2022-01-15, 17:55
Medlem
Väljer utövaren en - samordnad - aktion över tre kraftverk, är det ju inte så mycket spionage som en öppen markering. "Titta vi kan jävlas med era kraftverk".

Det kanske bara är någon inhemsk myndighet som vill ha mer anslag - till offensiva vapen mot drönare t ex..
Citera
2022-01-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ah, tackar.

Betyder det att den här U-båten är på väg nu då, skynda dig innan den dyker isf.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:3165296/zoom:10

Hehe, fick läsa vidare, det var senast kända position:

Var är fartyget?
Military Ops NATO WARSHIP är för närvarande beläget vid BALTIC - Baltic Sea vid position 54° 26' 04.9" N, 010° 13' 36.4" E som rapporterats av MarineTraffic Terrestrial Automatic Identification System 2020-09-22 17:33 UTC ( 1 år , 3 månader sedan )

Njae, senaste positioneringen rapporterades runt 11, mycket möjligt att de nu stängt av transpondern:

Position Received: 2022-01-15 10:02 UTC
6 hours, 53 minutes ago

Vessel's Local Time:
2022-01-15 11:02 LT (UTC +1)

Area: BALTIC - Baltic Sea

Current Port: -

Latitude / Longitude: 55.15664° / 16.14985°

Status: Underway using Engine

Speed/Course: 4.7 kn / 51 °

AIS Source: 339 Skov-Erik
Citera
2022-01-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Att det är en samordnad aktion tyder på att det är en del av gråzons-skeendet. Dvs främmande makt utför spionage och handlingar i syfte att destabilisera Sverige.

Spionage med drönare är numera vanligt på militära övningar. Det jag stör mig mest på är att packet är inom Sveriges gränser med dom, dvs start o landning sker på svensk mark.

Det blev aldrig någon klarhet i vem eller vilka som fällde tv masten utanför Borås men en av teorierna var just Ryssland- att de utförde ett stress test på Sverige
Citera
2022-01-15, 18:04
Medlem
Ähh det är bara miljöpartister som gör en samordnad "attack" för att markera att kärnkraft är farlig...
Citera
2022-01-15, 18:05
Medlem
Kan vara planering av sabbotage, det som är trasig startar man inte upp i första taget!
Citera
2022-01-15, 18:05
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Är ingen expert på vare sig helikoptrar eller drönare, men om vi pratar en traditionell polishelikopter så undrar jag om den är utrustad med någon som helst utrustning för att följa efter eller spana efter någon form av mål i luften, och speciellt inte om det är beckmörkt ute. Sen förekommer det ju uppgifter om att den ska haft lyset tänt för att sedan släcka det när den flög bort mot Gräsö, i det läget tror jag att polishelikoptern var helt rökta. Det är om den kanske har nån slags utrustning som värmekamera eller liknande för att leta försvunna personer, om den går att användas i ett sånt här läge, vem vet.

Kanske att försvarsmakten hade haft möjlighet med sina helikoptrar men normalt sätt är väl helikopterflottiljen i Malmslätt utanför Linköping närmast Oskarshamn men jag tror inte att de var de som var uppe och spanade. Finns väl även en skvadron i Ronneby men de tror jag är mer inriktade på Marin verksamhet.

Helikoptern: Flög den vid Forsmark eller i Oskarshamn?

Jag tolkade det som att en polispatrull (på marken) kom till Forsmark och såg drönaren, och att helikoptern kom dit först senare och flög runt för att spana, dvs. att helikoptern aldrig hade någon visuell kontakt med drönaren.

Sedan har man väl bara sagt att drönaren försvann ”åt Gräsö-hållet”, inte att den flög ut över vattnet (som vissa menar)? Den kan ju ha flugit iväg över skogen, varpå polispatrullen på marken tappade bort den?
Citera
2022-01-15, 18:09
Avstängd
Jag skrattar så jag snudd på svimmar..
Nu svenskar..nu händer det något.. äntligen!!
Alldeles nyss sa vår totalt inkompetenta försvarsminister att detta KAN vara något sänt från Ryssland...
Alltså..va faan händer???
Kommer vi få se försvarsministern sitta hos en spåtant i nästa rapport??
Min egen teori är att detta är igpngsatt av ett gäng miljötalibaner som ser detta som ett utmärkt tillfälle att få publicitet.
Rätta mej gärna när vi vet mer...
Citera
2022-01-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Alldeles nyss sa vår totalt inkompetenta försvarsminister att detta KAN vara något sänt från Ryssland...
Min egen teori är att detta är igpngsatt av ett gäng miljötalibaner som ser detta som ett utmärkt tillfälle att få publicitet.

Låter inte så troligt. Då hade dom filmen redan funnits på YT.

Drönaren var av större modell = militär.
Citera
2022-01-15, 18:22
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Är ingen expert på vare sig helikoptrar eller drönare, men om vi pratar en traditionell polishelikopter så undrar jag om den är utrustad med någon som helst utrustning för att följa efter eller spana efter någon form av mål i luften, och speciellt inte om det är beckmörkt ute. Sen förekommer det ju uppgifter om att den ska haft lyset tänt för att sedan släcka det när den flög bort mot Gräsö, i det läget tror jag att polishelikoptern var helt rökta. Det är om den kanske har nån slags utrustning som värmekamera eller liknande för att leta försvunna personer, om den går att användas i ett sånt här läge, vem vet.

Kanske att försvarsmakten hade haft möjlighet med sina helikoptrar men normalt sätt är väl helikopterflottiljen i Malmslätt utanför Linköping närmast Oskarshamn men jag tror inte att de var de som var uppe och spanade. Finns väl även en skvadron i Ronneby men de tror jag är mer inriktade på Marin verksamhet.

Polisens helikoptrar är välutrustade, flera olika typer av kameror, värme, night vision, pejl mm och därtill sitter en operatör och enbart sköter dom sakerna. Man kan autotracka objekt utan problem på marken så det är nog inga problem i luften.
Citera
2022-01-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Nja, visserligen är det rätt sömnigt på vattnet i offentlighetens ljus. Dock börjar större NATO-aktörer att röra på sig, vilket tyder på att fler än Sverige har tolkat kränkningen som just en militär aktion. Vi vet ju inte vad de övriga länderna har för båtar i pölen då de nog inte går med transponder påslagen. Än så länge är det bara NL och DK som har haft båtar synliga.

Det var den här reaktionen vi väntade på, att flera NATO-länder skulle reagera och sträcka på benen, eller kölen.
Det blir nog trångt i passagerna om sex nationer skall leka med ubåtar samtidigt. Vill inte vara sonar på dessa båtar som skall få huvudvärk av allt de hittar.
Citera
2022-01-15, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter inte så troligt. Då hade dom filmen redan funnits på YT.

Drönaren var av större modell = militär.
Men borde inte kärnkraftverk anno 2022 vara så säkerhetsklassade att en drönare som flyger över området genast blir nerskjutet?
Är inte detta scenario "typiskt sverige"...
Citera
2022-01-15, 18:29
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det kan inte vara en samordnad försvarsinsats där man undersöker med drönare samtidigt att ingen smyger runt kärnkraftverken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in