Citat:
Bergvärme är en form av kärnkraft. Det är radioaktiva processer nere i marken som gör att temperaturen är högre längre ner i marken än uppe vid ytan. Det är därför bergvärme är effektivare än jordvärme. Lyckligtvis har inte miljöpartisterna kommit på detta än, men när de väl gör det kan vi nog räkna med att även bergvärme förbjuds, det kan ju inte vara moraliskt att få energi från radioaktivitet.
Citat:
Härlig trådstart.
Kan någon som e bra på fysik svara varför elektromagnetisk värmestrålningen i berget och inte är de som värmer vattnet. Ja menar okej att solen värmer men på vintern antar jag att en den största delen av värmen kommer från marken.
Jag tänker att de borde va liknande effekt vid sjöar på vintern. Ev sediment som avgör värme från förmultningspeocces, och 4 gradigt vatten som sjunker pressar upp isen och kallt vatten, (4 gradig vatten har högst densitet, så de hamnar längst ner pga gravitationen och skapar på så sätt rotation av vattnet. Går att få extra fart på vattnet när temperaturen förändras på eller flyttas på av en pump) värme måste endå tillföras. Och större del av värmen kommer från strålning och jordens och jordens inre. Kort sagt, jag köper inte förklaringen att det är solen som värmer upp grundvattnet. I mina ögon är de elektromagnetisk strålning från de massiva marken och stenar som står för majoriteten av värmen när de inte är sommar.
Hur har jag fel ?
Kan någon som e bra på fysik svara varför elektromagnetisk värmestrålningen i berget och inte är de som värmer vattnet. Ja menar okej att solen värmer men på vintern antar jag att en den största delen av värmen kommer från marken.
Jag tänker att de borde va liknande effekt vid sjöar på vintern. Ev sediment som avgör värme från förmultningspeocces, och 4 gradigt vatten som sjunker pressar upp isen och kallt vatten, (4 gradig vatten har högst densitet, så de hamnar längst ner pga gravitationen och skapar på så sätt rotation av vattnet. Går att få extra fart på vattnet när temperaturen förändras på eller flyttas på av en pump) värme måste endå tillföras. Och större del av värmen kommer från strålning och jordens och jordens inre. Kort sagt, jag köper inte förklaringen att det är solen som värmer upp grundvattnet. I mina ögon är de elektromagnetisk strålning från de massiva marken och stenar som står för majoriteten av värmen när de inte är sommar.
Hur har jag fel ?
Sett till hela bilden så genereras värmeenergi i jordens inre av radioaktivt sönderfall i jordens kärna och mantel. Denna rör sig sakta utåt och har olika gradienter i olika skikt, för att sedan läcka ut till atmosfären och vidare ut i rymden.
Sedan har du all solinstrålning som ständigt värmer jordytan och denna värme tas i viss mån med nedåt i marken via grundvatten eller ledning.
I praktisk mening kommer den energi vi kallar för bergvärme från solenergi och geotermisk energi från planetens inre.
Vilken proportion de står i är i praktiken oväsentlig, då båda är att betrakta som förnybara.
Jordvärme är däremot en såpass grund värmekälla att den i praktiken kan sägas enbart utgöras av solenergi.
När man i tekniska sammanhang pratar om Geotermisk energi, pratar man om att hämta mer högvärdig värme från mycket större djup, allt i från 30 C och uppåt.
Temperaturen i en energibrunn för bergvärme ligger oftast på runt 4 C i medel.