2022-01-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt främsta exempel på vilseledande budskap är att många vaccinmotståndare försöker utmåla sjukdomen som harmlös. Det gör dom genom att enbart titta på andelen dödsfall till följd av infektion. Dessa vaccinmotståndare bortser från alla andra skadliga effekter viruset kan ha på kroppen.
Talar du om det berömda 'long-covid' som bara lyckas drabba lata kärringar? För inte fan kan du mena att du försöker kränga vaccin på alla för att de inte ska tappa lukt/smak-sinnet i några veckor.
Citera
2022-01-16, 16:36
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Mitt främsta exempel på vilseledande budskap är att många vaccinmotståndare försöker utmåla sjukdomen som harmlös. Det gör dom genom att enbart titta på andelen dödsfall till följd av infektion. Dessa vaccinmotståndare bortser från alla andra skadliga effekter viruset kan ha på kroppen.

Det är harmlöst för friska och sunda människor. Problemet är ohälsosamma människor med högt blodtryck, övervikt, diabetes, rökning med mera. Precis som med mycket annat vill vissa ha en quick fix för att lösa problemet. Istället för att ta hand om sin kropp och hälsa vill man ha medicin och vaccin och istället för att ta hand om sin psykiska hälsa proppar man i sig antidepressiva och sömntabletter. I en frisk och hälsosam population är sjukdomar covid inget problem. Man vaccinerar de äldre medan de yngre klarar infektioner bra med sitt naturliga immunförsvar.

Det är hela samhället som är problemet, inte covid. Med förebyggande hälso- och sjukvård som är bra uppbyggd från grunden behöver man inte spruta i folk dos efter dos med vaccin mot något som en frisk och sund kropp klarar av att ta hand om.
Citera
2022-01-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Endast covid. Eftersom totala beläggningen på IVA är ganska hög är covidpatienter bara en mindre del.
Hoppas den håller sig liten. Vi får se när den närmast lodräta väggen av smitta är förbi. Många 40+ får booster nu och kommande veckor. Det kan räcka för att få ner kurvan men det kan komma en ny ökning i vår när många äldre har fått slut på sin immunitet.

Ja ca 100 st i hela landet med ca 10.000.000 milj invånare måste ses som försvinnande lite.

Om så många blir smittade och ingen i stort sett ingen hamnar på sjukhus pga omikron så får vi räkna plandemin som bortspolad av vad jag tror är flockimmunitet.

Blir det nån ny ökning av människor som blir sjuka eller så dåliga att dom hamnar på sjukhus framöver, säg efter sommaren eller nåt så kommer iaf jag att klassa det som biverkningar efter giftsprutorna. Som mer och mer verkar vara tillverkade för att skada människor och inte gjorda för folks goda hälsa I åtanke. Mitt tips till alla kan bara bli TA INGA FLER BOOSTER SPRUTOR..
Citera
2022-01-16, 16:43
Bannlyst
Citat:

Menar du då att sjukdomens allvarlighet är mindre med vaccin i kroppen? Hur vet du det i så fall?

Det finns vaccinerade som dör av covid, faktiskt så är det vanligare att det är personerna som dör, inte på grund av att de är vaccinerade, men för att de har ett sämre skydd på grund av andra orsaker, som underliggande sjukdomar och ålder.
Citera
2022-01-16, 16:47
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Talar du om det berömda 'long-covid' som bara lyckas drabba lata kärringar? För inte fan kan du mena att du försöker kränga vaccin på alla för att de inte ska tappa lukt/smak-sinnet i några veckor.

Precis, långtidscovid kommer drabba främst två grupper; fibromyalgitanter och överambitiösa gå-in-väggen unga tjejer som har svårt att reglera sin aktivitetsnivå (ADHD). Man drabbas av diffusa symtom som trötthet, hjärndimma, feberkänsla och liknande som är helt omöjligt att verifiera eller testa. Utmärkt tillfälle för vissa att haka på tåget långtidscovid så kan man vara sjuk hur länge som helst utan att någon ifrågasätter.
Citera
2022-01-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Det är harmlöst för friska och sunda människor. Problemet är ohälsosamma människor med högt blodtryck, övervikt, diabetes, rökning med mera. Precis som med mycket annat vill vissa ha en quick fix för att lösa problemet. Istället för att ta hand om sin kropp och hälsa vill man ha medicin och vaccin och istället för att ta hand om sin psykiska hälsa proppar man i sig antidepressiva och sömntabletter. I en frisk och hälsosam population är sjukdomar covid inget problem. Man vaccinerar de äldre medan de yngre klarar infektioner bra med sitt naturliga immunförsvar.

Det är hela samhället som är problemet, inte covid. Med förebyggande hälso- och sjukvård som är bra uppbyggd från grunden behöver man inte spruta i folk dos efter dos med vaccin mot något som en frisk och sund kropp klarar av att ta hand om.

Håller med dig i stort men just det fetmarkerade behöver inte stämma. En del människor har genetiskt högt blodtryck där de är tvungna att medicinera med blodtryckssänkande även om de är väldigt hälsosamma, normal vikt, tränar osv.
Citera
2022-01-16, 17:58
Medlem
Citat:
Som sagt jag säger inte att corona är harmlöst men det är inte i närheten av att vara den kioskvältande dödliga sjukdom som vissa gormat att det är. Folk som dör med corona i kroppen har nästan alltid andra llvsfarliga sjukdomar. Alla infektioner och även andra sjukdomar kan ge långtidseffekter på vissa känsliga individer men det är rätt sällsynt och ofta har inte dessa effekter ens med corona att göra. Även som tagit vaccinen kan tycka att corona är uppblåst och följuget. Men de tar en spruta för laget.l
Citera
2022-01-16, 18:04
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Håller med dig i stort men just det fetmarkerade behöver inte stämma. En del människor har genetiskt högt blodtryck där de är tvungna att medicinera med blodtryckssänkande även om de är väldigt hälsosamma, normal vikt, tränar osv.

Mycket går att förebygga men självklart inte allt. Vissa saker kan man inte göra något åt själv och då är det tur att vi har modern medicin och vetenskap.
Citera
2022-01-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Halmgubberetorik. Jag har aldrig påstått något annat. Jag skrev att nio av arton stadsdelar hade högre befolkningstäthet, och fem av dem nio är Kowloons stadsdelar.

Jag har inte hellre påstått att antalet människor är detsamma. Poängen med befolkningstäthet är just att man inte jämför den absoluta befolkningsmängden.

Det var en diskussion som från början egentligen handlade om en europeisk jämförelse, där en massa människor i tråden inte kunde acceptera att Stockholms innerstad är ett av de mest tätbefolkade ställena i hela västvärlden. När jag bevisade alla fel så började de fixera kring att Hong Kong hade nämnts i diskussionen istället för själva sakfrågan.
Du argumenterar mot dig själv. Om 5 av Kowloons 9 stadsdelar har lägre befolkningstäthet än Södermalm så innebär det rent logiskt att dom mest tätbefolkade delarna av Kowloon då är betydligt mer täta än Söder.

Min uppskattning är att det finns vissa områden i Kowloon med kanske 10x högre befolkningstäthet än Södermalm, men där det även bor över hundra tusen personer (samma som Söder). Det räcker med att ta en promenad runt Södermalm. Husen har 3-4 våningar. (Man får väl inte bygga högre?) Ta en promenad runt Mongkok där många hus har 30-40 våningar.

Du förstår om dom hade haft svensk nivå på pandemihantering i Mongkok. Det hade inte slutat väl.
Citera
2022-01-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer

Ja men är dom personerna i riskgruppen?
Citera
2022-01-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Du argumenterar mot dig själv. Om 5 av Kowloons 9 stadsdelar har lägre befolkningstäthet än Södermalm så innebär det rent logiskt att dom mest tätbefolkade delarna av Kowloon då är betydligt mer täta än Söder.

Min uppskattning är att det finns vissa områden i Kowloon med kanske 10x högre befolkningstäthet än Södermalm, men där det även bor över hundra tusen personer (samma som Söder). Det räcker med att ta en promenad runt Södermalm. Husen har 3-4 våningar. (Man får väl inte bygga högre?) Ta en promenad runt Mongkok där många hus har 30-40 våningar.

Du förstår om dom hade haft svensk nivå på pandemihantering i Mongkok. Det hade inte slutat väl.
Kowloon är den i särklass tätaste delen av Hong Kong. Om vi också väljer ut den absolut tätaste stadsdelen av Kowloon (Kwun Tong) så har den tre gånger så hög befolkningstäthet som Södermalm. Så 10x är nog rätt far out, men visst är det tätare.

Jag kan inget om Hong Kong. När jag gjorde jämförelsen tittade jag på "Hong Kong Island" och trodde i min enfald att det var en central del av Hong Kong, men jag har förstått nu att det är nån sorts landsbygd med kinesiska mått mätt. Södermalm (18,469 inv/km2) har alltså "jämförbar" täthet som det mer glesbefolkade "Hong Kong Island".

Sen finns säkert mindre delar av Hong Kong Island där mindre områden också har skyskrapor och extremt hög täthet, men "jämförbar" betyder inte mer än "jämförbar". Du kan själv kolla varje stadsdel under "Districts":

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Districts_of_Hong_Kong
Senast redigerad av aw 2022-01-16 kl. 20:03.
Citera
2022-01-16, 19:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Halmgubberetorik. Jag har aldrig påstått något annat. Jag skrev att nio av arton stadsdelar hade högre befolkningstäthet, och fem av dem nio är Kowloons stadsdelar.

Jag har inte hellre påstått att antalet människor är detsamma. Poängen med befolkningstäthet är just att man inte jämför den absoluta befolkningsmängden.

Det var en diskussion som från början egentligen handlade om en europeisk jämförelse, där en massa människor i tråden inte kunde acceptera att Stockholms innerstad är ett av de mest tätbefolkade ställena i hela västvärlden. När jag bevisade alla fel så började de fixera kring att Hong Kong hade nämnts i diskussionen istället för själva sakfrågan.
Nu får du väl ge dig. Igen.
Diskussionen inleddes med att du påstod att Sverige var mer tätbefolkat än UK. Sedan har du ändrat dig gång efter annan för att du har så otroligt svårt att erkänna att du har fel.

Du har blivit överbevisad så många gånger i den här frågan att man undrar varför du öht tar upp frågan igen. Du menade på fullt allvar att Sthlm var mer tätbefolkat än London om man tar bort alla grönområden i Sthlm. Och man tar bort allt vatten i Sthlm. Och man bara räknar med det kvarter i Sthlm som är mest tätbefolkat.

Lägg ned ditt förbannade trams om att Sthlm är mer tätbefolkat än Hong Kong. Och London.

Att du inte skäms. Jävla jöns.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-01-16 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in