2022-01-17, 12:32
Bannlyst
ASGARVAR!!!!!!!!! Ni cpn på flashback som trodde ryssen skulle invadera gotland!
2022-01-17, 12:35
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Hen är en quisling, har du läst hans andra inlägg 100-tals , om Sveriges relation till Ryssland,
hur vi ska omfamna Putin och tycka om honom och gärna lyda lite...

Han är enligt min definition, just definitionen på landsförrädare, Quisling.

Jag är själv gammal nog att ha gjhort den riktiga lumpen,
vad andra i den här tråden skriver för stå för dom.
Jag läser inte bakgrundsmaterial av någon som skrivet vettiga saker. Bara det som står i inlägget. Det som "arbetet" skrev var vettigt. Men inte att skriva Quisling efter en sansad reflektion. Jag har också gjort lumpen. Bl.a på Gotland där jag vaktade pansargeneraler och amiralitetet.
2022-01-17, 12:46
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag förmodar att deras destination den här gången *inte* är Krim. Om Ryssland mot förmodan skulle önska sätta i land trupper på den ukrainska kusten väster om halvön så har de förvisso nog av både truppfartyg och transportplan i närområdet, utan att behöva ta dit nya via en långtur från Östersjön.

Landstigningsbåtar i östersjön var bara ett hot,”gå med i nato och se vad som händer”
2022-01-17, 12:48
Medlem
Någon annan kanske har länkat redan men så här såg det ut när ett av fartygen lämnade

https://twitter.com/oplatsen/status/1483021710492413953?t=bYWlyfYPmh84ajgpj7rTkw&s=19
2022-01-17, 12:50
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast Försvarsmakten säger ju att det "finns anledning att vara vaksam". Vi bör tydligen vara rädda ifall ryska båtar rör sig, oavsett riktning. Kanske även om de ligger stilla.

Det var vaksamt att se de segla iväg. De har väl fiskat klart och avslutade med "en" bira i Visby... inga konstigheter.
2022-01-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ursäkta, ta inte det här på fel sätt, men vet du inte vilka figurer som huserar här på flashback?'
Fattar du inte att det ofta är ryska troll , eller värre, Quislingar.

Som man sår får man skörda, som det brukar heta. Det här är ett resultat utav flera decenniers politik som har gått ut på att alienera en betydande del av den svenska befolkningen. Och nu förväntar man sig att denna del ska vara lojala med samma etablissemang som har alienerat de? Funkar inte riktigt så. Frågan du borde ställa dig är varför det har blivit såhär, och varför det inte var såhär när Sverige fortfarande var homogent under det första kalla kriget?
2022-01-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fsx341
Någon annan kanske har länkat redan men så här såg det ut när ett av fartygen lämnade

https://twitter.com/oplatsen/status/1483021710492413953?t=bYWlyfYPmh84ajgpj7rTkw&s=19
Spännande. Kan någon spegelvända videon så att man får se hur det såg ut när de anlände?
2022-01-17, 12:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Som man sår får man skörda, som det brukar heta. Det här är ett resultat utav flera decenniers politik som har gått ut på att alienera en betydande del av den svenska befolkningen. Och nu förväntar man sig att denna del ska vara lojala med samma etablissemang som har alienerat de? Funkar inte riktigt så. Frågan du borde ställa dig är varför det har blivit såhär, och varför det inte var såhär när Sverige fortfarande var homogent under det första kalla kriget?
Skit i idioterna till politiker! Fåren är får. Får ska vara får, för hur skulle någonting annars bli gjort om alla självständigt reflekterade?

Vi är inte lojala med pantskallarna till karriärpolitiker. Vi är lojala med våra förfäder, med vårt folk och med våra kommande generationer.

Det här blir en tid för starka ledare. Var den ledaren, och visa att du är vis och självständig!
2022-01-17, 13:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns ingen gemensam identitet som blir starkare än etnicitet och religion. Helst i kombination.

Jag menar det jag skrev;
Sedan andra världskriget fram till upplösningen av dess imperium har Sovjet under kalla kriget haft destabiliserande verksamhet i hela Väst. Detta spinner Ryssland vidare på. Jag rekommenderar dig verkligen att ta reda på hur KGB arbetade med spionverksamhet och subverserande verksamhet i övrigt.

Omöjligt att finna en annan gemensam identitet är det inte, men den blir aldrig lika stark och framförallt inte demokratisk. Närmast har USA lyckats med sin konstitution, men då bör du minnas att USA var rasligt homogent samt hyfsat homogent religiöst. Initialt ingick inte svarta slavättlingar och indianer i nationen. Sedan dessa upptogs har försök gjorts till identifikation med kristendomen, men har misslyckats.

Edit;
Tipsar om att lyssna på tex den här mannen;

https://youtu.be/a2VL0uhTH1s

Tack för svar.

Att inget är mer förenande än etnicitet och religion är självklart.
Men den tiden är förbi. Inte bara här utan i stort sett i hela världen.

Att Sovjet/Ryssland bedrivit destabiliserande verksamhet länge men också spionage av olika slag
och även uppköp av utländsk strategisk mark
har jag själv påtalat så det är inget nytt. Det är en del av det som gör detta svårt.
Deras strategier är effektiva men svårbemötta.

Eftersom de spelar både offer och förövare samtidigt.
Och även det är en metod.
Som många faller för eftersom den är effektiv.

Det jag tänker är dock att vi kan inte förutsätta att vi kan ändra andra -
men vi kanske kan påverka/ändra vår egen situation.
så det i sin tur möjligen skulle kunna stärka OSS.

Ditt exempel om USA kan man ju ha som utgångspunkt när det gäller tankarna
kring att förena oliktänkande mfl.
Både hur man kan göra och hur man INTE bör göra, osv.

Sverige är så mycket mindre i befolkning och det bör vara lättare att hantera och påverka.

Däremot känns svårigheterna att kunna "samla" alla våra olika medborgare kring en förenande "känsla" som ofantlig och svår men jag tror ändå att det är just DET man man måste jobba med!

Jag har svårt att tro att det är omöjligt men det krävs till att börja med en vilja!

Det är en svår situation men den är värd att jobba med.
Vi har allt att vinna på det!
2022-01-17, 13:00
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag förmodar att deras destination den här gången *inte* är Krim. Om Ryssland mot förmodan skulle önska sätta i land trupper på den ukrainska kusten väster om halvön så har de förvisso nog av både truppfartyg och transportplan i närområdet, utan att behöva ta dit nya via en långtur från Östersjön.
De tre fartygen som initialt var på tapeten.
Är ju stationerade i vita havs flottan och hemmahamn Severomorsk.
Och girar de då inte sydväst vid Skagen och ner genom kanalen utan fortsätter att gå norrut så går de ju till sin hemmabas.
2022-01-17, 13:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Stod i tidningarna då, vill minnas att de 3 iallafall kom från Murmansk eller någonstans däruppe så dom har åkt några sjömil men så långt är det inte, det är inga kustkorvetter

Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Undra om båtarna är påväg mot krim halv ön med matriall dom plockade upp efter sin snabb visit i Östersjön

Ryssland har sin flotta spridd på massor av ställen. Östersjöflottan är bara en av många. De som anlände till Östersjön var vad jag förstått från Ishavsflottan och förefaller vara på väg att återvända dit nu. T.ex. Svartahavsflottan eller Stillahavsflottan skulle ta rätt lång tid att ta sig hit.

Man skall dock komma ihåg att när de flyttar fartyg från en plats till en annan medför det inte bara att de förstärker sin flotta på den ena platsen, utan lika mycket försvagar sin flotta på den andra platsen.
2022-01-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Världens med avancerade, haha synd det inte stod världens bästa

Är dom verkligen på Gotland, tror inte det.
Vad är det för fel på det då? Den är väl bra och avancerad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in