Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det finns ingen gemensam identitet som blir starkare än etnicitet och religion. Helst i kombination.
Jag menar det jag skrev;
Sedan andra världskriget fram till upplösningen av dess imperium har Sovjet under kalla kriget haft destabiliserande verksamhet i hela Väst. Detta spinner Ryssland vidare på. Jag rekommenderar dig verkligen att ta reda på hur KGB arbetade med spionverksamhet och subverserande verksamhet i övrigt.
Omöjligt att finna en annan gemensam identitet är det inte, men den blir aldrig lika stark och framförallt inte demokratisk. Närmast har USA lyckats med sin konstitution, men då bör du minnas att USA var rasligt homogent samt hyfsat homogent religiöst. Initialt ingick inte svarta slavättlingar och indianer i nationen. Sedan dessa upptogs har försök gjorts till identifikation med kristendomen, men har misslyckats.
Edit;
Tipsar om att lyssna på tex den här mannen;
https://youtu.be/a2VL0uhTH1s
Tack för svar.
Att inget är mer förenande än etnicitet och religion är självklart.
Men den tiden är förbi. Inte bara här utan i stort sett i hela världen.
Att Sovjet/Ryssland bedrivit destabiliserande verksamhet länge men också spionage av olika slag
och även uppköp av utländsk strategisk mark
har jag själv påtalat så det är inget nytt. Det är en del av det som gör detta svårt.
Deras strategier är effektiva men svårbemötta.
Eftersom de spelar både offer och förövare samtidigt.
Och även det är en metod.
Som många faller för eftersom den är effektiv.
Det jag tänker är dock att vi kan inte förutsätta att vi kan ändra andra -
men vi kanske kan påverka/ändra vår egen situation.
så det i sin tur möjligen skulle kunna stärka OSS.
Ditt exempel om USA kan man ju ha som utgångspunkt när det gäller tankarna
kring att förena oliktänkande mfl.
Både hur man kan göra och hur man INTE bör göra, osv.
Sverige är så mycket mindre i befolkning och det bör vara lättare att hantera och påverka.
Däremot känns svårigheterna att kunna "samla" alla våra olika medborgare kring en förenande "känsla" som ofantlig och svår men jag tror ändå att det är just DET man man måste jobba med!
Jag har svårt att tro att det är omöjligt men det krävs till att börja med en vilja!
Det är en svår situation men den är värd att jobba med.
Vi har allt att vinna på det!