Citat:
Ursprungligen postat av
SpionLion13092
Om vi leker med tanken och tänker att ryssen vill ta ut kärnkraftverken med drönare. Varför inte lägga in en stor störningssändare i bygg planen? Om man nu kan kontruera små störningssändare så borde man väl ändå kunna förstora dem.
Jag skulle föreslå att man bestyckar kärnkraftverken med en eller flera egna drönare som kan skickas upp, lokalisera och närma sig den inkräktande drönaren, för att sedan på nära håll avfyra antingen en EMP (även om den egna drönaren också slås ut), en laddning hagel, eller t.ex. släppa ut en massa trådar/nät som trasslar in propellern/propellrarna på inkräktaren.
Jag vet inte riktigt hur EMP (elektromagnetisk puls) fungerar, eller exakt hur elektronik kan "slås ut" av det. Jag antar att det går att skydda sig mot det på olika vis, men vet inte om/hur man gör det i en drönare. Även om man stör ut kommunikationen mellan drönare och "pilot", så lär drönaren i alla fall (kunna) ha en rutt inprogrammerad, som den kan följa ifall radiokontakten förloras.
Om man bara vill skydda sig mot fotografering så kunde kanske en stark, riktad laserstråle kunna användas som skydd. Då i kombination med ett system som följer drönarens position och styr laserstrålen. Frågan är bara om Strålsäkerhetsmyndigheten skulle tillåta det, med tanke på att det kan störa flygtrafik.