2022-01-16, 06:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nejdå, de räknade inte med att inovation utvecklas snabbare än förbrukning. de gjorde misstaget att tro att den var linjär.
Du pratar som vanligt fullständigt nonsens. Vi utnyttjar naturresurserna i högre grad för varje år, det blir mindre och mindre kvar till nästa generation för varje år som går. Varför ljuger du?

"Earth Overshoot Day markerar det datum då mänsklighetens efterfrågan på ekologiska resurser och tjänster under ett givet år överstiger vad jorden kan återskapa det året. 2021 föll den den 29 juli."

https://www.overshootday.org/

Här kan man se hur oerhört snabbt vi ökar utnyttjandet av naturresurserna år för år:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_ekologiska_skuldens_dag#/media/Fil:Earth_Overshoot_Day_1969-2018.jpg
Senast redigerad av saganshus 2022-01-16 kl. 06:20.
Citera
2022-01-16, 07:22
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det görs ju hela tiden, så vad pratar du om?

Perfekt!
Kan du skicka länkarna där modellerna jämförs med faktiskt utfall?
Citera
2022-01-16, 07:24
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Perfekt!
Kan du skicka länkarna där modellerna jämförs med faktiskt utfall?
Du har redan fått länkar för detta. Varför drygar du dig? Hur kommer det sig att du aldrig själv har något vettigt att komma med?
Citera
2022-01-16, 07:27
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Du har redan fått länkar för detta. Varför drygar du dig? Hur kommer det sig att du aldrig själv har något vettigt att komma med?

Nej, det har jag inte.
Bara en sida som visade att de inte fungerade så bra för temperatur, men det fanns ju andra tvärsäkra påståenden om stormar, nederbörd etc etc etc
Härav frågan.
Citera
2022-01-16, 07:30
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nej, det har jag inte.
Bara en sida som visade att de inte fungerade så bra för temperatur, men det fanns ju andra tvärsäkra påståenden om stormar, nederbörd etc etc etc
Härav frågan.
Det är ju ren lögn. En klimatmodell säger aldrig tvärsäkert hur saker och ting kommer att bli. En klimatmodell visar olika möjliga utfall om vi gör olika saker. Du kan ju inte ens de mest grundläggande om klimatmodeller eller om vetenskap.

Jo, du har fått en länk med olika klimatmodeller och hur väl de stämde överens med de verkliga siffrorna. Du ljuger igen.
Citera
2022-01-16, 07:36
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Det är ju ren lögn. En klimatmodell säger aldrig tvärsäkert hur saker och ting kommer att bli. En klimatmodell visar olika möjliga utfall om vi gör olika saker. Du kan ju inte ens de mest grundläggande om klimatmodeller eller om vetenskap.

Jo, du har fått en länk med olika klimatmodeller och hur väl de stämde överens med de verkliga siffrorna. Du ljuger igen.

Lögn? Du behöver öva på din läsförståelse.
Modellerna visar bara scenarior, precis som du säger, men skribenter i detta forum uttalar sig tvärsäkert och därför frågade jag från första början.

Jämförelsen med verkligheten på den länkade sidan gick ju inte så bra, härav frågan.
Vad har du för kommentar till den sista handfullen grafer?
Citera
2022-01-16, 07:41
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Lögn? Du behöver öva på din läsförståelse.
Modellerna visar bara scenarior, precis som du säger, men skribenter i detta forum uttalar sig tvärsäkert och därför frågade jag från första början.

Jämförelsen med verkligheten på den länkade sidan gick ju inte så bra, härav frågan.
Vad har du för kommentar till den sista handfullen grafer?
Jag lägger mig inte i vad "skribenter på sidan" anser. Jag diskuterar vetenskapen och vetenskapliga fakta. Det är inget fel på min läsförståelse, du har inte skrivit ett enda ord om "skribenter på sidan" tidigare och helt plötsligt ska jag förstå att du inte alls menade det du skrev. Skäms på dig.

Vad ska jag ha för kommentar på vad, som jag inte redan har skrivit menar du?
Citera
2022-01-16, 08:24
Medlem
humanlifes avatar
Många temperatur rekord sattes i USA förra året, både värme och kyla.

A Vivid View of Extreme Weather: Temperature Records in the U.S. in 2021

Temperatures in the United States last year broke more records for the hottest or coldest ever documented than any other year since 1994, according to a New York Times analysis of Global Historical Climatology Network data.

https://finance.yahoo.com/news/vivid-view-extreme-weather-temperature-152132427.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuYmluZy5jb20v&guce_referrer_sig=AQAAABATSj2 DGl-GOVfS4D_gr62SK0mBA64NIepKJGbC9GWQvdrJeGI38AI6_5aMn 9ZIv9v2ZeLPQAfLgQ VCKZMiKVsD4GBU9ityWjpStOAHpSM4vnNhFgp77jMPQJceZw-Nzbrx0XCqV0iDGrzMRBbx1Q_4Ht1OTMoTU9wbVxoryNfK
Citera
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vad är det för fakta som behöver avfärdas, jag kan läsa det du skriver med inte dina tankar.
Du har inga fakta överhuvudtaget som stödjer dina befängda lögner. Du skriver en lång rad världsfrånvända lögner och du backar upp dina lögner med ingenting.
Citera
Medlem
Citat:
När har jag sagt att någon ska offra något? Nå? När har jag sagt att jag inte är billiga att offra något? Nå? Varför ljuger du ständigt och jämt? Är det en hobby du har?

Då får vi väll hoppas att du duschar kallt när jag frågar.

Citat:
Ja, men det har sitt pris. Vi överutnyttjar naturtillgångarna och det låter sig inte göras hur länge som helst.

Hur menar du nu?

effektivteten ökar ju,

Har "vetenskapen" en magisk gräns där allt plötsligt blir katastrof så får de ju vetenskapligt preciserar den. tills dess är det ju dumheter.
Citera
2022-01-16, 08:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Då får vi väll hoppas att du duschar kallt när jag frågar.

Hur menar du nu?

effektivteten ökar ju,

Har "vetenskapen" en magisk gräns där allt plötsligt blir katastrof så får de ju vetenskapligt preciserar den. tills dess är det ju dumheter.
Varför skulle jag duscha kallt? Nå svara! Du skriver ju bara befängt nonsens helt utan vett.

Varför är du så sjukligt oförskämd? Jag har redan bevisat för dig att vi överutnyttjar naturtillgångarna och du har uppvisat absolut noll och ingenting som skulle visa på något annat. Vad har du för sjuk agenda?

"Earth Overshoot Day markerar det datum då mänsklighetens efterfrågan på ekologiska resurser och tjänster under ett givet år överstiger vad jorden kan återskapa det året. 2021 föll den den 29 juli."

https://www.overshootday.org/

Här kan man se hur oerhört snabbt vi ökar utnyttjandet av naturresurserna år för år:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_ek..._1969-2018.jpg
Citera
2022-01-16, 08:26
Medlem
Citat:
Du skriver komplett nonsens som vanligt. Poänglös dynga är allt du har att komma med.

Nej. verkligheten är vad den är, även om du kallar den elaka saker.

Citat:
Vem har tiggt pengar? Varför ljuger du? Och varför skriver du en så obegriplig mängd gallimattias?

Donate!

Fick bara en stor popup på din reklamsida....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in