Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Ja, helt riktigt, men det verkar folk inte förstå. Det finns en sådan upparbetad ilska mot ovaccinerade ute i landet så det är nästan obegripligt. Det är som om folk vänder all frustration mot ovaccinerade människor istället för mot sjukdomen.
De förstår inte att deras egen ofrihet beror på covid 19 och inte på vad de kallar för foliehattar. Det verkar finnas eoner av okunskap som florerar i samhället just nu kring att covid 19 skulle försvinna om bara alla valde att vaccinera sig.
Jag har också märkt detta. Exempelvis ser jag det i min lokala tidning där folk skriver insändare och kommentarer på insändarna. Okunskapen om vilket skydd vaccinen ger eller inte ger är monumental. Det finns folk som ifrågasätter att immunitet efter infektion ens existerar. Och det är kanske inte så konstigt att de gör det, eftersom våra myndigheter och politiker inte säger ett ord om det. Deras enda lösning är vaccin, vaccin, vaccin, vaccin, vaccin.
Vi som håller oss informerade här på flashback och via andra kanaler får ju ganska bra koll på det faktiska läget. Visst finns det extrema åsikter och trollerier åt alla håll, inte minst på flashback, men efter ett tag lär man sig att sålla bort det. Den verkliga informationen kommer ändå fram.
Men de flesta människor informerar sig inte på det viset. De kollar på SVT och läser Aftonbladet. De har fått budskapet att de ska göra sin plikt och ta alla vaccindoser som myndigheterna beordrar, och att det är enda sättet att få slut på pandemin. Och nu, när smittspridningen är större än någonsin tror de att det är de ovaccinerades fel, så de blir ännu argare på de som inte gjort sin plikt.
Vi får hoppas på att omikron verkligen blir slutet på pandemin, dvs att i stort sett alla smittas och därmed får naturlig immunitet. För då kommer antalet registrerade fall, sjukhusinläggningar och döda sjunka till nära noll. Förhoppningsvis händer detta under våren, och då finns det inga medicinskt försvarbara skäl att införa utökad användning av vaccinpass. Jag har fortfarande en tro på att Sveriges politiker (oavsett parti) i grund och botten är för demokrati och frihet och att de inte tänker tvinga på folket något permanent vaccinpass.