2020-10-14, 13:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
1990->2020 ger ungefär -44% räknat i yen efter inflation med utdelningar medräknade.
Så där kan man hålla på och plocka toppar och dalar. Under finanskrisen kom någon fram till att långa obligationer hade avkastat bättre än aktier om man köpte 1977 och sålde 2007. D.v.s. man måste välja ut inflationstoppen på 70-talet och aktiebotten under krisen.

Därmed är det bevisat för somliga att långa obligationer avkastar bättre än aktier...
Citera
2020-10-14, 13:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ja, och de kommer alltid att befinna sig utanför aktiemarknaden, på bankkonton. Vid en affär flyttas samma mängd pengar från köparens konto till säljarens konto.

1989 låg p/e för Tokyobörsen runt 60 och räntan var 3%.
Så du håller med om att "Börsfall har bara skett när räntor kan konkurrera" inte stämmer?

Du verkar ha svårt för att förstå skillnaden mellan att "ha pengar på banken", som en bank tar hand om och lånar ut, och att ha en aktiedepå som består av aktier, som du köpt vid ett auktionsförfarande samtidigt som 1000-tals andra. Pengar har ett givet värde, aktier har ett värde som beror på vad folk vill betala, på minutbasis. Tillkommer det 1000 nya som vill betala så går priset upp. Det är vad som hänt de sista 8 åren. Dessa nya kunder har tryckt upp priserna. Ägare av globala indexfonder vet inte ens att de är med och driver upp priset på apple. Det gick ett tag i Japan, sedan brakade allt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-14 kl. 13:32.
Citera
2020-10-14, 16:12
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du håller med om att "Börsfall har bara skett när räntor kan konkurrera" inte stämmer?

Du verkar ha svårt för att förstå skillnaden mellan att "ha pengar på banken"
Lycka till med läsförståelsen.
Citera
2020-10-14, 16:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Lycka till med läsförståelsen.
Man kan ignorera dig, jag förstår.
Citera
2020-10-15, 11:37
Medlem
Citat:
Räntefonder kan väl ändå inte ge något? Finns enstaka högrisk-varianter, som kan gå back rejält när t.ex högspekulativa bostadsobligationer blir värdelösa.

I övrigt kan jag tänka mig att de riktigt äldre, 70 och uppåt, med noll koll på affärer fortfarande tror det finns ränta att hämta därute. Någon annan kundgrupp kan jag inte se. Att äga en räntefond med risk och 0.2% i årlig avkastning är meningslöst. Man kan gå in på börsen och på en timme få den utdelningen.
Försökte säga det lite fint till föräldrarna men de lyssnar hellre på banken. Att jag gått plus 5000 på 3 månader bara på indexfonder gör dem inte ens lockad. Tog mig en dag att sätta mig in i det och placera sparpengarna. Synd bara jag inte tog mig tiden att göra det tidigare.
Citera
2020-10-15, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Försökte säga det lite fint till föräldrarna men de lyssnar hellre på banken. Att jag gått plus 5000 på 3 månader bara på indexfonder gör dem inte ens lockad. Tog mig en dag att sätta mig in i det och placera sparpengarna. Synd bara jag inte tog mig tiden att göra det tidigare.
Exakt rätt, experimentera med egna pengar, lyssna inte på de äldre. Igår gick börsen upp 1%, idag ner 2%, du har 3 års ränteintäkter på 2 dagar. Jag ska inte trivialisera svårigheten att hitta sådana dagar, men sedan juni har det regnat topp-botten-topp-botten-dagar på börsen.

Om du inte hållit på länge. Låt dig inte luras av att du tjänar pengar 3-4 gånger på raken och sedan tror du att du vet allt och satsar alla dina pengar. Du måste alltid ha respekt för marknaden som när som helst kan gå emot dig 100%, hur mycket du än tänker eller analyserar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-15 kl. 11:42.
Citera
2020-10-15, 12:52
Medlem
Citat:
Exakt rätt, experimentera med egna pengar, lyssna inte på de äldre. Igår gick börsen upp 1%, idag ner 2%, du har 3 års ränteintäkter på 2 dagar. Jag ska inte trivialisera svårigheten att hitta sådana dagar, men sedan juni har det regnat topp-botten-topp-botten-dagar på börsen.

Om du inte hållit på länge. Låt dig inte luras av att du tjänar pengar 3-4 gånger på raken och sedan tror du att du vet allt och satsar alla dina pengar. Du måste alltid ha respekt för marknaden som när som helst kan gå emot dig 100%, hur mycket du än tänker eller analyserar.
Har satt av ca 50% av sparkapitalet. Resterande sparpengar funderar jag på att sätta in på erik penser bank. Det är inte så jag sitter i sjön och behöver akut pengarna. Det är på en 20 års sikt jag sparar. Men helt klart ska jag läsa på mera och följa utvecklingen dag för dag. Det gäller att ha is i magen, tålamod. Inte förivra sig.
Citera
2020-10-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Har satt av ca 50% av sparkapitalet. Resterande sparpengar funderar jag på att sätta in på erik penser bank. Det är inte så jag sitter i sjön och behöver akut pengarna. Det är på en 20 års sikt jag sparar. Men helt klart ska jag läsa på mera och följa utvecklingen dag för dag. Det gäller att ha is i magen, tålamod. Inte förivra sig.
* ser att klarna eller komplett bank har bättre villkor
Citera
2021-03-30, 11:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag har själv gått +30% sedan 1 jan eftersom jag hade bear i februari, köpte nästan fullt på botten i mars, sålde allt i juni. Du kommer aldrig under hela ditt investerar-liv att ta ikapp 30%.
6 månader senare...
Citat:
Du skulle tjänat pengar på börsen om du lyssnat på mina tips på FB det senaste året. Nu gjorde du tvärtom och det gick ju åt skogen.

Känns skönt att världen är rättvis.
Vet inte om jag håller med om att världen är rättvis.
Citera
2022-01-14, 17:32
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Var vi sett några tecken på indeximplodering än?

Jag tror jag förstår delar av det som Burry och andra menar när de varnar för indexfonders marknadspåverkan. Samtidigt borde det innebära att alla "aktieexperter" skulle kunna plocka hur mycket pengar som helst på gatan eftersom marknaden blir helt ineffektiv om allt styrdes av indexfonder, men så är det ju inte riktigt.

2021 var Stockholmsbörsen upp över 30%. Hur många aktiva fonder lyckades slå det? Jag vet att ett år inte säger mycket men över tid blir det ännu tydligare hur svårt det är att slå index. Är man långsiktig borde indexfonder inte vara något hot mot det egna sparandet.
Citera
2022-01-14, 17:49
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag tror jag förstår delar av det som Burry och andra menar när de varnar för indexfonders marknadspåverkan. Samtidigt borde det innebära att alla "aktieexperter" skulle kunna plocka hur mycket pengar som helst på gatan eftersom marknaden blir helt ineffektiv om allt styrdes av indexfonder, men så är det ju inte riktigt.
Indexinvestering är en passiv momentumstrategi som förstärker kursrörelser både i upp- och nedgång.

Aktieexperter plockar definitivt pengar av indexsparare och gör på så sätt marknaden mer effektiv. Vanligaste exemplet är aktier som är på väg in/ut ur indexet och aktier som är helt felvärderade för att de finns med i indexet. Det är nog ännu enklare med småbolag och småbolagsfonder.

Men det blir pengar över för indexspararen också som ju inte behöver lägga tid på börsen.
Citera
2022-01-15, 17:33
Medlem
Indexfonder i sig är knappast farligt. Förutom indexfonder finns ju massvis av andra fonder, investerare och privatpersoner så det är inte indexfonderna som "sätter dagordningen". Den enda gånger de har en märkbar påverkan är när det sker indexförändringar i ett stort index. Exempelvis att ett specifikt bolag åker ut eller in i ett visst index som många olika indexfonder följer. Då tvingas de ju köpa eller sälja och detta kan de stora kursrörelser under en dag eller en vecka (+-5 - 10%). Men då är det snarare de som bestämmer vilka aktier som ska ingå i ett index som har "manipulerat" marknaden snarare än indexfonderna själva.

Visst, den dagen indexfonder står för 80% av ägandet kan det bli problematiskt, inte på nedsidan utan på uppsidan, för vem ska då sälja de aktier som indexfonderna ska köpa? Men dit är det LÅNG LÅNG tid kvar, vi snackar många århundraden, och med den utveckling vi haft de senaste 25 åren, dvs att de ultrarika blir ännu rikare så lär vi aldrig komma dit, för indexfonderna kommer aldrig kunna växa sig större än de ultrarikas egna fonder.

Så nej, nästa börskrasch kommer inte orsakas av indexfonderna. Däremot kan de spä på eventuella nedgångar OM dess fondandelsägare (typ småsparare) samtidigt väljer att sälja av fondandelarna. Men detta är ju inte specifikt för indexfonder utan gäller alla fonder, alla aktier, ja alla tillgångar rent av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in