Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det var i samband med vallningen.
...Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka samt att han gick lite underligt...
Lite längre fram ser vittnet "kvinnan i bilen" samma man och lägger också märke till att ha går något underligt.
Vittnet Margareta lägger också märke till något med grandmannen:
...hon tycker mannen står så konstigt vid stolpen och tror han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta...
Kanske stod han bara konstigt eller så hade något fel med benen.
Är inne på din linje och har tolkat det som att det är samma person, gärningsman eller ej och att det inte är AB som NF möter. Förutom gångstilen är det ju Tensonjackan och jag gissar att NF kunde se skillnad mellan en Tensonjacka som "räcker till lårets mitt" och AB:s korta och bullig täckjacka.
Men sen såg jag att mvagrippa hänvisade till att NF pekat ut AB i en fotokonfrontation och det har jag av någon anledning missat eller glömt.
Länk till det, någon??
NF måste ju med nödvändighet ha befunnit sig närmare brottsplatsen än korsningen Kammakargatan för att överhuvudtaget kunna se AB så det mest logiska alternativet är väl att NF blandar ihop det och hör skotten när han passerat Adolf Fredriks kyrkogata. Jag kan tycka att det ändå är märkligt att NF kan identifiera AB på jackans färg även från det avståndet men jag har inte varit där för att försöka bedöma det.
Jag hade en annan mycket lös hypotes om att Grandmannen inte var gärningsman men släntrade efter och när skotten föll hoppade han in på närmaste skyddade ställe, antingen porten till banken eller till Skandia. Den senare är jag osäker på men banken hade en port där man kunde gömma sig, och att det kanske var denna man som NF såg. Inte gärningsman men en udda och knepig person som blev lite starstruck, tyckte att det hela var spännande och följde efter. Långsökt som sagt men möjligheten finns.
Kollade din lista med ogifta män på Östermalm med finska namn för övrigt och bara en av dem finns folkbokförd i Sverige och han firade sin 40-årsdag den 28 februari 1986. Avdelningen onödiga fakta men jag kunde inte låta bli.
Även om vittnesmålet från Sturegatan kom in sent är det ändå så specifikt att det är värt att ta på allvar. Vittnet har uppmärksammat honom utifrån dennes speciella kännetecken och att han sprang när han såg en polisbil. Hur många uttalat "bonniga" eller "töntiga" män kan det finnas i centrala Stockholm i närheten av Sveavägen vid 23.35-23.40 tiden?
Om Leif L hade lämnat ett första signalement om en man i äldre typ av blå täckjacka eller "arbetarjacka" med glesa rutor och "för korta" byxor hade det ju varit intressant men vad som händer med hans minnesbilder under de första månaderna är ju något av ett mysterium.