2022-01-15, 19:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Hade det varit i USA hade vakterna skjutit ned inkräktarna omgående.
Hur då?
Citera
2022-01-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Herr-flick-
Säpo har garanterat koll på vad som händer

Varför skall den myndigheten ha koll på vad som händer? Sverige är försatt i beredskapsläge och då är det försvarets underrättelsetjänster som aktiveras.
Citera
2022-01-15, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Herr-flick-
Säpo har garanterat koll på vad som händer
Jag är ledsen..men jag tror faktiskt inte det..
Kan man inte hålla koll på statsministerns städföretag, är kontroll på drönare ovanför våra kärnkraftverk helt uteslutet!!
Citera
2022-01-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
SVT har en amatörvideo där något flyger över Ringhals.
I närheten av Ringhals, observationen var ovan E6 som ligger en halvmil från Ringhals.
Citera
2022-01-15, 19:04
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Har det framkommit något mer om vilken typ av drönare det var?

"av modellen större som klarade av den kraftiga vind som rådde" är det enda jag har hört.

Den måste ha varit i luften ett bra tag. Först upptäckas, larma polis som åkte till Forsmark med både patrull och helikopter. Väl där följde man drönare ett tag innan den försvann i riktning mot Gräsö.

De drönare som privatpersoner köper idag har väl inte mer än 30-45 minuters batteritid och klarar knappast 18-22 meter per sekund som de var igår på platsen.

Kan knappast ha varit en privatägd tingest eller?
Nästan alla Hobbyprylar typ DJI mfl. har max 30min i bästa förhållanden.
Denna har varit uppe i över 1,5 tim så detta är dyra pro prylar vi pratar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker nog att pekar mot vänsteraktivister, i form av miljömuppar. Men det gänget brukar ju vara fattiga som kyrkråttor, så dom går bort. Här har det ändå fodrats både organisatorisk förmåga och ekonomiska muskler.

Initialt blir svårt att bortse från att det skulle kunna handla om Greenpeace-aktivister.

Nu är varken GP eller vänsteraktivister i närheten av IRA så de har inte resurser att spela militärer. GP har dessutom redan visat att det går att cykla in till bla. Forsmark och även tälta på bränsledepån. De har inget behov av att visa att man även kan flyga in till objektet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det låter jävligt billigt?

Polisens egna små drönare kostar ju 100 000?
Polisens system är mer än bara drönaren, och drönaren är den billigare delen i systemet.
Citera
2022-01-15, 19:07
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur då?
Finns massa anti drone teknik, enklaste är störsändare som blockar de frekvenser som de styrs på,
Sedan finns allt ifrån nät man skjuter, EMP liknade vapen mm.

Sök på YT efter drone anti weapon
Citera
2022-01-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker nog att pekar mot vänsteraktivister, i form av miljömuppar. Men det gänget brukar ju vara fattiga som kyrkråttor, så dom går bort. Här har det ändå fodrats både organisatorisk förmåga och ekonomiska muskler.

Initialt blir svårt att bortse från att det skulle kunna handla om Greenpeace-aktivister.

Det jag skrev var med utgångspunkt att det var främmande makt som låg bakom.
Om det är enskilda dårar, inhemska intresseorganisationer eller dylikt är det givetvis en helt annan sak.

Det är klart, vem som helst har väl inte ekonomin till att utföra detta, men det är heller inga jättekostnader.
Greenpeace etc. har hållit på med att projektera sina budskap på bl.a. kärnkraftverk med bildkanoner, vilket är smaklöst, men även harmlöst, kan jag tycka. Sedan har vi en historia med diverse dårar som flyger Paraglider och annat och landar inne på kärnkraftverk, eller att de skall göra sig lustiga med att skicka över luftballonger som släpper ned skräp för att belysa ”hur lätt” det är att angripa en anläggning.

Låt säga att en organisation i Greenpeace storlek har gjort detta som nyss skedde. Det är väl troligt, men man vill ändå tro att de skulle haft fingertoppskänsla nog att välja sitt tillfälle. Nu var inte ett väl val sådant, kan man lugnt säga.
Citera
2022-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Det har även varit besök på Oskarshamns och Ringhals kärnkraftverk.
Enligt Expressen var det en större drönare som stod emot blåst.
Eftersom det hände samtidigt över alla kärnkraftverk är det garanterat något på gång.
Ryssen? Ja varför inte.
Om det är klargjort att det är en vanlig drönare så är det nog Ryssland.
Annars verkar UFO gilla kärnkraftverk och kärnvapensilos.

Min gamla DJI Phantom 3 står blixtstilla när det blåser kuling.. de är verkligen otroligt stabila. 11000:- på netonnets fyndhörna..

Tar sig 3,5 km från mig när man flyger då det är lövfritt i skogen, annars tappar den signalen vid typ 1,5km.
Citera
2022-01-15, 19:15
Medlem
Om det var ett test från annat land, när kan det bli en repris på vår beredskap, redan ikväll ?
Citera
2022-01-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Finns massa anti drone teknik, enklaste är störsändare som blockar de frekvenser som de styrs på,
Sedan finns allt ifrån nät man skjuter, EMP liknade vapen mm.

Sök på YT efter drone anti weapon

Vänta nu, ska du köra EMP i närheten av ett kraftverk? Du var ju inte lite bra dum du. Militära drönare är dessutom trunkerade så lycka till med störsändarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in