Citat:
Ursprungligen postat av
Tommyguns
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.
Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?
Ja så kan det gå.
Bara att ta på sig dumstruten och förhoppningsvis har du lärt dig något till nästa gång? Det är bara ditt egna fel. Som tröst kan jag ju säga att jag själv bara under förra året hade totala aktieförluster på MER än vad du nu förlorat.
Ger man sig in i leken får man leken tåla, så enkelt är det, och 50k är faktiskt ändå en hel del pengar. Mitt tips hade varit att rädda det som räddas kan och sätt dem i mer stabila tillgångar. Typ en indexfond. Hade du satt dina 450k i in indexfond den här tiden förra året så hade de ju varit värda omkring 630 000 kronor idag.
Angående automatiska stoploss så är det väl lika dumt som att ha automatiska bilbälten, eller varför inte automatiska skuldregleringar. Så att så fort du har en kreditkortsskuld så dras pengarna från ditt bankkonto, och man hindrar därför alla från att hamna i inkasso

... Eller varför inte bara helt förbjuda utlåning av pengar, köp av aktier och gambling, så kan ju ingen förlora någonting.
Inget hindrade DIG från att sätta en EGEN automatisk stoploss vid en lämplig nivå, säg -25% av ingångsvärdet. Eller så hade du kunnat sälja av manuellt någon dag under de sex månaderna som det gick ner... Endast din egen dumhet hindrade dig från att göra detta.
Visst, jag vet att det psykologiskt inte är så lätt att ta en förlust, och ska man vinna stort så måste man våga satsa. Men att skapa massa trådar på FB och gråta för att inte någon automatisk mekanism hindrar dig från att förlora pengar lär ju knappast hjälpa. Nu har du väl iaf fått en del svar som bevisar att inte ALLA lyckas tjäna stora pengar. Så kanske finner du nån tröst i det. Lycka till i framtida investeringar.