2022-01-15, 22:19
Medlem
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande
Senast redigerad av MacNcheeese 2022-01-15 kl. 22:25.
Citera
2022-01-15, 22:24
Medlem
Man borde väl kunna vägra skriva under ett sådant dokument?
Citera
2022-01-15, 22:38
Medlem
Vad har man för medel att sätta press på den som inte vill skriva under ? Det handlar ju trots allt om folk som ska sluta. Erbjuder man lön längre än uppsägningstiden ?

Om jag säger upp mig kan ju ingen tvinga mig att skriva på något för att sluta. Måste ju i så fall skrivits under vid anställning.

Vad är "nedvärderande" ?

Förstår när det gäller uppgifter som skulle vara företagshemligheter, men det handlar ju om att hålla uppe en fasad.
Citera
2022-01-15, 22:46
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Vad har man för medel att sätta press på den som inte vill skriva under ? Det handlar ju trots allt om folk som ska sluta. Erbjuder man lön längre än uppsägningstiden ?

Om jag säger upp mig kan ju ingen tvinga mig att skriva på något för att sluta. Måste ju i så fall skrivits under vid anställning.

Vad är "nedvärderande" ?

Förstår när det gäller uppgifter som skulle vara företagshemligheter, men det handlar ju om att hålla uppe en fasad.
Du får förstås ett avgångsvederlag, blir utköpt, men endast om du skriver under.
Citera
2022-01-15, 23:38
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Kan man såklart, de kan inte kräva ett jävla skit och det vet de, bara att standardsvensson inte vet, eller vågar stå på sig
Citera
2022-01-16, 06:21
Medlem
Tropexs avatar
Systembolagets personal samt apotekare (särskilt statliga) är så förbannat stroppiga, intressant att det verkar ligga en kultur bakom så man inte behöver gå och störa sig på enskilda individer som jobbar där.
Citera
2022-01-16, 06:27
Bannlyst
Systembolaget är produkt ifrån en svunnen tid. Staten skall inte driva bolag, det klara inte staten av. Bara se på SVT, Vattenfall, systembolaget med mm.
Citera
2022-01-16, 08:21
Medlem
Hackenbush55s avatar
Man kan ju se det såhär, varför ta ett jobb och sedan prata skit om företaget?
Citera
2022-01-16, 08:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55

Ja, men statliga företag är något annat - där är vi ju alla delägare, och delägare har full rätt att kritisera sina egna bolag.
Citera
2022-01-16, 10:54
Medlem
Citat:

Ens negativa åsikter om företaget behöver inte ha uppkommit före anställning utan kan ha grott fram under anställningsperioden.
Det kan ju faktiskt vara just erfarenheten av att arbeta på företaget som har gjort att dessa åsikter kommit fram...
Citera
2022-01-16, 10:59
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasglonass
Ens negativa åsikter om företaget behöver inte ha uppkommit före anställning utan kan ha grott fram under anställningsperioden.
Det kan ju faktiskt vara just erfarenheten av att arbeta på företaget som har gjort att dessa åsikter kommit fram...

Men då är det ju bättre att sluta än att vantrivas och snacka skit.
Citera
2022-01-16, 11:04
Medlem
Citat:
Men då är det ju bättre att sluta än att vantrivas och snacka skit.

Jag håller med dig till hundra att det är bättre att sluta istället för att vantrivas, men samtidigt vet vi inte hur pass aktuellt det är för dessa personer att sluta tvärt.
Samtidigt anser jag att man ska ha rätt att kritisera sin arbetsgivare efter avslutad anställning vilket dessa verkar ha fått skriva på papper om att inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in