Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-16, 12:56
Medlem
Fundering. Om samma mord skett idag, hade GM då kommit undan? Om nej, varför?
Citera
2022-01-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Ser inte Ljubisas förhör som särskilt problematiska. I alla fall inte de förhör som hölls med honom 1986. Det problematiska börjar i samband med rättegången mot CP.

Nej, jag menar inte kammakargatan. Jag pratar om det norra övergångsstället precis söder om korvkiosken, korsningen med adolf fredriks kyrkogata. Jag menar att det är tänkbart att GM snabbt korsade det övergångsstället lite innan eller parallellt med att LOP korsar det södra övergångsstället.

Busshållsplatsen jag pratar om låg nu när jag efterforskat, lite söder om korsningen sveavägen-adolf fredriks kyrkogata på den västra sidan. Nu när jag läser om förhöret så ser LN de två välvårdade yngre killarna fortsätta mot kungsgatan i höjd med busshållsplatsen medan han varken ser GM eller LOP vid detta skede. Då har GM och LOP korsat gatan.

MGM= misstänkt gärningsman. Alltså att jag misstänker att den som följde efter LOP från grand och korvkiosken också är GM.

Men visst finns det en möjlighet att MGM kan ha korsat precis bakom LOP. Nu när jag läser om förhöret med LN så är det inte alls otänkbart, och det finns inget i hans förhör som säger emot detta.

Okej, jag förstår. MGM är ju en utmärkt förkortning men jag har sällan eller aldrig sett den här.
Nu gick jag tillbaka till Ljubisas vittnesmål och hittade inte den (södra) busshållplatsen, men det har väl inte så stor betydelse.
Givetvis kan MGM ha valt att gå över till östra sidan av Sveavägen en liten bit norr om där LOP tvärsade över Sveavägen, kanske vid övergångsstället norr om korsningen, men att det skulle ha någon betydelse om han gör det eller följer i LOP:s fotspår har jag svårt att se.
Om vi utgår ifrån att det är samme man som MP och LN ser så befinner han sig hur som helst bakom LOP, och om jag får gissa är det den mannen som NF sedan ser.
Jag tycker att det är mycket intressant och har alltid trott att det rör sig om samma man, gärningsman eller ej.
Om jag har missat något i din argumentation och MGM:s eventuella rörelser kan du väl i korthet sammanfatta det. Det är som sagt i hög grad intressant.
Citera
2022-01-16, 13:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Donchew sitter inlåst på Kumla och lär vara där ett tag.
Eller inte.
Balmages är död, han förekommer i KGBs Hotell Viru i Estland.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3552489991440132&id=100000374 977509&m_entstream_source=timeline&anchor_composer =false

Beskjutningen av Alexander Balmages i hans hem i Vårby Gård i mars 1987 är en förbryllande händelse . Vad som är säkert är att Balmages aldrig skulle fått bedriva sin äktenskapsförmedling utan att göra KGB avsevärda tjänster .
Citera
2022-01-16, 13:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Beskjutningen av Alexander Balmages i hans hem i Vårby Gård i mars 1987 är en förbryllande händelse . Vad som är säkert är att Balmages aldrig skulle fått bedriva sin äktenskapsförmedling utan att göra KGB avsevärda tjänster .
Hur många kriminella Balmages fick ut ur Sovjetunionen vet jag inte.
Vad jag vet är att Balmages kritiserar Olof Palme i pressen för att regeringen sätter stopp för judisk invandring till Sverige från Sovjetunionen.
Regeringen påstår att många är kriminella och dessutom inte judar.
Bland annat så nämner Balmages Olof Palmes skenäktenskap med Jelena Renorova .
Citera
2022-01-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Fundering. Om samma mord skett idag, hade GM då kommit undan? Om nej, varför?
GM hade åkt fast även 1986 om bara vanliga kommissarier hade lett utredningen och om allting gjordes by the book.

GM hade åkt fast 2022 på grund av alla övervakningskameror samt att ingen Holmer hade fått lett utredningen.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 13:55.
Citera
2022-01-16, 13:53
Medlem
ben-varfors avatar
Nytt material om diplomaten Söderblom som fick audiens hos Stalin.
Kan möjligen ge information om Åström och Sohlman. Sven Grafström
ramlade i pyjamas ut genom fönstret på nattåget mellan Nice och Paris.

https://www.dn.se/kultur/toppdiplomaten-som-forvandlades-till-raoul-wallenbergs-onda-genius/
Citera
2022-01-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej, jag förstår. MGM är ju en utmärkt förkortning men jag har sällan eller aldrig sett den här.
Nu gick jag tillbaka till Ljubisas vittnesmål och hittade inte den (södra) busshållplatsen, men det har väl inte så stor betydelse.
Givetvis kan MGM ha valt att gå över till östra sidan av Sveavägen en liten bit norr om där LOP tvärsade över Sveavägen, kanske vid övergångsstället norr om korsningen, men att det skulle ha någon betydelse om han gör det eller följer i LOP:s fotspår har jag svårt att se.
Om vi utgår ifrån att det är samme man som MP och LN ser så befinner han sig hur som helst bakom LOP, och om jag får gissa är det den mannen som NF sedan ser.
Jag tycker att det är mycket intressant och har alltid trott att det rör sig om samma man, gärningsman eller ej.
Om jag har missat något i din argumentation och MGM:s eventuella rörelser kan du väl i korthet sammanfatta det. Det är som sagt i hög grad intressant.
Om du tittar på google maps över området och väljer datum till 2009 så ser du en busshållsplats. Troligen där låg också busshållplatsen 1986. LN nämner busshållsplatsen i sitt förhör den 24 mars.

MGM är en förkortning som länge använts flitigt på flashback.

Jag ser det som uppenbart att grandmannen är samma person som gärningsmannen. Flera personer på grand pratar om denna fånigt klädda mannen som sticker ut. Kraftigt byggd lite grov men inte tjock. 180 cm. 40 årsåldern. Töntig, fånig, bonnig. Stirrig blick. Fyrkantigt ansikte. Nordeuropeisk. Någon form av huvudbonad. Mörkblå täckjacka som går ner till låren/knäna. Som går lite konstigt/klumpigt. De nämner hakan på mannen som sticker ut. Flera vittnen nämner samma saker. Ända från grand, till korvkiosken, östra trottoaren samt sedan mordplatsen. Det kan inte vara en slump. Alla dessa vittnen är oberoende av varandra och lämnar information när dessa detaljer inte är känt från massmedia. Det är alltså mer en kuf som ser palme av en slump än något proffs som samarbetar med CIA eller SÄPO. YN på david bagares gata nämner till och med hakan på mannen hon ser springa haltande. Parkeringsvakterna vid snickarbacken runt samma tid ger samma beskrivning av signalementet och den knälånga täckblåa jackan. Vittnet på Sturegatan nämner också "fånig" som vittnena på grand gör med samma jacka, huvudbonad, ålder, längd. Som springer när han hör sirener. Som sedan viker in vänster mot östermalmsgatan.

Att grandmannen är GM tycker jag det är dags att tråden kommer överens om nu. Även att GM korsar gatan antingen parallellt med LOP från norra övergångsstället eller bakom LOP vid det södra övergångsstället. Som följer LOP på den östra trottoaren vilket stöds av NF vittnesmål. Som sen kommer ikapp och skjuter bakifrån vid hörnet.

Det är det enda logiska. Kan skicka PM med intressanta länkar som du kan läsa som stödjer hela det här händelseförloppet från grand till östermalmsgatan.
Citera
2022-01-16, 13:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
En man börjar följa efter LOP vid Grand, korsar Sveavägen på samma ställe som LOP, går långt ut på trottoaren efter LOP strax innan mordet. Signalementet stämmer överens med mordplatsvittnenas signalement av GM. Han har inte hört av sig som vittne. Ingenting tyder på att han agerar medhjälpare. Förmodligen är han GM.
Citera
2022-01-16, 14:30
Medlem
Hur vi än resonerar logiskt fram till en slutsats om vem exakt det var som mördade Palme, så baseras slutsatsen på konspiration och/eller osäkra antaganden eller uppgifter.
Citera
2022-01-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Om du tittar på google maps över området och väljer datum till 2009 så ser du en busshållsplats. Troligen där låg också busshållplatsen 1986. LN nämner busshållsplatsen i sitt förhör den 24 mars.

MGM är en förkortning som länge använts flitigt på flashback.

Jag ser det som uppenbart att grandmannen är samma person som gärningsmannen. Flera personer på grand pratar om denna fånigt klädda mannen som sticker ut. Kraftigt byggd lite grov men inte tjock. 180 cm. 40 årsåldern. Töntig, fånig, bonnig. Stirrig blick. Fyrkantigt ansikte. Nordeuropeisk. Någon form av huvudbonad. Mörkblå täckjacka som går ner till låren/knäna. Som går lite konstigt/klumpigt. De nämner hakan på mannen som sticker ut. Flera vittnen nämner samma saker. Ända från grand, till korvkiosken, östra trottoaren samt sedan mordplatsen. Det kan inte vara en slump. Alla dessa vittnen är oberoende av varandra och lämnar information när dessa detaljer inte är känt från massmedia. Det är alltså mer en kuf som ser palme av en slump än något proffs som samarbetar med CIA eller SÄPO. YN på david bagares gata nämner till och med hakan på mannen hon ser springa haltande. Parkeringsvakterna vid snickarbacken runt samma tid ger samma beskrivning av signalementet och den knälånga täckblåa jackan. Vittnet på Sturegatan nämner också "fånig" som vittnena på grand gör med samma jacka, huvudbonad, ålder, längd. Som springer när han hör sirener. Som sedan viker in vänster mot östermalmsgatan.

Att grandmannen är GM tycker jag det är dags att tråden kommer överens om nu. Även att GM korsar gatan antingen parallellt med LOP från norra övergångsstället eller bakom LOP vid det södra övergångsstället. Som följer LOP på den östra trottoaren vilket stöds av NF vittnesmål. Som sen kommer ikapp och skjuter bakifrån vid hörnet.

Det är det enda logiska. Kan skicka PM med intressanta länkar som du kan läsa som stödjer hela det här händelseförloppet från grand till östermalmsgatan.

Jag betvivlar inte busshållplatsen men ser inte hur det är intressant, men jag får titta över det och dina inlägg senare eftersom jag hoppade in i diskussionen lite mitt i nu.
Vi behöver inte dividera om hur mycket MGM har använts i just denna tråd, jag kan inte minnas att det är vanligt men mitt minne är inte det bästa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag alltid trott att den "töntiga" Grandmannen, MP:s man och NF:s man är densamma, men det innebär ju inte per automatik att han också är gärningsman. Han kan också ha varit en nyfiken knasboll, eller någon slags medhjälpare även om det verkar mycket långsökt.

Hur som helst fortsätter jag gärna att söka information i materialet med detta i åtanke så om du vill skicka PM så uppskattar jag det. Grandmannen och NF:s man har spökat i mitt undermedvetna länge och jag har tänkt att jag skulle ta itu med det men Engström kom emellan, suck. Nu har jag ägnat tillräckligt mycket tid åt att argumentera mot att han är GM, så nu är det hög tid att byta ämne.
Citera
2022-01-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Hur vi än resonerar logiskt fram till en slutsats om vem exakt det var som mördade Palme, så baseras slutsatsen på konspiration och/eller osäkra antaganden eller uppgifter.
Den enda logiska faktan i utredningen stödjer att grandmannen mördade Palme. Troligen var han ensam och tog saken i egna händer. Allting går ihop. Allt från utseende, klädsel och grandmannens rörelse från bokhandeln ner till korsningen vid dekorima. Mårten Palme ser hur grandmannen ger sig av och följer efter. Ljubisa vid korvkiosken ser samma "sjabbiga" man med "dålig smak" följa efter Palme. När Ljubisa tittar ut så ser han de 2 yngre männen som gick framför, nere vid busshållsplatsen samtidigt som LOP och grandmannen var borta ur synvinkeln. Allt tyder på att grandmannen korsade gatan samtidigt som LOP. Nicola Fauzzi ser sedan samma grandman gå bakom LOP vid la carterie. Resten är historia.

Det finns ingen som helst bäring i teorierna om SÄPO, CIA, mossad, Sydafrika eller annan häftig konspiration. Utgår man från det som hände vid mordplatsen och endast utgår från förhören vid tiden för mordet av de mest centrala grand och mordplatsvittnena så finns ingen annan logisk förklaring. En konspiration av det slaget borde ha läckt ut nu efter 36 år. Speciellt när det var 50 miljoner i potten. Ingen häftig konspiration eller proffs hade mördat på den platsen och med det tillvägagångssättet. Inte heller skuggar proffs bakifrån. Vilket proffs från SÄPO eller annan underrättelsetjänst i konspiration hade skjutit på en öppen plats och sedan flytt i riktningen där 3230 hade stått och fångat mördaren om de bara tog den cigarettpausen dom var så nära att göra?

Det är dags att gå vidare nu. Släpp de fantasifulla konspirationerna och fokusera på den ensamma kufen som grandmannen och gärningsmannen faktiskt var.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 14:52.
Citera
2022-01-16, 14:50
Medlem
Citat:
Jag betvivlar inte busshållplatsen men ser inte hur det är intressant, men jag får titta över det och dina inlägg senare eftersom jag hoppade in i diskussionen lite mitt i nu.
Vi behöver inte dividera om hur mycket MGM har använts i just denna tråd, jag kan inte minnas att det är vanligt men mitt minne är inte det bästa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag alltid trott att den "töntiga" Grandmannen, MP:s man och NF:s man är densamma, men det innebär ju inte per automatik att han också är gärningsman. Han kan också ha varit en nyfiken knasboll, eller någon slags medhjälpare även om det verkar mycket långsökt.

Hur som helst fortsätter jag gärna att söka information i materialet med detta i åtanke så om du vill skicka PM så uppskattar jag det. Grandmannen och NF:s man har spökat i mitt undermedvetna länge och jag har tänkt att jag skulle ta itu med det men Engström kom emellan, suck. Nu har jag ägnat tillräckligt mycket tid åt att argumentera mot att han är GM, så nu är det hög tid att byta ämne.
Busshållsplatsen är intressant därför att Ljubisa ser de två yngre männen som gick framför Palme, fortsätta gå nerför kungsgatan i höjd med busshållsplatsen. Han ser dock varken LOP eller MGM. Vi vet att LOP korsade gatan. MGM måste också ha korsat gatan vid det läget.

Visst kan grandmannen bara varit någon person som bara var intresserad eller medhjälpare. Men hur logiskt är det när allt annat går ihop? När NF ser samma man promenera bakom LOP vid la carterie? Hur troligt är det då att det är någon annan gärningsman när NF inte såg någon vid dekorima eller tunnelgatan när han gick förbi där? Här måste man använda ochams rakkniv. Det är flera mordplatsvittnen som också nämner samma ålder på GM. Samma mörkblåa täckjacka som är knälång. En form av huvudbonad som varken grandvittnena eller mordplatsvittnena kan sätta något riktigt finger på. Samma klumpiga rörelsestil. Lägg därtill vittnena vid flyktvägen som säger i stort sett samma sak.

Mordet har inte lösts på 36 år. GM har alltså hållit det här helt för sig själv och därför är mordet inte löst trots 50 miljoner i potten. Den enkla lösningen är också oftast lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in