Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Okej, jag förstår. MGM är ju en utmärkt förkortning men jag har sällan eller aldrig sett den här.
Nu gick jag tillbaka till Ljubisas vittnesmål och hittade inte den (södra) busshållplatsen, men det har väl inte så stor betydelse.
Givetvis kan MGM ha valt att gå över till östra sidan av Sveavägen en liten bit norr om där LOP tvärsade över Sveavägen, kanske vid övergångsstället norr om korsningen, men att det skulle ha någon betydelse om han gör det eller följer i LOP:s fotspår har jag svårt att se.
Om vi utgår ifrån att det är samme man som MP och LN ser så befinner han sig hur som helst bakom LOP, och om jag får gissa är det den mannen som NF sedan ser.
Jag tycker att det är mycket intressant och har alltid trott att det rör sig om samma man, gärningsman eller ej.
Om jag har missat något i din argumentation och MGM:s eventuella rörelser kan du väl i korthet sammanfatta det. Det är som sagt i hög grad intressant.
Om du tittar på google maps över området och väljer datum till 2009 så ser du en busshållsplats. Troligen där låg också busshållplatsen 1986. LN nämner busshållsplatsen i sitt förhör den 24 mars.
MGM är en förkortning som länge använts flitigt på flashback.
Jag ser det som uppenbart att grandmannen är samma person som gärningsmannen. Flera personer på grand pratar om denna fånigt klädda mannen som sticker ut. Kraftigt byggd lite grov men inte tjock. 180 cm. 40 årsåldern. Töntig, fånig, bonnig. Stirrig blick. Fyrkantigt ansikte. Nordeuropeisk. Någon form av huvudbonad. Mörkblå täckjacka som går ner till låren/knäna. Som går lite konstigt/klumpigt. De nämner hakan på mannen som sticker ut. Flera vittnen nämner samma saker. Ända från grand, till korvkiosken, östra trottoaren samt sedan mordplatsen. Det kan inte vara en slump. Alla dessa vittnen är oberoende av varandra och lämnar information när dessa detaljer inte är känt från massmedia. Det är alltså mer en kuf som ser palme av en slump än något proffs som samarbetar med CIA eller SÄPO. YN på david bagares gata nämner till och med hakan på mannen hon ser springa haltande. Parkeringsvakterna vid snickarbacken runt samma tid ger samma beskrivning av signalementet och den knälånga täckblåa jackan. Vittnet på Sturegatan nämner också "fånig" som vittnena på grand gör med samma jacka, huvudbonad, ålder, längd. Som springer när han hör sirener. Som sedan viker in vänster mot östermalmsgatan.
Att grandmannen är GM tycker jag det är dags att tråden kommer överens om nu.
Även att GM korsar gatan antingen parallellt med LOP från norra övergångsstället eller bakom LOP vid det södra övergångsstället. Som följer LOP på den östra trottoaren vilket stöds av NF vittnesmål. Som sen kommer ikapp och skjuter bakifrån vid hörnet.
Det är det enda logiska. Kan skicka PM med intressanta länkar som du kan läsa som stödjer hela det här händelseförloppet från grand till östermalmsgatan.