Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Jag hoppas och önskar verkligen att du har rätt. Du har också skrivit om att du känner flera personer som sitter i partistyrelser och jag vill verkligen tro din vision om framtiden, MEN vad ska man då tro om att socialministern vill att vi ska samordna oss med övriga EU kring vaccinpassen och att bland andra Österrike och Tyskland vill göra dem obligatoriska, samt att Frankrike är på väg mot hårdare restriktioner?
Det är stora demonstrationer överallt i EU varje helg och nästan ingen information om det publiceras i media. Det är hårda tag mot medborgarna därnere nu, trots att toppen verkar ha nåtts i flera av länderna. Politikerna verkar helt tondöva för utvecklingen, med undantag för Spanien som pratar om en endemisk fas och UK som är lite inne på samma linje.
Logiken och vanligt sunt förnuft verkar ha satts ur spel. Är det påtryckningar från läkemedelsbolagen och deras ägare, eller vad är det som pågår?
Jag har ju ingen spåkula avseende vad viruset hittar på framöver, så där blir det gissningar/önsketänkande från min sida. Dock tyder väldigt mycket på att vi går mot ett endemiskt virus efter denna vågen.
Jag har mycket att invända mot såssarnas politik på de flesta områden, och jag vet att knappt något parti kommer tillåta att man kör restriktioner längre än nödvändigt. FoHM är ju inte direkt kända för att gå den försiktiga vägen. Med det i skallen så finns inget som tyder på att vi kommer ha restriktioner kvar om sjukvårdsbehovet gått ner och de flesta varit sjuka. Förlängning av pandemilagen kan dom glömma om det inte händer något konstigt med viruset.
Vad det gäller vaccinpass är det en svårare fråga.
Att man vill lägga sig i linje med övriga Europa är ju för att man vill har förutsägbara regler i hela EU.
Vi kan ju inte ha en ordning där man måste läsa på som en idiot för att lista ut vad som gäller i varje land.
Jag tror dock att när det väl lugnat sig så kommer i stort sett alla länder släppa idén om passen.
Bara administrationen av det systemet är ju ett helvete att hålla ordning på.
Men som sagt, jag kan ju precis som alla andra bara gissa vad som händer framåt avseende viruset.
Men att Sverige plötsligt skulle bli en totalitär stat, det tror jag inte en sekund på.