Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
En man börjar följa efter LOP vid Grand, korsar Sveavägen på samma ställe som LOP, går långt ut på trottoaren efter LOP strax innan mordet. Signalementet stämmer överens med mordplatsvittnenas signalement av GM. Han har inte hört av sig som vittne. Ingenting tyder på att han agerar medhjälpare. Förmodligen är han GM.

Jo, jag tycker att det är en högst motiverad misstanke och värt att ägna sig åt. Att han är medhjälpare tror jag inte, i så fall är det mer troligt att han - om det var samma man - var en knepig ensling eller något liknande - som tyckte att det hela var spännande och följde efter.
Men å andra sidan stod han - om det är samma person - ju där utanför Grand och glodde innan LOP kom ut så det enda möjligheten då är väl att han sett LOP redan vid 21-tiden och antingen varit kvar i kvarteren eller återkommit. Och då är det ju en ytterst knasig person typ stalker. Eller en gärningsman.
Citera
2022-01-16, 14:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag betvivlar inte busshållplatsen men ser inte hur det är intressant, men jag får titta över det och dina inlägg senare eftersom jag hoppade in i diskussionen lite mitt i nu.
Vi behöver inte dividera om hur mycket MGM har använts i just denna tråd, jag kan inte minnas att det är vanligt men mitt minne är inte det bästa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag alltid trott att den "töntiga" Grandmannen, MP:s man och NF:s man är densamma, men det innebär ju inte per automatik att han också är gärningsman. Han kan också ha varit en nyfiken knasboll, eller någon slags medhjälpare även om det verkar mycket långsökt.

Hur som helst fortsätter jag gärna att söka information i materialet med detta i åtanke så om du vill skicka PM så uppskattar jag det. Grandmannen och NF:s man har spökat i mitt undermedvetna länge och jag har tänkt att jag skulle ta itu med det men Engström kom emellan, suck. Nu har jag ägnat tillräckligt mycket tid åt att argumentera mot att han är GM, så nu är det hög tid att byta ämne.
Om vi tänker oss att mannen är oskyldig: Han gick söderut några meter efter LOP, han har med största sannolikhet fortsatt gå söderut tills skotten föll. Det innebär att han befann sig mycket nära mordplatsen när mordet skedde. Om han stod kvar bör han ha hört av sig till polisen för att lämna vittnesuppgifter. Om han flydde från platsen borde någon ha sett honom.
Senast redigerad av Sobrilbil 2022-01-16 kl. 14:57.
Citera
2022-01-16, 15:10
Medlem
Citat:
Om vi tänker oss att mannen är oskyldig: Han gick söderut några meter efter LOP, han har med största sannolikhet fortsatt gå söderut tills skotten föll. Det innebär att han befann sig mycket nära mordplatsen när mordet skedde. Om han stod kvar bör han ha hört av sig till polisen för att lämna vittnesuppgifter. Om han flydde från platsen borde någon ha sett honom.
Eftersom grandmannen inte syns av LN när han tittar ut igen men LN ser de två yngre männen som gick före så betyder det alltså att den här mannen som gick bakom även korsade gatan parallellt med LOP eller bakom LOP. Det ökar sannolikheten för att han är GM. Hade det varit en helt vanlig jeppe så hade han med största sannolikhet fortsatt söderut på västra trottoaren precis som de yngre killarna som gick före.
Citera
2022-01-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Busshållsplatsen är intressant därför att Ljubisa ser de två yngre männen som gick framför Palme, fortsätta gå nerför kungsgatan i höjd med busshållsplatsen. Han ser dock varken LOP eller MGM. Vi vet att LOP korsade gatan. MGM måste också ha korsat gatan vid det läget.

Visst kan grandmannen bara varit någon person som bara var intresserad eller medhjälpare. Men hur logiskt är det när allt annat går ihop? När NF ser samma man promenera bakom LOP vid la carterie? Hur troligt är det då att det är någon annan gärningsman när NF inte såg någon vid dekorima eller tunnelgatan när han gick förbi där? Här måste man använda ochams rakkniv. Det är flera mordplatsvittnen som också nämner samma ålder på GM. Samma mörkblåa täckjacka som är knälång. En form av huvudbonad som varken grandvittnena eller mordplatsvittnena kan sätta något riktigt finger på. Samma klumpiga rörelsestil. Lägg därtill vittnena vid flyktvägen som säger i stort sett samma sak.

Mordet har inte lösts på 36 år. GM har alltså hållit det här helt för sig själv och därför är mordet inte löst trots 50 miljoner i potten. Den enkla lösningen är också oftast lösningen.

Nu förstår jag relevansen av den sydliga busshållplatsen, tack för det så slapp jag fundera.

Medhjälpare tvivlar jag starkt på, men möjligen nån knäppskalle. Men som jag nyss skrev i ett annat inlägg så måste en knäppskalle väl ha sett LOP redan vid 21-tiden och återkommit och då snackar vi knäppskalle på riktigt om han dessutom är förföljare. Om nu inte någon har nämnt för honom att LOP var på Grand och han skyndar dit för att kolla, men det är ju mycket långsökt förstås.

Sen är det ju det där med vittnesutsagor om signalement från brottsplatsen och ska man koka ner det till minsta gemensamma nämnare är det mest troliga någon form av längre ytterplagg. Men huvudbonaden eller möjligen avsaknad av huvudbonad är det svårt att få någon ordning på.

Jag antar att jag inte är den enda som har svårt att få ihop en töntig och bonnig person med troligen något form av mindre rörelsehinder som helt utan hämningar står och glor in i Grandfoajén, följer efter LOP och överkommer det hinder som det ändå innebär att skjuta en människa i ryggen och allra helst statsministern och sen dessutom lunkar iväg och lyckas undkomma. Kanske inte så svårt med tanke på polisens handfallenhet i och för sig, men ändå.
Det är svårt att få den bilden att gå ihop.
Inte desto mindre är det ett spår väl värt att gå vidare med.
Citera
2022-01-16, 15:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Eftersom grandmannen inte syns av LN när han tittar ut igen men LN ser de två yngre männen som gick före så betyder det alltså att den här mannen som gick bakom även korsade gatan parallellt med LOP eller bakom LOP. Det ökar sannolikheten för att han är GM. Hade det varit en helt vanlig jeppe så hade han med största sannolikhet fortsatt söderut på västra trottoaren precis som de yngre killarna som gick före.
Ja, och om han är oskyldig hamnar han som sagt mycket nära mordplatsen när mordet sker eftersom han går såpass nära LOP och mordet sker hastigt. Ingen har sett en sådan man fly och vittnesmål från en sådan man existerar inte.

Om man kan identifiera den här mannen har man nog löst mordet.
Citera
2022-01-16, 15:16
Medlem
Citat:
Nu förstår jag relevansen av den sydliga busshållplatsen, tack för det så slapp jag fundera.

Medhjälpare tvivlar jag starkt på, men möjligen nån knäppskalle. Men som jag nyss skrev i ett annat inlägg så måste en knäppskalle väl ha sett LOP redan vid 21-tiden och återkommit och då snackar vi knäppskalle på riktigt om han dessutom är förföljare. Om nu inte någon har nämnt för honom att LOP var på Grand och han skyndar dit för att kolla, men det är ju mycket långsökt förstås.

Sen är det ju det där med vittnesutsagor om signalement från brottsplatsen och ska man koka ner det till minsta gemensamma nämnare är det mest troliga någon form av längre ytterplagg. Men huvudbonaden eller möjligen avsaknad av huvudbonad är det svårt att få någon ordning på.

Jag antar att jag inte är den enda som har svårt att få ihop en töntig och bonnig person med troligen något form av mindre rörelsehinder som helt utan hämningar står och glor in i Grandfoajén, följer efter LOP och överkommer det hinder som det ändå innebär att skjuta en människa i ryggen och allra helst statsministern och sen dessutom lunkar iväg och lyckas undkomma. Kanske inte så svårt med tanke på polisens handfallenhet i och för sig, men ändå.
Det är svårt att få den bilden att gå ihop.
Inte desto mindre är det ett spår väl värt att gå vidare med.
Huvudbonad är de flesta centrala vittnena överens om. Alltså de vittnena som hade bäst förutsättningar att iaktta GM/grandmannen.

GM var faktiskt väldigt nära att åka fast. Man måste komma ihåg att GM hade osannolik tur. 3230 skulle ta en rökpaus vid david bagares gata. Hade den rökpausen skett så hade GM sprungit in i famnen på poliserna. Han skjuter vid ett tillfälle där det är väldigt få personer på östra trottoaren. Ingen polisbil som åkte förbi sveavägen. Han springer på vänstra sidan av baracken där ingen kommer. Ingen person som hindrar honom vid trappen.
Citera
2022-01-16, 15:25
Medlem
Citat:

Alltså så här tänker jag. Om den bonniga typen som står och glor in i Grands foajé är samme man som den NF (och möjligen LN) ser är det väl något som inte står rätt till med honom. Och då kan man ju tänka sig att han kanske inte beter sig som de flesta och meddelar polisen vad han har sett.
Om han nu mest släntrade efter och befann sig låt oss säga 30-50 meter efter LOP när skotten föll är det knappast någon som lägger märke till honom om han nu inte satte iväg som en sprinter och någon befann sig nära honom.
Jag försöker inte argumentera för att han bara var en knäppskalle som bara följde efter, men det går inte heller att utesluta.
Citera
2022-01-16, 15:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Alltså så här tänker jag. Om den bonniga typen som står och glor in i Grands foajé är samme man som den NF (och möjligen LN) ser är det väl något som inte står rätt till med honom. Och då kan man ju tänka sig att han kanske inte beter sig som de flesta och meddelar polisen vad han har sett.
Om han nu mest släntrade efter och befann sig låt oss säga 30-50 meter efter LOP när skotten föll är det knappast någon som lägger märke till honom om han nu inte satte iväg som en sprinter och någon befann sig nära honom.
Jag försöker inte argumentera för att han bara var en knäppskalle som bara följde efter, men det går inte heller att utesluta.
Det är väldigt osannolikt att han befann sig 30 - 50 meter från mordplatsen när mordet skedde. När NF såg honom gick han söderut och det var inte långt ifrån mordplatsen. Det troliga är att mannen fortsatte gå söderut utan att stanna. Annars har han väl stannat vid ett skyltfönster eller knutit skorna, det finns inte så många anledningar att stanna på en trottoar en kall vinterkväll.
Citera
2022-01-16, 15:35
Medlem
Undrar om den här tidningsartikeln Expressen 4 mars 1986 grundas på Ljubisa Najics vittnesobservation?

Här beskriver man dock mannen som går bakom paret Palme som blond , otroligt stor och klädd i en
grågrön militärliknande rock med kapuschong.
De två männen som går framför paret Palme beskrivs enbart som mörkklädda.

https://drive.google.com/drive/folders/0Bwp4WAsBtNsvRXV3QW9mTkRMSTQ?resourcekey=0-KSTCb_RKNoRuUdGXdKrUXw

Expressen 19860304
Senast redigerad av Sumer 2022-01-16 kl. 15:41.
Citera
2022-01-16, 15:35
Medlem
Citat:
Huvudbonad är de flesta centrala vittnena överens om. Alltså de vittnena som hade bäst förutsättningar att iaktta GM/grandmannen.

GM var faktiskt väldigt nära att åka fast. Man måste komma ihåg att GM hade osannolik tur. 3230 skulle ta en rökpaus vid david bagares gata. Hade den rökpausen skett så hade GM sprungit in i famnen på poliserna. Han skjuter vid ett tillfälle där det är väldigt få personer på östra trottoaren. Ingen polisbil som åkte förbi sveavägen. Han springer på vänstra sidan av baracken där ingen kommer. Ingen person som hindrar honom vid trappen.

Vad jag menar är att huvudbonaden beskrivs på många olika sätt och att vissa inte anser att de kan uttala sig om en huvudbonad överhuvudtaget. Så långt kan vi väl vara överens. AB t ex - om vi nu för ett ögonblick kan bortse från graden av fylla - ser ju något helt annat än t ex AD som ändå befinner sig hyfsat nära.
Nu utgår du ju ifrån att Grandmannen var gm och om så är fallet kan man ju lugnt påstå att han hade en smått ofattbar tur.
Citera
2022-01-16, 15:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Fast du kan ju inte förvänta dig att alla vittnen ska ge exakta signalement. Det är dock så pass mycket som går ihop att det trots små skillnaderna är uppenbart att grandmannen är GM. Lisbeth nämner mörkblå täckjacka. Fauzzi nämner mörkblå täckjacka. Också knälängd. Det är klart att man kan uppfatta det som rock för en knälång täckjacka, speciellt när man har motljus från längre håll. Sen var det väl så att man på den tiden uppfattade allt som var knälångt av den typen som "rock".

LEE beskrivning om kraftigt byggd och fyrkantigt ansikte borde bara det räcka för att kvalificera denna man som GM. Lisbeth pratar också om fyrkantigt ansikte. Det finns för mycket som går ihop.

Man kan vänta sig att antalet gärningsmän ska vara korrekt. När Lisbeth Palme hörs av kommissarie Åke Rimborn på mordnatten talar hon om två gärningsmän. Hon kopplar männen till bostaden på Västerlånggatan en tid före MOP.

Denna uppgift ligger till grund för rikslarmet som går KL 0205 på mordnatten. Skrivet av Rimborn på uppdrag av stf Polismästare Gösta Welander. Denna uppgift försvinner enligt den officiella historieskrivningen med Hans Holmers intåg i polishuset strax före klockan elva på lördagsförmiddagen .

Förklaringen som givits är hur Rimborn på ett aldrig förklarat sätt ska ha missförstått LP ang antalet GM runt mordplatsen. Att Den omvitttnat kunnige polismannen skulle missa en så avgörande uppgift är osannolikt . Men att ytterligare sex trovärdiga personer skulle missförstå LP finns inte på kartan. Då det gäller en av deras politiska liv mest avgörande frågor . Vem sköt Olof Palme?

Statsråden Ingvar Carlsson , Kjell-Olof Feldt , Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström kallas alla av LP via Rimborn till Sabbatsbergs sjukhus för att få information om MOP. Länspolismästare GW åker dit med uppsåtet att få mer information och ett bättre SIGNALEMENT på förövarna. När GW sent omsider återvänder till polishuset plockar han kl 0502 på morgonen bort Ustaja ur rikslarmet , MEN BEHÅLLER UPPGIFTEN OM TVÅ GÄRNINGSMÄN!

Även när nattens regeringsmöte genomförts tror statsråden på två GM inblandade i MOP. Detta visar ÖB Lennart Ljungs dagbok som berättar att när han träffar sin försvarsminister, Roine Carlsson strax före kl sex på morgonen refererar denne till uppgiften två GM som han fått på regeringsmötet någon timme tidigare. Fram till lördagsförmiddagen håller polisen öppet för att tro på LPs uppgift om två GM .

All vetenskaplig expertis inom vittnesforskningen är enig om att de tidigaste uppgifterna från ett vittne ska tillmätas mest vikt. Då måste vi fråga oss varför LPs inledande uppgifter ignoreras från PUs sida. Vilka uppgifter dyker upp på lördagsförmiddagen som helt ändrar spelbilden. Skytten LP ser är den ene hon kopplar till Västerlånggatan ,men vem den andre är får vi spekulera om. PU har aldrig på allvar försökt identifiera denne. Den långe i beigt som LP se en bit norrut på Sveavägen kan vara ett alternativ . Det andra signalementet ifrån Gamla stan gäller just en långsmal person.
Citera
2022-01-16, 15:51
Medlem
Citat:
Det är väldigt osannolikt att han befann sig 30 - 50 meter från mordplatsen när mordet skedde. När NF såg honom gick han söderut och det var inte långt ifrån mordplatsen. Det troliga är att mannen fortsatte gå söderut utan att stanna. Annars har han väl stannat vid ett skyltfönster eller knutit skorna, det finns inte så många anledningar att stanna på en trottoar en kall vinterkväll.

Det har du rätt i, 30-50 meter är att ta i, om det nu inte bara är någon som följer efter lite halvhjärtat och sen kommer på andra tankar. Men om vi istället utgår från NF:s observation så är han tillräckligt nära för att han ska fundera över om det kan vara en livvakt och han beräknar avståndet till 5-10 meter.
Om han inte var GM men höll samma tempo och avstånd så borde han kanske ha blivit sedd av AB eller möjligen SE. Det är svårt säga, men jag argumenterar inte utifrån att mannen bara var en förföljare utan menar bara att man inte kan utesluta att det kan ha varit så.
Nu är det bara att börja fördjupa sig i diverse material för att se om det finns något övrigt stöd för att mannen kan ha varit gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in