2022-01-15, 19:17
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det kan inte vara en samordnad försvarsinsats där man undersöker med drönare samtidigt att ingen smyger runt kärnkraftverken?

Det är en intressant teori.

Jag säger inte att det är så, men skulle iallafall betrakta det som troligare än mp/vp aktivister.

Vem som än är ansvarig så sammanfaller det ju obehagligt lägligt med spänningarna som nu råder.

Mvh
Citera
2022-01-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Om det var ett test från annat land, när kan det bli en repris på vår beredskap, redan ikväll ?

Kommer nog inte att hända då flera länder nu har slutit upp och skyddar östkusten. Jag förstår dock inte varför KBV inte har åkt ut till Öland och kört bort dessa två patrullerande kabelfartyg som enbart åker runt i ovala strukturer på exakt samma ställe timme efter timme.
Citera
2022-01-15, 19:20
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vänta nu, ska du köra EMP i närheten av ett kraftverk? Du var ju inte lite bra dum du. Militära drönare är dessutom trunkerade så lycka till med störsändarna.

Säger bara att det finns teknik för att lösa det om man vill. Jag är inte expert på detta och ingen här på FB heller skulle jag gissa. Vissa verkar tro att en drönare som hovrar runt ett kärnkraftverk inte går att skjutas ned på något sätt.

Men jag skulle bli förvånad som Sverige har sådan teknik.
Citera
2022-01-15, 19:21
Medlem
dannbaggens avatar
Intressant vem som kan ligga bakom:

Vänster/Miljöaktivister - Ej troligt, de hade inte valt denna tidpunkt med spänt läge i världen, och de hade dessutom garanterat gjort väsen av saken.

Vår egen försvarsmakt - Inte heller troligt, de skulle inte göra denna typ hemliga operationer i Sverige och speciellt inte i detta spända läge.

Privatperson - Möjligt, men finns det ens sådana här saker att köpa privat, dvs en som kan vara uppe i över en timme i 20 meter per sekund vind?

Vad återstår då...
Citera
2022-01-15, 19:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vad återstår då...
Det självklara: Ryssland. Skrev jag inte det redan i min trådstart?
Citera
2022-01-15, 19:23
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Intressant vem som kan ligga bakom:

Vänster/Miljöaktivister - Ej troligt, de hade inte valt denna tidpunkt med spänt läge i världen, och de hade dessutom garanterat gjort väsen av saken.

Vår egen försvarsmakt - Inte heller troligt, de skulle inte göra denna typ hemliga operationer i Sverige och speciellt inte i detta spända läge.

Privatperson - Möjligt, men finns det ens sådana här saker att köpa privat, dvs en som kan vara uppe i över en timme i 20 meter per sekund vind?

Vad återstår då...

-Främmande makt, typ Ryssland.
-NATO
Citera
2022-01-15, 19:24
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k61RPQ/forsvarsmakten-har-soldater-i-oskarshamn

Har detta något samband med drönarna tro?
Citera
2022-01-15, 19:24
Medlem
Laureths avatar
El och fjärrvärme slås ut av corona! (aftobladet)

Inte för att jag läser in nåt i det, men sammanträffandet är lite intressant åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av Poffii
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k61RPQ/forsvarsmakten-har-soldater-i-oskarshamn

Har detta något samband med drönarna tro?

Mycket sammanträffanden, men tror inte att ryssen har något med nånting att göra faktiskt.
Citera
2022-01-15, 19:25
Medlem
CIA's drönare som vill piska upp stämningarna lite snabba på Finnarnas & Swedskiis Nato beslut.
Nato vurmaren Carl Bildt verkade inte helt oförberedd så snabbt som han var ute etern och propagerade.
-Det ligger en hund begravd här!
Citera
2022-01-15, 19:26
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Hittade priset på en Perimiter 8 drönare. Sannolikt bör det ha varit i den storleksklassen pga flygtiden. En sådan börjar på 58500usd. Dvs ca 500Kkr.

Jättetroligt att några miljömuppar köpt 3-4st av dessa för att spexa lite...

Kollade lite snabbt. De satte något rekord nyligen med 13 timmars flygtid och en flygsträcka på 329 km.
Citera
2022-01-15, 19:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det jag skrev var med utgångspunkt att det var främmande makt som låg bakom.
Om det är enskilda dårar, inhemska intresseorganisationer eller dylikt är det givetvis en helt annan sak.

Det är klart, vem som helst har väl inte ekonomin till att utföra detta, men det är heller inga jättekostnader.
Greenpeace etc. har hållit på med att projektera sina budskap på bl.a. kärnkraftverk med bildkanoner, vilket är smaklöst, men även harmlöst, kan jag tycka. Sedan har vi en historia med diverse dårar som flyger Paraglider och annat och landar inne på kärnkraftverk, eller att de skall göra sig lustiga med att skicka över luftballonger som släpper ned skräp för att belysa ”hur lätt” det är att angripa en anläggning.

Låt säga att en organisation i Greenpeace storlek har gjort detta som nyss skedde. Det är väl troligt, men man vill ändå tro att de skulle haft fingertoppskänsla nog att välja sitt tillfälle. Nu var inte ett väl val sådant, kan man lugnt säga.

Tillfället tycker jag nog var optimalt valt, sett till omvärldshändelser. Det ”måste” väl vara risken / sårbarheten med kärnkraftverk som man ville belysa.
Citera
2022-01-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Säger bara att det finns teknik för att lösa det om man vill. Jag är inte expert på detta och ingen här på FB heller skulle jag gissa. Vissa verkar tro att en drönare som hovrar runt ett kärnkraftverk inte går att skjutas ned på något sätt.

Givetvis kan den skjutas ned, men till vilken nytta?

Har du sett vad en verklig drönare kan göra om någon militär vill?
https://www.youtube.com/watch?v=p4np2YFojcs

En sådan skjuter du inte ned när du ser den, för du ser inte dessa.
Allt annat under dessa UAVs är inte fientliga just nu. Så det kan hovra smådrönare hur mycket som helst runt våra kraftverk, de är inte just nu något hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in