2022-01-16, 02:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nu när smittan verkligen exploderar i Sverige borde det väl vara dags för ett riktigt kraftfullt motvapen igen. Har någon hört om det kommer bli ett nytt SMS från FHM igen?

Har varit väldigt tyst om det tycker jag.

De flesta svenskar verkar inte bära på samma sängvätargener som du, så nej det lär nog inte hända. T om SD har ju nu börjat inse hur hjärndött det är med restriktioner bara för att en massa människor testar positivt för en mild förkylning.

"Exploderar"
Citera
2022-01-16, 03:26
Medlem
Citat:
Nu när smittan verkligen exploderar i Sverige borde det väl vara dags för ett riktigt kraftfullt motvapen igen. Har någon hört om det kommer bli ett nytt SMS från FHM igen?

Har varit väldigt tyst om det tycker jag.

Känns som du raljerar på vår bekostnad, varför det, är inte du oxå svensk?
Citera
2022-01-16, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Känns som du raljerar på vår bekostnad, varför det, är inte du oxå svensk?

Tänkte bara påminna om The SMS. Hade glömt det nästan och kunde inte låta bli att skratta när jag plötsligt kom ihåg det.

När politrukerna ville visa styrka så de utredde i några dagar om att skicka The SMS. Frågade Diskrimineringsombudsmannen om det var ok att skicka SMSet på svenska men inte arabiska osv och till slut fick de äntligen grönt ljus. Så länge som de såg till att sprida ut SMSet över x antal timmar osv och absolut inte efter klockan 21 ifall mottagaren skulle råkat gått lagt sig.

Experter från alla myndigheter och universitet vägde in med sin fulla expertis och alla var överens om att detta var ett viktigt vapen - uppenbarligen viktigare än munskydd.

Underligt nog verkar ingen ha utrett vad det fick för effekt på smittspridningen och ingen verkar planera ett nytt utskick.

Kanske AW kan väga in här och förklara varför vi inte upprepar succén. Jag har för mig att han vid den tiden var entusiastisk över metoden men han hade samtidigt fullt upp att förklara hur FHMs metoder var en rungande succé trots tiotals fler döda än våra grannländer. Vill minnas att de tusentals extra döda berodde på att Sverige och i synnerhet Södermalm minsann var mer tättbefolkat än Hongkong om jag minns rätt.
Senast redigerad av Harrywinston 2022-01-16 kl. 03:57.
Citera
2022-01-16, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enkelt, jag ogillar att bli sjuk och av en sjukdom vi ännu inte sett konsekvenserna fullt ut av.

Dessutom håller jag mig mentalt frisk och där har du nog en del att lära dessutom undviker jag att kasta skit på fina människor som du gör. Adam Alsing kanske inte åt och drack helt perfekt men hade goda vänner och trivdes med sitt liv vilket jag betvivlar du gör.
Det där med mentalt frisk är det nog många som betvivlar..
Konsekvenserna av detta nygamla coronavirus är ungefär som alla andra nygamla coronavirus så ingen större fara alltså
Jag var som sagt själv vän med Adam så ditt slutresonemang fullt av dubbelmoral gör inget större intryck på mig..
Citera
2022-01-16, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
De flesta svenskar verkar inte bära på samma sängvätargener som du, så nej det lär nog inte hända. T om SD har ju nu börjat inse hur hjärndött det är med restriktioner bara för att en massa människor testar positivt för en mild förkylning.

"Exploderar"

Tur att ganska få personer har en sån inställning till hela pandemin som du har då skulle vi haft hundratusentals covid-dödsfall.
Citera
2022-01-16, 07:08
Medlem
Citat:
Kanske AW kan väga in här och förklara varför vi inte upprepar succén. Jag har för mig att han vid den tiden var entusiastisk över metoden men han hade samtidigt fullt upp att förklara hur FHMs metoder var en rungande succé trots tiotals fler döda än våra grannländer. Vill minnas att de tusentals extra döda berodde på att Sverige och i synnerhet Södermalm minsann var mer tättbefolkat än Hongkong om jag minns rätt.
Ja, ja, du "har för dig". Du är välkommen att söka min historik eller trådens historik och citera.

Jag tror i och för sig att era auktoritära metoder är ungefär lika effektiva som ett SMS (det vill säga inte effektiva alls).
Citera
2022-01-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hur tror du det skulle sett ut ifall man bara hade levt helt utan restriktioner? Bättre?
Eeeeh att du ens behöver ställa frågan? Självklart är det bättre att leva utan restriktioner. Hur i helvete kan man vilja ha restriktioner? Masochister!
Citera
2022-01-16, 07:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag hoppas och önskar verkligen att du har rätt. Du har också skrivit om att du känner flera personer som sitter i partistyrelser och jag vill verkligen tro din vision om framtiden, MEN vad ska man då tro om att socialministern vill att vi ska samordna oss med övriga EU kring vaccinpassen och att bland andra Österrike och Tyskland vill göra dem obligatoriska, samt att Frankrike är på väg mot hårdare restriktioner?

Det är stora demonstrationer överallt i EU varje helg och nästan ingen information om det publiceras i media. Det är hårda tag mot medborgarna därnere nu, trots att toppen verkar ha nåtts i flera av länderna. Politikerna verkar helt tondöva för utvecklingen, med undantag för Spanien som pratar om en endemisk fas och UK som är lite inne på samma linje.

Logiken och vanligt sunt förnuft verkar ha satts ur spel. Är det påtryckningar från läkemedelsbolagen och deras ägare, eller vad är det som pågår?

Jag har ju ingen spåkula avseende vad viruset hittar på framöver, så där blir det gissningar/önsketänkande från min sida. Dock tyder väldigt mycket på att vi går mot ett endemiskt virus efter denna vågen.

Jag har mycket att invända mot såssarnas politik på de flesta områden, och jag vet att knappt något parti kommer tillåta att man kör restriktioner längre än nödvändigt. FoHM är ju inte direkt kända för att gå den försiktiga vägen. Med det i skallen så finns inget som tyder på att vi kommer ha restriktioner kvar om sjukvårdsbehovet gått ner och de flesta varit sjuka. Förlängning av pandemilagen kan dom glömma om det inte händer något konstigt med viruset.

Vad det gäller vaccinpass är det en svårare fråga.
Att man vill lägga sig i linje med övriga Europa är ju för att man vill har förutsägbara regler i hela EU.
Vi kan ju inte ha en ordning där man måste läsa på som en idiot för att lista ut vad som gäller i varje land.
Jag tror dock att när det väl lugnat sig så kommer i stort sett alla länder släppa idén om passen.
Bara administrationen av det systemet är ju ett helvete att hålla ordning på.

Men som sagt, jag kan ju precis som alla andra bara gissa vad som händer framåt avseende viruset.
Men att Sverige plötsligt skulle bli en totalitär stat, det tror jag inte en sekund på.
Citera
2022-01-16, 08:20
Medlem
Sunimods avatar
Jag hade hoppats vi skulle se samma mönster för Danmark som för UK och att Danmark också hade nått toppen på smittade och var på väg ned men ser ut som om Danmark bara fortsätter öka smittspridningen. Se länk från Our World Data där jag har med Danmark, Norge, Sverige och UK.

De båda var igång tidigare än Sverige och Norge och är intressant att följa för att kunna förutspå när det vänder för oss. Sverige har ökat kraftigt de senaste veckorna men vi kommer troligen aldrig se när vi när toppen på grund av att testkapaciteten är för låg.

UK syns tydligt att de är på väg ned och ska bli intressant att se när Danmark gör det också.
Dock underligt att det inte vänder än då de fick igång smittspridningen i stort sett samtidigt som UK

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-24..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK~NOR~G BR
Citera
2022-01-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hade hoppats vi skulle se samma mönster för Danmark som för UK och att Danmark också hade nått toppen på smittade och var på väg ned men ser ut som om Danmark bara fortsätter öka smittspridningen. Se länk från Our World Data där jag har med Danmark, Norge, Sverige och UK.

De båda var igång tidigare än Sverige och Norge och är intressant att följa för att kunna förutspå när det vänder för oss. Sverige har ökat kraftigt de senaste veckorna men vi kommer troligen aldrig se när vi när toppen på grund av att testkapaciteten är för låg.

UK syns tydligt att de är på väg ned och ska bli intressant att se när Danmark gör det också.
Dock underligt att det inte vänder än då de fick igång smittspridningen i stort sett samtidigt som UK

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-24..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK~NOR~G BR
Naturlig immunitet skyddar kanske bättre än vaccinen mot omicron.
Citera
2022-01-16, 08:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Naturlig immunitet skyddar kanske bättre än vaccinen mot omicron.
Tänkbart. Det är även olika typer av vaccin i UK och Danmark.

Eller så skiljer det sig åt i restriktioner som påverka mönstret i smittspridning.
London vände även ner före övriga UK enligt grafer Dr John Campbell visat. Troligen för att det är tätare befolkningsmässigt.

Jag hade hoppats se samma mönster mellan Danmark och UK för att uppskatta när vi här i Sverige kan se att det går ned och att vi då borde kunna släppa på de restriktioner vi nu har.
Alltså vi ligger 2-3 veckor efter Danmark och om de vänt ned nu så borde vi göra det om ett par veckor också. Men nu vänder inte Danmark ned. Skumt.

Edit: Länk till grafer om hur smittspridningen minskat i UK och där Londong gjort det tidigare
6:25 in i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=LRycK82LsTE&ab_channel=Dr.JohnCampbell
Senast redigerad av Sunimod 2022-01-16 kl. 08:43.
Citera
2022-01-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sars V2 kan ju ta sig in i hjärnan men om andra luftvägsvirus också har den förmågan vet jag inte.

Early research suggests that SARS-CoV-2 can enter the brain easily through a person's nose, infiltrating brain cells where it lurks unchecked, possibly leading to lasting neurological symptoms, such as trouble with thinking and memory.

Two new studies — from the California National Primate Research Center and the Rotman Research Institute in Toronto — suggest that the virus directly infects neurons in the brain, potentially offering clues as to why some people suffer from a range of symptoms long after their initial Covid infection.

Yes, stämmer.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.01.07.475453v1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in