2022-01-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Bergvärme är en form av kärnkraft. Det är radioaktiva processer nere i marken som gör att temperaturen är högre längre ner i marken än uppe vid ytan. Det är därför bergvärme är effektivare än jordvärme. Lyckligtvis har inte miljöpartisterna kommit på detta än, men när de väl gör det kan vi nog räkna med att även bergvärme förbjuds, det kan ju inte vara moraliskt att få energi från radioaktivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Härlig trådstart.
Kan någon som e bra på fysik svara varför elektromagnetisk värmestrålningen i berget och inte är de som värmer vattnet. Ja menar okej att solen värmer men på vintern antar jag att en den största delen av värmen kommer från marken.

Jag tänker att de borde va liknande effekt vid sjöar på vintern. Ev sediment som avgör värme från förmultningspeocces, och 4 gradigt vatten som sjunker pressar upp isen och kallt vatten, (4 gradig vatten har högst densitet, så de hamnar längst ner pga gravitationen och skapar på så sätt rotation av vattnet. Går att få extra fart på vattnet när temperaturen förändras på eller flyttas på av en pump) värme måste endå tillföras. Och större del av värmen kommer från strålning och jordens och jordens inre. Kort sagt, jag köper inte förklaringen att det är solen som värmer upp grundvattnet. I mina ögon är de elektromagnetisk strålning från de massiva marken och stenar som står för majoriteten av värmen när de inte är sommar.

Hur har jag fel ?

Sett till hela bilden så genereras värmeenergi i jordens inre av radioaktivt sönderfall i jordens kärna och mantel. Denna rör sig sakta utåt och har olika gradienter i olika skikt, för att sedan läcka ut till atmosfären och vidare ut i rymden.
Sedan har du all solinstrålning som ständigt värmer jordytan och denna värme tas i viss mån med nedåt i marken via grundvatten eller ledning.
I praktisk mening kommer den energi vi kallar för bergvärme från solenergi och geotermisk energi från planetens inre.
Vilken proportion de står i är i praktiken oväsentlig, då båda är att betrakta som förnybara.

Jordvärme är däremot en såpass grund värmekälla att den i praktiken kan sägas enbart utgöras av solenergi.
När man i tekniska sammanhang pratar om Geotermisk energi, pratar man om att hämta mer högvärdig värme från mycket större djup, allt i från 30 C och uppåt.

Temperaturen i en energibrunn för bergvärme ligger oftast på runt 4 C i medel.
Citera
2022-01-15, 23:38
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Sett till hela bilden så genereras värmeenergi i jordens inre av radioaktivt sönderfall i jordens kärna och mantel. Denna rör sig sakta utåt och har olika gradienter i olika skikt, för att sedan läcka ut till atmosfären och vidare ut i rymden.
Sedan har du all solinstrålning som ständigt värmer jordytan och denna värme tas i viss mån med nedåt i marken via grundvatten eller ledning.
I praktisk mening kommer den energi vi kallar för bergvärme från solenergi och geotermisk energi från planetens inre.
Vilken proportion de står i är i praktiken oväsentlig, då båda är att betrakta som förnybara.

Jordvärme är däremot en såpass grund värmekälla att den i praktiken kan sägas enbart utgöras av solenergi.
När man i tekniska sammanhang pratar om Geotermisk energi, pratar man om att hämta mer högvärdig värme från mycket större djup, allt i från 30 C och uppåt.

Temperaturen i en energibrunn för bergvärme ligger oftast på runt 4 C i medel.
Så du säger at bergvärme främst är strålningsvärme från jorden, typ black body emission? Är de så att de bara krävs en liten värmehöjning för att de ska gå att utnyttja bergvärme? Fan jag måste läsa på .
Citera
2022-01-15, 23:44
Medlem
Citat:
Så du säger at bergvärme främst är strålningsvärme från jorden, typ black body emission? Är de så att de bara krävs en liten värmehöjning för att de ska gå att utnyttja bergvärme? Fan jag måste läsa på .

Jag tror att du är fel ute, tyvärr.
Läs lite bakåt i tråden och se om du förstår bättre, annars får du skriva ånyo.

Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Det enda jag kan flika in här är att Samsung verkar hålla riktigt låg kvalitet, särskilt på fläktmotorerna på innedelen. Vad jag sett så låter fläktarna riktigt illa efter bara några år. Kvalitén i övrigt vågar jag inte svara på, men jag gissar att de ligger under snittet i jämförelse med de mer etablerade pumparna.

Som sagt, jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men om du fått höra det så betvivlar jag inte att det är sant.
Många värmepumpar (luft/luft) på marknaden globalt sett är inte designade för nordiska förhållanden, så det är klokt att gå på erfarenhet och rykte.
Citera
2022-01-15, 23:45
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:

Man undrar ju om det finns nån vettiga källa på att bergvärmens energi skulle komma från radioaktivt sönderfall i jordskorpan när leverantörerna inte nämner ett knäpp om det i sin info:

Nibe skriver "Bergvärme är solenergi som lagrats i grundvattnet" https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsba...erar-bergvarme

IVT skriver "Bergvärme använder solenergin som lagrats i berg, jord, sjö eller grundvatten"
https://www.ivt.se/kunskap/varmekallor/bergvarme/

Thermia skriver "En bergvärmepump använder den solenergi som finns lagrad i berggrunden" https://www.thermia.se/varmepump-kun...ump-solenergi/
Citera
2022-01-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är lättare att förstå. Universums lagar vill jämna ut allting, värme övergår från varmt medium till kallt så att allt har samma temperatur. Om man ställer en kopp med varmt innehåll i ett kallt rum så har både rummet och koppens innehålla samma temperatur efter ett tag. Det omvända händer inte av sig själv, men det är alltså det som värmepumpen gör?

Ingen har besvarat din fråga, men jag tror jag förstår vad du menar

Ja det är helt obegripligt och omöjligt att energi från en ett kallare medium överförs det till ett varmare rent naturligt. Det strider mot termodynamikens andra lag. Man tänker väl att det är en vätska som cirkulerar som blir varmt längst ner som om det var 100+ grader i berget och sen transporterar värmen till ytan men så är det inte.

Man löser detta problem genom att manipulera trycket i ett köldmedium. När köldmediet är längst nere så dekomprimerar man det så att det är kallare än omgivningen, och således genom termodynamikens andra lag absorberar man energi från omgivningen. När den sedan transporteras till ytan så komprimeras den och blir varm. Varmare än omgivningen och således avges värme.
Citera
2022-01-15, 23:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
// Ett tillägg om det kostar en viss energi att värmavatten så kostar det 2-3 ggr så mycket att kyla något typ en AC anläggning.

Förklara ytterligare vad du menar med ovanstående.
Citera
2022-01-16, 00:00
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Vill bara säga att jag inte är övertygad om att det är solen som är främsta värmekällan till markens värme. Kort sagt, informationen om bergvärme är generaliserad och felaktig. Givet kommer den stor del av bergets värme från berget själv och inte solen vid vintertid.

Tänk t.ex ur kjäle fungerar. De översta lagret isolerar och håller värmen inne. Eller hur broar blir kalla men inte marken.. jo elrctromagnetisk strålning från marken..

https://www.google.com/url?sa=t&sour...lNLSzHzs<br />
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-01-16 kl. 00:10.
Citera
2022-01-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Ja, genom att gå i charmskola kan man uppenbarligen komma undan med ett så felaktigt påstående som att bergvärmens "ursprung är radioaktivt sönderfall i jordskorpan" utan att varken behöva rätta sitt fel eller att behöva stå fast vid sitt totalt felaktiga påstående.

Mycket snyggt.

Det är inget felaktigt påstående.
Citat:
Geothermal energy is heat that is generated within the Earth. (Geo means “earth,” and thermal means “heat” in Greek.) It is a renewable resource that can be harvested for human use.

About 2,900 kilometers (1,800 miles) below the Earth’s crust, or surface, is the hottest part of our planet: the core. A small portion of the core’s heat comes from the friction and gravitational pull formed when Earth was created more than 4 billion years ago. However, the vast majority of Earth’s heat is constantly generated by the decay of radioactive isotopes, such as potassium-40 and thorium-232.
https://www.nationalgeographic.org/e...hermal-energy/

Citat:
Geothermal energy comes from deep inside the earth
The slow decay of radioactive particles in the earth's core, a process that happens in all rocks, produces geothermal energy.
https://www.eia.gov/energyexplained/geothermal/
Att definiera exakt hur mycket energi på ett visst djup som kommer av solvärmt grundvatten och hur mycket som kommer från värmeflöden nerifrån tack vare radioaktiva sönderfall är svårt men utan värmebidraget från radiaktiviteten skulle det iaf vara betydligt kallare på "bergvärmedjup".

Att bergvärmeföretag enbart pratar om solvärme är nog för att de tror att människor gillar det bättre.
Citera
2022-01-16, 00:18
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Det är inget felaktigt påstående.
https://www.nationalgeographic.org/e...hermal-energy/

https://www.eia.gov/energyexplained/geothermal/
Att definiera exakt hur mycket energi på ett visst djup som kommer av solvärmt grundvatten och hur mycket som kommer från värmeflöden nerifrån tack vare radioaktiva sönderfall är svårt men utan värmebidraget från radiaktiviteten skulle det iaf vara betydligt kallare på "bergvärmedjup".

Att bergvärmeföretag enbart pratar om solvärme är nog för att de tror att människor gillar det bättre.
Du resonerar som jag, varför finns de så mkt info som går hårt ur att "såhär funkar det, det är solen.." när man med gymnasienivå inser att det är SVT-nivå på nyanseringen. Läs mitt i lägg så kan man förklara med liknande analogier kring kalla broar eller kjäle.
Citera
2022-01-16, 00:26
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Vill bara säga att jag inte är övertygad om att det är solen som är främsta värmekällan till markens värme. Kort sagt, informationen om bergvärme är generaliserad och felaktig. Givet kommer den stor del av bergets värme från berget själv och inte solen vid vintertid.

Tänk t.ex ur kjäle fungerar. De översta lagret isolerar och håller värmen inne. Eller hur broar blir kalla men inte marken.. jo elrctromagnetisk strålning från marken..

https://www.google.com/url?sa=t&sour...lNLSzHzs<br />

Har du nåt citat därifrån som tyder på att bergvärmens energi skulle komma från radioaktivt sönderfall I jordskorpan? Länken handlar om tjäle, dvs ännu grundare än jordvärme. Och ang jordvärmen har redan värmepumpsoraklet sagt att det enbart är solenergi som värmer.
Citera
2022-01-16, 00:29
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Har du nåt citat därifrån som tyder på att bergvärmens energi skulle komma från radioaktivt sönderfall I jordskorpan? Länken handlar om tjäle, dvs ännu grundare än jordvärme. Och ang jordvärmen har redan värmepumpsoraklet sagt att det enbart är solenergi som värmer.
Flera olika faktorer påverkar hur djupt tjälen tränger ned i marken. En av dessa faktorer är
energiflöden som ett resultat av energibalansen vid jordytan, en annan det geotermiska
värmeflödet, det vill säga värmeflödet från jordens inre på grund av det radioaktiva
sönderfallet som ständigt sker där. En tredje är markens fuktinnehåll och temperatur vid
tjälsäsongens början, det vill säga markens tillstånd kommer också att påverka hur djupt tjälen kommer att tränga ned under säsongen. Vatteninnehållet i marken påverkar
värmeledningsförmågan och värmekapacitiviteten kraftigt.

De handlar också om att alla material avger elektromagnetisk strålning/värme. Så berget avger värme. Inte bara jordens inre.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-01-16 kl. 00:32.
Citera
2022-01-16, 00:43
Medlem
Citat:

Citat "därifrån":

Citat:
...Flera olika faktorer påverkar hur djupt tjälen tränger ned i marken. En av dessa faktorer är
energiflöden som ett resultat av energibalansen vid jordytan, en annan det geotermiska
värmeflödet, det vill säga värmeflödet från jordens inre på grund av det radioaktiva
sönderfallet som ständigt sker där

...
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Om din poäng är just ordet "jordskorpan" så kommer naturligtvis bara en liten del av energin från radiaktivt sönderfall i densamma. Manteln ger ett betydligt större bidrag eftersom volymen är så mycket större.

Hursomhelst så är det heller inte korrekt att säga att det bara är energi från solen man tar ut i en bergvärmeanläggning.

Vi får väl även lägga till den värme som bildades när jorden skapades och som fortfarande finns kvar. Och så har vi uppvärmingen som kommer av deformationer p g a solen och månens gravitation.....
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2022-01-16 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in