2022-01-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
Redan innan alla dessa diskussioner senaste veckorna kommit igång var intresset från Sverige att gå med i Nato mycket högt. Så Nato har knappast något intresse av att göra så. Det har däremot ryssen som på känt kalla-kriget-manér vill visa klorna.

Nej tror inte alls på något av dessa scenarion. Det här är iscensatt av swe FM själva för att få mer pengar och ev att vi ska gå med i NATO för alltid ska det skyllas på Ryssen och hur farliga de är. Men vanliga Svenssons går ju på det här tillsammans med en del politiker.
Citera
2022-01-15, 10:32
Medlem
Är det någon som vet vad en sådan drönare kostar som dom snackar om?

Jag förstår inte om kärnkraftverken är så känsliga, varför har man beväpnande människor som vaktar stället och skjuter ned alla drönare.
Om jag hade varit ryssen så hade jag inte ens förstört stället utan bara tagit över det. Vi har ju inte ens beväpnad personal som vaktar, dom skulle kunna princip bara tralla in en med en liten styrka.
Helt meningslöst att slå ut den som taktik.
Citera
2022-01-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det finns ingenting en drönare kan göra med ett kärnkraftverk, varesig sabotage eller inhämtning av information av värde;

Vad har du för källa på det? Om det handlar om en större professionell drönare kan de ta 5-10kg payload. En militär drönare sannolikt betydligt mer.

Även om de inte kan spränga hela kärnkraftverket med en 10kg laddning skulle en angripare garanterat kunna göra anläggningen obrukbar under mycket lång tid med en sådan laddning.
Citera
2022-01-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Den info som kan fås via drönare är inget mot vad som inte kan fås av apparatur som filmar långt högre upp av en stormakt.

Om det inte är en privatperson ( inte sannolikt), så är det ren provokation från ena eller andra sidan.

Förvirrande inlägg. Vänligen förtydliga dig.
Citera
2022-01-15, 10:34
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrIlluminati

Är du född i farstun mä?
Det är skyddsobjekt.
Du borde se allvaret idetta istället på att skylla på nördar!
Jövla efterblivna idiot! 😡

Du såg inte halvironin i det hela.

Läs mina tidigare inlägg..

Jävla klappmongo

Om det enbart rör Forsmark så kan det vara vad som helst.
Rör det fler anläggningar så är det riktat.
För övrigt så har jag nog betydligt bättre insyn i både skyddsobjekt och Forsmark än du någonsin kommer få.
Citera
2022-01-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Jag förstår inte om kärnkraftverken är så känsliga, varför har man beväpnande människor som vaktar stället och skjuter ned alla drönare.
Om jag hade varit ryssen så hade jag inte ens förstört stället utan bara tagit över det. Vi har ju inte ens beväpnad personal som vaktar, dom skulle kunna princip bara tralla in en med en liten styrka.
Helt meningslöst att slå ut den som taktik.

De som ligger bakom detta frågar nog inte vad det kostar
Citera
2022-01-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Men undersökningar visar väl att skrämseltaktiken rör oss mer mot Nato?

Kan det inte vara USA eller Nato som vill få oss att tro att det är Ryssen för att på så sätt få oss mot deras håll?
Ja jag tror också på nån militär makt vill få oss att tro att det är ryssen så vi går med i nato.
Det skulle vara kontraproduktivt om det var ryssarna…
Citera
2022-01-15, 10:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Eftersom det skedde på flera olika platser med större avstånd så är det en samordnad aktion.

Det är självklart Ryssland som ligger bakom.

Normalt är jag pro Ryssland, men denna aktion stärker bara svenskarna kring Sverige och försvagar Rysslands position.
Citera
2022-01-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Hittade priset på en Perimiter 8 drönare. Sannolikt bör det ha varit i den storleksklassen pga flygtiden. En sådan börjar på 58500usd. Dvs ca 500Kkr.

Jättetroligt att några miljömuppar köpt 3-4st av dessa för att spexa lite...
Citera
2022-01-15, 10:38
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Förvirrande inlägg. Vänligen förtydliga dig.
Ja, såg det sorry.

En drönare kan troligen inte samla mer info än andra tekniska apparater, som då inte invaderar luftrummet på det här sättet. T ex filmar från långt högre avstånd.

Jag tänker att det är ren provokation.

Inte mycket klarare…. hoppas du fattar
Citera
2022-01-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Vad har du för källa på det? Om det handlar om en större professionell drönare kan de ta 5-10kg payload. En militär drönare sannolikt betydligt mer.

Även om de inte kan spränga hela kärnkraftverket med en 10kg laddning skulle en angripare garanterat kunna göra anläggningen obrukbar under mycket lång tid med en sådan laddning.

Därför att jag har lång erfarenhet inom branschen, liksom många andra.
Jag tänker inte, och får inte, gå in närmre på det än så.
Det är en ren provokation som rör upp rätt sorts känslor.

Men låt säga så här;
Det finns inget en drönare kan göra för att orsaka radiologiska konsekvenser, och om en yttre makt vill störa eller förstöra elförsörjningen i en region eller i hela landet, finns betydligt enklare mål och medel att välja, där påverkan dessutom blir både större, svårare att åtgärda och tar betydligt längre tid. Om ens syfte är att utföra sabotage, är det absolut första man tittar på hur man uppnår målet på enklast möjliga sätt till lägsta möjliga egna risk.
Ett kärnkraftverk är det sista man väljer som mål, i det syftet.
Om syftet är att påverka opinionen pga. folkets känslomässigt laddade resonemang, så är en sådan aktion som nu skett däremot den rätta.
Citera
2022-01-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Du såg inte halvironin i det hela.

Läs mina tidigare inlägg..

Jävla klappmongo

Om det enbart rör Forsmark så kan det vara vad som helst.
Rör det fler anläggningar så är det riktat.
För övrigt så har jag nog betydligt bättre insyn i både skyddsobjekt och Forsmark än du någonsin kommer få.

Rolig ironi Mongo, du tycker det är roligt att skämta om sveriges säkerhet. Och du som verkar vara så jävla insatt, du passar som spiken i kistan!

Va lite seriös istället för att antyda en madsa skitsnack om nationens säkerhet.

Gör om gör rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in