2022-01-16, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nej, det är faktiskt inte det han pratar om.... de som vet vet..
Menade att om han hänvisar till ett vapen som inte använts inom försvaret sen 1995 så hävdar jag att hans trovärdighet angående information om vad som händer bakom kulisserna skaver en hel del. Men du kanske kan skicka pm om det som eventuellt händer?
Citera
2022-01-16, 02:55
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag skulle föreslå att man bestyckar kärnkraftverken med en eller flera egna drönare som kan skickas upp, lokalisera och närma sig den inkräktande drönaren, för att sedan på nära håll avfyra antingen en EMP (även om den egna drönaren också slås ut), en laddning hagel, eller t.ex. släppa ut en massa trådar/nät som trasslar in propellern/propellrarna på inkräktaren.

Jag vet inte riktigt hur EMP (elektromagnetisk puls) fungerar, eller exakt hur elektronik kan "slås ut" av det. Jag antar att det går att skydda sig mot det på olika vis, men vet inte om/hur man gör det i en drönare. Även om man stör ut kommunikationen mellan drönare och "pilot", så lär drönaren i alla fall (kunna) ha en rutt inprogrammerad, som den kan följa ifall radiokontakten förloras.

Om man bara vill skydda sig mot fotografering så kunde kanske en stark, riktad laserstråle kunna användas som skydd. Då i kombination med ett system som följer drönarens position och styr laserstrålen. Frågan är bara om Strålsäkerhetsmyndigheten skulle tillåta det, med tanke på att det kan störa flygtrafik.
Du är 1 timme sen på bollen, då jag allaredan föreslog hagel och egna drönare.
Citera
2022-01-16, 03:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Det är ju inte reaktorbyggnaden i sig som är intressant.

Det är nåt annat som ligger utanför. Men det tänker jag inte berätta här. Men jag och några hundra andra insatta vet vad jag menar.

Klart man skjuta ner en drönare med AK4 eller vad de nu är utrustade med.
Varför tänker du inte berätta det? Varför berättar du att du inte tänker berätta det?

Är det något du vill ha sagt men är rädd för att göra bort dig och därför fiskar efter ett svar som kan bekräfta din osäkra hypotes?
Citera
2022-01-16, 03:22
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Du gissar nästan rätt. Men det primära i en sån situation är totalt kaos. Ett kaos vi aldrig upplevt. 9 miljoner människor som inta kan använda sina mobiler.
Ingen räknar med välfungerande mobil- och internet vid krig. Allmänhetens vanliga system som kassor, bensinpumpar är körda. Elnätet kommer fungera bättre men förstås inte alls där något gått sönder.
Citera
2022-01-16, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ingen räknar med välfungerande mobil- och internet vid krig. Allmänhetens vanliga system som kassor, bensinpumpar är körda. Elnätet kommer fungera bättre men förstås inte alls där något gått sönder.
Elnätet borde vara lätt att bomba sönder. Låg risk för civila offer vid bombningarna. Däremot många som kan frysa ihjäl när elenergin uteblir.
Citera
2022-01-16, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Tvivlar att ordningsvakterna är beväpnade överhuvudtaget, förmodligen bara med pepparspray samt utfällbar batong.
Är det ens vaktpersonal på plats 24/7, eller åker dom på rundor?!
Läste nånstans att USA hade biffat upp säkerheten på sina kraftverk med vakter på plats med automatvapen, efter några muppar brutit sig in.
Förövrigt skulle nog en bra hagelbössa vara mer effektiv än en AK, eller varför inte ha egna drönare som kan krascha in i oönskade besök!

Ja, du har nog rätt. Vi tvivlar ganska starkt på att OV är beväpnade på objekt de inte ens har tillträde till!
När ska folk lära sig att Ordningsvakter bevakar allmänna platser och Skyddsvakter bevakar skyddsobjekt?
Det enda ställen som OV bevakar skyddsobjekt som stöd är tingsrätter och riksdag samt till viss mån flygplatser.

SV på dessa kraftverk är beväpnade enligt lag. Hur de är stationerade ska vi nog inte förtälja här, för det hade du vetat om du visste hur svensk bevakning fungerar.
Citera
2022-01-16, 06:25
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Från TV4:s inslag idag, som en annan användare redan postat. Vid 2:05 i inslaget säger Polisens presstalesperson Petra Blomqvist följande:

Släpp det där nu.

Och det kan inte varit drönaren som haft visuell kontakt, det måste varit helikoptern?
Sannolikheten att man tappar kontakten med en drönare är mångfaldigt mycket större..
Men vi släpper det..
Senast redigerad av Itowk 2022-01-16 kl. 06:29.
Citera
2022-01-16, 06:34
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför tänker du inte berätta det? Varför berättar du att du inte tänker berätta det?

Är det något du vill ha sagt men är rädd för att göra bort dig och därför fiskar efter ett svar som kan bekräfta din osäkra hypotes?

Det finns vissa saker som inte är lämpliga att basunera ut eftersom det ökar sårbarheten.

Det är likadant rörande säkerhetsrutiner och skyddet för anläggningen.
Citera
2022-01-16, 06:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Det finns vissa saker som inte är lämpliga att basunera ut eftersom det ökar sårbarheten.

Det är likadant rörande säkerhetsrutiner och skyddet för anläggningen.
Okej, men man kan väl förklara vad det handlar om i stora drag?
Citera
2022-01-16, 06:50
Medlem
Citat:
Okej, men man kan väl förklara vad det handlar om i stora drag?
Jag tycker gott att vi alla kan leva efter begreppet "En svensk tiger" https://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger

Det finns need to know och det finns nice to know. Alla behöver inte veta allt.
Citera
2022-01-16, 06:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Jag tycker gott att vi alla kan leva efter begreppet "En svensk tiger" https://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger

Det finns need to know och det finns nice to know. Alla behöver inte veta allt.
Löjligt.
Citera
2022-01-16, 06:57
Medlem
Citat:
Löjligt.
Inte alls. Har du någon erfarenhet av spaning/underrättelse så vet du att just "need to know, nice to know" är ledorden. Jag har erfarenheten, har du?

Med andra ord, ni som har kunskap, håll den för er själva.
Senast redigerad av Farzan73 2022-01-16 kl. 07:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in