har historiskt haft gemensamma planer för att minera Öresund.
• Under Kalla Kriget skulle man använda flera av färjorna som trafikerade sundet som minfartyg.
Man tog in dem på varv, satte täckpapp för fönstren och monterade sedan minräls på bildäck.
Sedan fyllde man varje rälsen (det var många i bredd) med rejäla sjöminor.

• Skulle mineras enligt ett slags zickzack-mönster. Planerna var noggranna så att både vi och Danmark visste vem som skulle minera var någonstans. Och det övades några gånger.

• Jag hoppas att vi har återupprättat en plan för sådan minering.
Och för övrigt har amfibieförbandens Hellfire-missiler (Rb 17) en räckvidd som låter oss skjuta över hela sundet mellan Malmö och Köpenhamn.

Histiriskt?
Den dan det blir allvar stängs bälten och Öresund för lilla Ivan.
2022-01-17, 03:22
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Histiriskt?
Den dan det blir allvar stängs bälten och Öresund för lilla Ivan.

Yes.
Och finnarna kan låsa Finska Viken genom att tuffa fram och tillbaka med en vägfärja fylld med minor.
Skulle inte vilja vara rysk flottist den dag skiten träffar fläkten.
2022-01-17, 03:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Yes.
Och finnarna kan låsa Finska Viken genom att tuffa fram och tillbaka med en vägfärja fylld med minor.
Skulle inte vilja vara rysk flottist den dag skiten träffar fläkten.
Deras ” östersjöflotta” är sitting ducks.
2022-01-17, 03:24
Bannlyst
Citat:
Av de två alternativen 1) glass med färska hallon
och 2) en möglig macka med avföring så väljer du... möglig macka!

• Det ena alternativet är en skurkstat som styrs av en KGB-agent med dålig impulskontroll. Som shoppar palats och lyxyachter medan folk lever i misär (25 procent av alla ryssar saknar toalett inomhus; en tredjedel saknar varmvatten...).

• Det andra är en gemenskap mellan demokratier, där vi redan är med; plus en försvarsallians där man hjälper varandra om man blir angripen.

• Hur faan man kan tro att Sverige blir bättre av en rysk annektering... Är du 15 år eller?
Har du varit i Ryssland? Känner du några ryssar? Vet du hur de lever?

• Det du skriver är historielöst. Insiktslöst. Kunskapslöst. Värdelöst.

• För alla som svurit att följa krigsmans erinran, finns det ett ord för en person med din åsikt:

LANDSFÖRRÄDARE.

Det är din syn att Sveriges nuvarande politiska system och politiker är det bästa för Sverige. Jag håller inte med om det.
Och att man i "krigmans erinran" tvingas svära sin trohet till makthavarna, till författningen och till det demokratiska statsskicket, det är odemokratiskt och ett uppenbart sätt för makthavarna att utnyttja soldater till att försvara dem och deras fortsatta styre.
Om soldaterinran:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Soldaterinran

Även soldater måste ha rätt till sin egen åsikt och få kritisera makthavarna och sina befäl, annars känner de sig tvungna att gå med på vad som helst som makthavarna och befälen säger åt dem att göra, och då blir de känslokalla robotar, ungefär som nazisterna.
De soldater som vägrar lyda order som innebär att de ska döda människor i onödan, de är de riktiga hjältarna. Och jag hoppas att Sveriges soldater är sådana som står upp mot det som är fel.

Men jag ser inte Ryssland som idealet. Jag vill bo kvar i Sverige och fortsätta prata svenska, fast med en annan bättre politik, som inte behöver vara rysk politik. Och jag tror att Ryssland förstår att det inte skulle fungera att göra Sverige ryskt, utan att begå folkmord på svenskar vilket jag inte tror att de skulle göra.

Men jag vill också att Sverige ska avskaffa val, och istället styras som det görs nu mellan valen, och även genom uppror och statskupper av upprörda medborgare. Det är det bästa för ett land tror jag, för politikerna vet då att de måste leverera hela tiden för att få vara kvar vid makten, och folket vet att det är enda sättet som de kan påverka politiken. Och det är precis så det ska vara i ett land, fullt av politiskt engagerade människor istället för en massa soffliggare.

Och ett ryskt annekterande av Sverige tror jag kan vara just det som behövs för att införa ett sådant politiskt system i Sverige.
Senast redigerad av eoku 2022-01-17 kl. 03:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in