2022-01-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hade hoppats vi skulle se samma mönster för Danmark som för UK och att Danmark också hade nått toppen på smittade och var på väg ned men ser ut som om Danmark bara fortsätter öka smittspridningen. Se länk från Our World Data där jag har med Danmark, Norge, Sverige och UK.

De båda var igång tidigare än Sverige och Norge och är intressant att följa för att kunna förutspå när det vänder för oss. Sverige har ökat kraftigt de senaste veckorna men vi kommer troligen aldrig se när vi när toppen på grund av att testkapaciteten är för låg.

UK syns tydligt att de är på väg ned och ska bli intressant att se när Danmark gör det också.
Dock underligt att det inte vänder än då de fick igång smittspridningen i stort sett samtidigt som UK

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-24..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK~NOR~G BR

Men du måste tänka på restriktionerna som spelar stor roll för smittan. Bara för att UK och Danmark började samtidigt innebär det inte att det kommer avta samtidigt, eftersom Danmark har mer restriktioner än Uk.

Ju fler restriktioner - desto längre smittvåg. Hade man däremot inte stängt något land eller infört inskränkande restriktioner så hade viruset med all sannolikhet varit borta idag.
Citera
2022-01-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Eeeeh att du ens behöver ställa frågan? Självklart är det bättre att leva utan restriktioner. Hur i helvete kan man vilja ha restriktioner? Masochister!

Restriktionerna är nödvändigt ont.
Citera
2022-01-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Dödsfall är ju riktigt allvarligt och då är det alltså ungefär 10 som dött av vaccinet och 223 som dött av sjukdomen i åldersgruppen 10 - 49 år enl. statistik från FoHM, https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Då är dessutom ungefär 8 miljoner människor vaccinerade och betydligt färre har haft covid (kanske 2 - 3 miljoner).

Det man ska tänka på när man hämtar siffror från VAERS och liknande system är att det inte alls är säkert att vaccinet orsakade skadan/dödsfallet men alla dödsfall och skador rapporteras för att se om det avviker från det normala.

I t ex USA är sjukvården enligt lag skyldiga att rapportera alla dödsfall som misstänka biverkningar - även om doktorn/läkaren inte tror att det finns ett samband.
Citera
2022-01-16, 11:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man kan ju tycka att du som dedikerat hela ditt liv åt covid och fyllt hela din jävla signatur med covidlänkar skulle ha någon koll på ämnet men tydligen inte.

Så jag får väl helt enkelt komma och rätta till den desinformation som du sprider:

1. 223 personer i åldersgrupp 10-49 har dött inom en viss tid efter ett positivt PCR-test, vilket inte är samma sak som att de dött av sjukdomen som orsakas av viruset i fråga. Har de mot förmodan gjort det berodde det på att de var svårt sjuka, svaga eller kraftigt överviktiga. Så att att påstå att någon dött av viruset är lite väl magstarkt, för att uttrycka det milt.

2. Det finns givetvis ett mörkertal vad gäller vaccindöda eftersom man bara rapporterar de fall där man är helt hundra. Så siffran är högre än 10. Och vaccinet kan till skillnad från viruset ta död på fullt friska människor i den nämnda ålderskategorin.

Som frisk i ålderskategorin 10-49 är det farligare att ta vaccinet än att smittas av viruset. Och då pratar vi bara om dödsfallen orsakade av vaccinet som tack och lov är sällsynta. Iaf på kort sikt. Hur många levnadsår unga vaccinerade kommer förlora på sikt vet vi ju inget om men eftersom mycket tyder på att vaccinet försämrar det allmänna immunförsvaret så kan vi nog räkna med att det kommer bli en del.

Problemet med dig är att du stirrar dig blind på missvisande statistik, helt ignorerar sannolika mörkertal samt inte är kapabel att se saker på längre sikt.
Okej, om vi då bortser från officiell statistik för åldersgruppen 10 - 49 år.
- Hur många anser du har dött av covid-19 och vilken information baserar du detta på?
- Hur många anser du har dött av vaccinet och vilken information baserar du detta på?

Sedan har du tydligen tillgång till en spåkula...
Fast den verkar inte alls kunna visa hur vaccinet påverkar immunförsvaret på lång sikt bara att det är så.
Har du någon trovärdig uppgift på i vilken utsträckning immunförsvaret försämras på sikt?
Eller du kanske bara gissar??
Är det gissningar du kallar "kapabel att se saker på längre sikt"?
Citera
2022-01-16, 11:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det här står i Aftonbadet idag. Nån som vet vilken medicin som avses ?? Tyvärr plus artikel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4y31J/who-godkande-coronamedicin--efter-svensk-upptackt
Det är nog baricitinib som används för att behandla svårt sjuka covidpatienter eller sotrovimab som hindrar viruset från att ta sig in i cellerna. Vilken av dessa som avses vet jag inte.
Citera
2022-01-16, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har ju ingen spåkula avseende vad viruset hittar på framöver, så där blir det gissningar/önsketänkande från min sida. Dock tyder väldigt mycket på att vi går mot ett endemiskt virus efter denna vågen.

Jag har mycket att invända mot såssarnas politik på de flesta områden, och jag vet att knappt något parti kommer tillåta att man kör restriktioner längre än nödvändigt. FoHM är ju inte direkt kända för att gå den försiktiga vägen. Med det i skallen så finns inget som tyder på att vi kommer ha restriktioner kvar om sjukvårdsbehovet gått ner och de flesta varit sjuka. Förlängning av pandemilagen kan dom glömma om det inte händer något konstigt med viruset.

Vad det gäller vaccinpass är det en svårare fråga.
Att man vill lägga sig i linje med övriga Europa är ju för att man vill har förutsägbara regler i hela EU.
Vi kan ju inte ha en ordning där man måste läsa på som en idiot för att lista ut vad som gäller i varje land.
Jag tror dock att när det väl lugnat sig så kommer i stort sett alla länder släppa idén om passen.
Bara administrationen av det systemet är ju ett helvete att hålla ordning på.

Men som sagt, jag kan ju precis som alla andra bara gissa vad som händer framåt avseende viruset.
Men att Sverige plötsligt skulle bli en totalitär stat, det tror jag inte en sekund på.

Tack för att du tog dig tid att svara! Jag uppskattar det väldigt mycket. Det är egentligen främst vaccinpassens vara eller icke vara som oroar mig. Jag har själv barn i övre tonåren och jag oroar mig ibland över att de ska tvingas ta boosterdoser i all oändlighet för att ställa upp, när det egentligen kanske vare sig gör till eller från för dem, särskilt som de redan har haft covid tidigare och lär få den igen med tanke på deras studiesituation med många kontakter. Det kanske till och med är dåligt för deras immunförsvar på sikt, precis som WHO och EMA varnar för.

Dessutom framgår det i den första remissen om vaccinpass(S2021/06359) att de förutsätter att pandemilagen fortfarande är i kraft:
"Förslagen förutsätter att riksdagen antar det förslag om fortsatt giltighet av lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, den s.k. covid-19-lagen,
som regeringen lagt fram i propositionen Fortsatt giltighet av covid-19-lagen och lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen (prop. 2020/21:219)."

Det är därför detta med vaccinpass utan pandemilag blir så konstigt för mig.

Länk till remissen:
https://www.regeringen.se/4a58b4/contentassets/343d6f1667bf4561ac24cc207178e37d/vaccinationsbevis-som-smittskyddsatgard.pdf
Citera
2022-01-16, 12:07
Medlem
Fortsatt lugnt på IVA/Slutenvården.

När fan tror ni att dom tar bort restriktionerna?
Citera
2022-01-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog baricitinib som används för att behandla svårt sjuka covidpatienter eller sotrovimab som hindrar viruset från att ta sig in i cellerna. Vilken av dessa som avses vet jag inte.

Sotrovimab är ju bra grejer. Denna och andra mAbs har ju använts här i USA i minst ett år redan. Folk verkar i princip tillfriskna på mindre än en dag när de får denna. Men denna anses väl för dyr för att användas i Sverige förutom möjligen för politiker, kändisar och någon enstaka njurtransplantaterad med kontakter på Karolinska.

Baricitinib har ju använts länge också, men det lär väl redan användas i Sverige också? Känns inte som att den gör någon större skillnad dock.
Citera
2022-01-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Fortsatt lugnt på IVA/Slutenvården.

När fan tror ni att dom tar bort restriktionerna?

Slutenvården vet vi inte då det inte rapporteras på helger.

Dock så skulle det vara intressant att se hur många som ligger totalt på slutenvården och om denna siffra är lägre/normalt/högre än denna årstid tidigare år.

Det som ställer till det är att folk ska isolera sig ett antal dagar vid kontakt med smittade vilket gör att sjukfrånvaron blir så extremt hög.
Citera
2022-01-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Tack för att du tog dig tid att svara! Jag uppskattar det väldigt mycket. Det är egentligen främst vaccinpassens vara eller icke vara som oroar mig. Jag har själv barn i övre tonåren och jag oroar mig ibland över att de ska tvingas ta boosterdoser i all oändlighet för att ställa upp, när det egentligen kanske vare sig gör till eller från för dem, särskilt som de redan har haft covid tidigare och lär få den igen med tanke på deras studiesituation med många kontakter. Det kanske till och med är dåligt för deras immunförsvar på sikt, precis som WHO och EMA varnar för.

Dessutom framgår det i den första remissen om vaccinpass(S2021/06359) att de förutsätter att pandemilagen fortfarande är i kraft:
"Förslagen förutsätter att riksdagen antar det förslag om fortsatt giltighet av lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, den s.k. covid-19-lagen,
som regeringen lagt fram i propositionen Fortsatt giltighet av covid-19-lagen och lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen (prop. 2020/21:219)."

Det är därför detta med vaccinpass utan pandemilag blir så konstigt för mig.

Länk till remissen:
https://www.regeringen.se/4a58b4/contentassets/343d6f1667bf4561ac24cc207178e37d/vaccinationsbevis-som-smittskyddsatgard.pdf

Om vaccinpass blir kvar när pandemin är över har vi tagit ett stort totalitärt steg för samhället.
Citera
2022-01-16, 12:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Slutenvården vet vi inte då det inte rapporteras på helger.

Dock så skulle det vara intressant att se hur många som ligger totalt på slutenvården och om denna siffra är lägre/normalt/högre än denna årstid tidigare år.

Det som ställer till det är att folk ska isolera sig ett antal dagar vid kontakt med smittade vilket gör att sjukfrånvaron blir så extremt hög.

Aktuell data från UK jämfört med tidigare vågor..

Tydligt att omikron är en västanfläkt i jämförelse..

https://www.youtube.com/watch?v=U3W84wb5jKo
Citera
2022-01-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Trots 20.000 - 30.000 smittade om dagen i 2-3 veckor är andelen på IVA kvar mellan 90 och 100.

Är dessa 90-100 inlagda endast för covid-19 eller är det totalt antal på IVA för alla åkommor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in