Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Om du har åkt tunnelbana i London så har du säkert märkt hur trångt det är i de äldsta delarna. Väldigt stor skillnad mot de nybyggda som är mycket luftigare.
"Varje dag reser närmare 900 000 resenärer med SL-trafiken. SL bedriver trafik med tunnelbana, bussar, pendeltåg, lokalbanor och pendelbåtar i Stockholms län."
SL lägger ju ihop alla trafikslag i sin statistik. Så om du lägger till bussarna i London som transporterade 2.09 miljarder människor per år med underground så blir skillnaden mer än 4 gånger.
Underground i London har tidvis under pandemin haft ett stort passagertapp men normalt kan de ha upp till 5 miljoner resenärer på en dag.
"The 11 lines collectively handle up to 5 million passenger journeys a day and serve 272 stations"
Wikipedialänken angav faktiskt ungefär motsvarande siffra för Stockholms
tunnelbana, knappt en miljon i snitt per dag, år 2017. Säkert mindre nu pga pandemin, så jag letade rätt på en äldre siffra, från 2019, även för London.
In 2017, the [Stockholm] metro carried 353 million passengers,[3] which corresponds to 1,2 million in a normal weekday.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_metro
Du känner nog till Londons tunnelbana bättre än mig, jag tänkte på Baker Street Station som är över 100 år och som jag minns som luftig, men det beror kanske på vilken linje man åker med, det är ju så olika hur djupt de ligger.
Jag har i alla fall varit i London innan pandemin och åkt tunnelbana utan att smittas av andra vanligt förekommande luftvägssjukdomar så jag undrar om det verkligen är så stor risk att smittas i själva tunnelbanan. En resa är inte lång och de flesta är tysta. Problemet är kanske snarare hur smittade sprids geografiskt, dvs att personer som smittats på jobbet för smittan hem till närområdet där de bor. Då spelar valet av kommunikationsmedel mindre roll.