2022-01-15, 20:19
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni att det blir någon hyllningskonsert med tiden nu när det är 20 år sedan
Eddie Meduza gick bort i år ?? Eller blir det när pandemin är över
Citera
2022-01-15, 21:15
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Nu vet vi att Hode betyder Testikel på Tyska

Vad betyder Hode på Skånska?

På skånska betyder det huvud. Det kanske är ett projekt jag sätter ihop någon gång där jag lägger fram vad de olika skånska uttrycken av Errol blir norr om Örkelljunga. Eller så gör jag det nu:

Hode - huvud.
Lomma - ficka.
Mög - skit.
Cocca - Coca-Cola.
Nock - nog.
Hin sia vången över järed - På andra sidan ängen över staketet.
Flabb - mun.
Kodd - pungkula.
Ronka - ronka.
Senast redigerad av LanthandelRecords 2022-01-15 kl. 21:21.
Citera
2022-01-15, 21:17
Medlem
Citat:
Tror ni att det blir någon hyllningskonsert med tiden nu när det är 20 år sedan
Eddie Meduza gick bort i år ?? Eller blir det när pandemin är över

Det kanske blir en konsert som livestreamas?
Fast något kan man ju ändå gott sätta ihop för den gode Norstedts skull.
Citera
2022-01-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Minns det som igår. Stod i ladugården på jobbet och fick höra den sorgliga nyheten över radio och höll på att få en chock.

Det var en tung dag för en som började lyssna på och digga Eddie Meduza redan i 10 års åldern.

Eddie Meduza är än idag en av mina största musikaliska idoler och jag brukar lyssna på något av hans små alster nästan varje dag.

Folk förstår inte hur musikalisk han var. Om man bortser från de perversa och sinnesjukt roliga texterna så spelade han alla instrument själv, behärskade flera olika musikstilar och klippte dessutom ihop allt material själv i studio Ronka.

Nu blev han en legend ändå men han hade kunnat gå långt om han hade ägnat sig åt lite mer "seriös" musik, vilket han tack och lov inte gjorde.

Det sista du säger är intressant, han hade säkert kunna komma långt om han så att säga hade spelat korten mer rätt. Fast hade han blivit en legend och dessutom med den statusen han har idag? Vi kan bara spekulera.
Citera
2022-01-15, 21:19
Medlem
Citat:
Undrar om det finns några inspelningar av Wallde Bengstssons orkester.
https://youtu.be/yyVXCB4iP1M

Eller är det föregångarna till Skit-bandet Brakskitarna

Det finnz hur många danzband zom helzt zå troligen har de inte med varandra att göra. Eller...?
Citera
2022-01-16, 01:07
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Ja det stämmer, 20 år sedan världen blev en ljusstråle fattigare.

Ja, världen blev tråkigare och fattigare.

Citat:
Ja, Varje Da'!

Samma sak med Ronka Mitt Hode, Smällphete Sigges Hode, Hodet E' Jättelidet, Do The Hode och Slao Maj Pao Mitt Hode.
Ja, när man tänker efter passar de låttitlarna om testiklar
Citera
2022-01-16, 01:11
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Minns det som igår. Stod i ladugården på jobbet och fick höra den sorgliga nyheten över radio och höll på att få en chock.

Det var en tung dag för en som började lyssna på och digga Eddie Meduza redan i 10 års åldern.

Eddie Meduza är än idag en av mina största musikaliska idoler och jag brukar lyssna på något av hans små alster nästan varje dag.

Folk förstår inte hur musikalisk han var. Om man bortser från de perversa och sinnesjukt roliga texterna så spelade han alla instrument själv, behärskade flera olika musikstilar och klippte dessutom ihop allt material själv i studio Ronka.

Nu blev han en legend ändå men han hade kunnat gå långt om han hade ägnat sig åt lite mer "seriös" musik, vilket han tack och lov inte gjorde.

Precis, han var en stor talang och väldigt duktig musiker. Sedan skrev fantastiska texter både snusk och mer finstämt. Han hade även en känsla för timing och väldigt humoristisk, tyvärr blev han så underskattad.
Citera
2022-01-16, 01:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Det sista du säger är intressant, han hade säkert kunna komma långt om han så att säga hade spelat korten mer rätt. Fast hade han blivit en legend och dessutom med den statusen han har idag? Vi kan bara spekulera.

Har tänkt på det också, undra hur det hade varit om bara gjort engelska rocklåtar. Hade han då haft samma kultstatus? Tror att han tjänade mycket på att vara originell och sjunga om sådant som andra tycker är tabu. De flesta som jag känner var stora fans i tonåren och sedan växte de i från musiken, själv upptäckte jag i stället hans seriösa låtar och blev ett större fan av all hans musik.
Citera
2022-01-16, 01:48
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
På skånska betyder det huvud. Det kanske är ett projekt jag sätter ihop någon gång där jag lägger fram vad de olika skånska uttrycken av Errol blir norr om Örkelljunga. Eller så gör jag det nu:

Hode - huvud.
Lomma - ficka.
Mög - skit.
Cocca - Coca-Cola.
Nock - nog.
Hin sia vången över järed - På andra sidan ängen över staketet.
Flabb - mun.
Kodd - pungkula.
Ronka - ronka.

Du glömde nästan det viktigaste, bir som betyder öl.
Citera
2022-01-16, 01:51
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hittade förresten den här låten om Eddie Meduza med Louise Andersson Bodin. Låter ganska bra, men textmässigt är det kanske inte något som ger nobelpris direkt. Snygg tjej också som sjunger.
https://www.youtube.com/watch?v=I-GLw1l2YVg
Citera
2022-01-16, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Du glömde nästan det viktigaste, bir som betyder öl.

Aj hur kunde jag glömma den!?! Sicket ålahode till fobbick jag är som glömde den!
Citera
2022-01-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hittade förresten den här låten om Eddie Meduza med Louise Andersson Bodin. Låter ganska bra, men textmässigt är det kanske inte något som ger nobelpris direkt. Snygg tjej också som sjunger.
https://www.youtube.com/watch?v=I-GLw1l2YVg

Jo den hörde jag också häromdagen, den gav ett smil så att ändarna på mustaschen pekade uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in