2022-01-16, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Snart ny vecka.

Jag undrar hur smittan kommer utveckla sig. Lär väl fortsätta att öka på landsnivå kan jag tänka mig.
Samtidigt kanske det kan börja peaka i särskilt drabbade områden?
Belastningen på vården återstår att se. Mildare symtom kanske, men samtidigt enormt många sjuka.
Citera
2022-01-16, 23:01
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Vissa länder vaknar och tar bort restriktioner, andra länder (Österrike) inför tvångsvaccinering. Märkliga tider. Jag är 90% säker på att våran regering INTE kommer införa vaccintvång. Kan inte se det framför mig, faktiskt. Trodde ett tag att det skulle komma hit men nu när folk från olika klasser och positioner vaknar och börjar bli kritiska mot nuvarande restriktioner så har jag svårt att se att konflikträdda svenska politiker inför ett vaccintvång

Tack Gud för det
Senast redigerad av LegendenLarsVilks 2022-01-16 kl. 23:03.
Citera
2022-01-16, 23:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Minns att ventilationen i engelska hus är ganska sunkig så jag kollade upp deras system, dom kör med centrala utsug typ i hallen som sen går upp på kattvinden för att sen vädras ut via rör i taket. Alltså ljusår från våra system där våra rum har en kanal som matas mot skorstenen med dito undertryck.

Alltså måste ventilationen passera ett helt rum via dörrspringornai vissa hus -tji ventil i väggen i u.k
Då kan man ju ganska lätt räkna ut att det smittas så mycket bättre i u.k än här, om vi ser till ventilationen.

https://www.mdpi.com/2071-1050/11/8/2433/htm
Så som du beskriver ventilationen i England ser också ventilation ut i Svenska bostäder.
Min bedömning är att det som byggts före 1980 har sådan eller liknande ventilation.
Endast 25 % av Sveriges bostäder har tydligt bättre ventilation än den du beskriver från England.

Frånluftsventilation (självdrag eller mekanisk) med luftutsug i kök och wc/badrum och ibland i ytterligare något rum (men inte alltid) och springventiler i fönsterramar är det vanligaste i Sverige tom. 1970-talet.

Jag tror dessutom att ventilationslösningen har väldigt lite påverkan på smittspridningen mellan nära och kära som ändå pussar och kramar varandra regelbundet och sover i samma säng.
Citera
2022-01-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Snart ny vecka.

Jag undrar hur smittan kommer utveckla sig. Lär väl fortsätta att öka på landsnivå kan jag tänka mig.
Samtidigt kanske det kan börja peaka i särskilt drabbade områden?
Belastningen på vården återstår att se. Mildare symtom kanske, men samtidigt enormt många sjuka.

Förväntar mig en uppgång. Här hade vi vecka 1 dubbelt så hög spridning som den högsta noteringen tidigare. Nu har ju skolorna kommit igång och alla är tillbaka på jobb i princip. På mitt jobb var 3 sjuka torsdag/fredag. Skulle bli förvånad om det inte är fler drabbade kommande vecka med tanke på att det borde sprida sig lätt i små relativt trånga lokaler som är på jobbet med flera vuxna + barn. Tror dock det inte blir så värst mycket mer tryck på vården. Dock verkar det finnas någon mer tid för PCR tester nu (men ändå långa väntetider), undrar om det är en ökning i kapacitet eller minskat behov?
Citera
2022-01-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Okidok:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endemi

Men du påstod ju att endemisk betyder att en smitta är begränsad till en plats och en grupp. Influensavirus är varken begränsad till plats eller grupp och betraktas som endemisk. Du har ju ingen aning vad du snackar om.

Du beter dig dessutom som ett vilddjur i en bur. Slår åt alla håll här och skriver en massa värdelösa trollinlägg. Bara spyr ur dig en massa skit om vaccinets förträfflighet när dess roll nu är överspelad. Det är bäst du börjar vänja dig vid den nya verkligheten. Pandemin är över. Omikron är en förkylning. Och om du inte vill tro mig, lyssna på EU:s medicinska råd. Det blir ingen mer prenumeration på boosters för dig lol.

Citat:
European Union regulators warn that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune system and may not be feasible.

The European Union's drug regulator on Tuesday expressed doubts about the need for a fourth booster dose of COVID-19 vaccine and said there is currently no data to support this approach as it seeks more data on the fast-spreading Omicron variant.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/

Kanske dags att dumpa dina Pfizeraktier nu
Citera
2022-01-16, 23:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Vissa länder vaknar och tar bort restriktioner, andra länder (Österrike) inför tvångsvaccinering. Märkliga tider. Jag är 90% säker på att våran regering INTE kommer införa vaccintvång. Kan inte se det framför mig, faktiskt. Trodde ett tag att det skulle komma hit men nu när folk från olika klasser och positioner vaknar och börjar bli kritiska mot nuvarande restriktioner så har jag svårt att se att konflikträdda svenska politiker inför ett vaccintvång

Tack Gud för det
Det är väl risk att regeringen är mera intresserad av att vinna valet än att värna sina medborgares hälsa, så du får säkert rätt. Även om restriktioner skulle vara bäst för befolkningens hälsa så skulle de inte införas eftersom många är emot.
Citera
2022-01-16, 23:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför skulle de äldsta delarna vara värst?

Edit: Londons tunnelbana har bara 4 ggr så många passagerare årligen som Stockholms. Lite förvånande med hänsyn till den mycket större folkmängden.

https://madeby.tfl.gov.uk/2019/07/29/tube-trivia-and-facts/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_metro

Om du har åkt tunnelbana i London så har du säkert märkt hur trångt det är i de äldsta delarna. Väldigt stor skillnad mot de nybyggda som är mycket luftigare.

"Varje dag reser närmare 900 000 resenärer med SL-trafiken. SL bedriver trafik med tunnelbana, bussar, pendeltåg, lokalbanor och pendelbåtar i Stockholms län."

SL lägger ju ihop alla trafikslag i sin statistik. Så om du lägger till bussarna i London som transporterade 2.09 miljarder människor per år med underground så blir skillnaden mer än 4 gånger.

Underground i London har tidvis under pandemin haft ett stort passagertapp men normalt kan de ha upp till 5 miljoner resenärer på en dag.

"The 11 lines collectively handle up to 5 million passenger journeys a day and serve 272 stations"
Citera
2022-01-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Det är det sjukaste som har inträffat i modern tid. Jag har inga ord alls. Det borde vara frivilligt om man vill ta vaccin eller inte. Hade man utbildat och låtit alla få bestämma själv så hade vi haft 99 % i Sverige som hade tagit vaccinet. Att det blev vaccinpass och liknande tvångsmetoder för att få folk vaccinerad gjorde tvärtom effekt och jag skiter fullständigt i vilket. Kommer ej ta mer än två doser.

Japp, men du måste förstå att det handlar inte om fakta, vetenskap eller ens Covid som virus. Det handlar om makt och kontroll. Till och med när det är fullkomligt klarlagt att Omicron är harmlöst så fortsätter vissa fundamentalister gapa om mer vaccin, mer tvång, mer restriktioner. De vill aldrig att detta ska ta slut. De har njutit av den makt de kunnat utöva under den här pandemin. De får stånd av det.

I en rationell värld så hade man vaccinerat riskgrupperna och that's it. Den som sedan är rädd och inte tål en förkylning får ta de skyddsåtgärder de anser lämpliga, precis som under influensasäsongen, sen får resten av samhället leva som vanligt. Det är inte rimligt att hela befolkningen ska leva isolerade som djur bara för att Covid utgör ett hot för en liten minoritet.

Det funkar inte att massvaccinera och isolera en hel befolkning. Det är rent av efterblivet och farligt. Tack och lov börjar EU inse detta eftersom man nu ser ut att sätta stopp för fler boosters.

Det är dock absurt att se länder som Österrike trots allt detta införa vaccintvång och rent av häpnandsväckande restriktioner. Men vad kan man förvänta sig av ett land som gett oss Hitler
Citera
2022-01-16, 23:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Australien är ett bra exempel på det. De verkar tro att isolering och massvaccination är vägen ur detta, men det är de facto ännu mer skadligt på alla plan ur ett långsiktigt perspektiv. Hur gick det för de isolerade indianstammarna när spanjorerna anlände till centralamerika. De dog ut som myggor pga vanliga förkylningsvirus.

Att isolera sig och massvaccinera hela befolkningar är knappast vägen ut ur detta.

Halva Australien har ju öppnat upp. De nådde ju långt över 100k positiva per dag så flockimmuniteten närmar sig där också.
Citera
2022-01-16, 23:17
Medlem
[quote=Pinkwotz|78734177]Australien verkar tro att isolering och massvaccination är vägen ur detta, men det är de facto ännu mer skadligt på alla plan ur ett långsiktigt perspektiv. De agerar inte rationellt som i Sverige, utan i ren panik. Det ligger i deras kultur att de som en isolerad ö måste skydda sig mot precis allt in absurdum.

Se bara hur läget ser ut i UK vs Skottland. I UK har Omikronsmittan ökat med 300%, men i Skottland som har LÅNGT fler restriktioner och ännu hårdare mandat så har smittan ökar med 600%. Det hjälper inte ett jävla piss med restriktioner.

Skottland ingår ju i UK "United kingdom" så hur räknar du där? Man kan ju inte säga UK vs Skottland.
Citera
2022-01-16, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks

Tack Gud för det

Jag har lite svårt att förstå socialministerns uttalande för någon vecka sedan om att vi behöver samordna oss med övriga Europa, fick för mig att hon även syftade på vaccinpassen. Det verkar som om alla länder tar olika vägar, även framåt, så det är svårt att förstå vad lilla Sverige ska rätta sig efter.

Spanien vill betrakta covid som en endemisk sjukdom, Belgien använder covid safe tickets, som inkluderar genomgången sjukdom, vaccination och negativa tester. Frankrike tillåter vaccination och negativa tester, liksom Danmark och Österrike inför vaccinationstvång liksom eventuellt Tyskland och Italien för de som är 50 år och äldre.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-16 kl. 23:31.
Citera
2022-01-16, 23:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Minns att ventilationen i engelska hus är ganska sunkig så jag kollade upp deras system, dom kör med centrala utsug typ i hallen som sen går upp på kattvinden för att sen vädras ut via rör i taket. Alltså ljusår från våra system där våra rum har en kanal som matas mot skorstenen med dito undertryck.

Alltså måste ventilationen passera ett helt rum via dörrspringornai vissa hus -tji ventil i väggen i u.k
Då kan man ju ganska lätt räkna ut att det smittas så mycket bättre i u.k än här, om vi ser till ventilationen.

https://www.mdpi.com/2071-1050/11/8/2433/htm

Ja, du har en poäng där att våra byggregler skiljer sig o att vi har bättre luft inomhus.

Kan ju säkert vara en förklaring till lägre R i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in