2022-01-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nya ytstridsfartyg redan från 2026? Det låter ambitiöst, någon som hört vad det är? Antar att man inte utvecklar en ny generation Visby på bara 4 år.

Trippling av artilleriet låter också bra. Är det endast Archer som är aktuellt?

Mellan 2026-2030 står det.. det betyder antagligen leverans sista kvartalet 2030.
Senast redigerad av Knasen2k 2022-01-12 kl. 18:47.
Citera
2022-01-13, 17:21
Medlem
Saab ska uppgradera Ungerns Gripen till MS20 Block 2 standard.

https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2022/saab-to-deliver-upgrade-for-hungarian-gripen-fleet
Citera
2022-01-13, 18:25
Medlem
se igår kl 18

Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Saab ska uppgradera Ungerns Gripen till MS20 Block 2 standard.

https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2022/saab-to-deliver-upgrade-for-hungarian-gripen-fleet
Citera
2022-01-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Saab /Sverige är ju delaktig i både tarus kepd 350, RBS15, Meteor och MSHORAD så jag tror Sverige kommer köpa alla dom sinom tid.

I dagsläget känns det dock rimligt att börja med HIMARS eftersom det behövs och att våra 72 archers är grymma särskilt på att förflytta sig så kan få högre verkan än antalet, men fortfarande för få kan ju inte ta sig genom hela sverige för att shoot and scoot . Att komplettera med HIMARS skulle passa perfekt för att få bra effekt i artilleriet.
Vi är redan minst ca fem år för sent med vår upprustning. Där utrustning börjar levereras och uppgraderas 2024-2030. Där vi redan har börjat plocka ut föråldrad utrustning ur våra lador.

Att vi skulle satsa på SAAB: SHORADS är att gå tillbaka i utvecklingen. Då den baseras på RB70/90 systemet. Som vi dels har tagit ur våra "lador". Vi har endast kompletterat med Manpads RB70 NG som är något bättre. Så att satsa på Mistral 3 som kan komma till amf.bat är en betydligt bättre lösning. Dåden finns som Manpads, Shorads och förberedd redan för båtar.

RBS 15 får bli en kommande lösning 2024/25 och jag tror inte Sverige väljer Taurus Kepd 350. Där jag i så fall hade valt något bättre som en av JASM-ER för något längre räckvidd.

Försvaret vill ha raketartilleri före 12 st nya ARCHER. Så jag det är en nödvändig lösning för att komplettera vårt artilleri som håller på att byggas ut. Där 72 ARCHER är minsta laget om vi inte också får raketartilleri.
Citera
2022-01-15, 15:27
Medlem
Ojojoj ja verkligen, vi är långt efter i vår militära kapacitet. Vi skulle ju aldrig gått bort från värnplikt och sålt ut allt på 2000 talet. Helt hål i huvudet men går inte göra ogjort. Enda lite positiva, om man är överdrivet positiv, är att vi kan bygga ny struktur som kanske är mer effektiv.
Tror mest vi behöver mer artilleri och raket artilleri, iris-t och meteor för att kunna hålla vårt eget luftrum. Men även mer än antiair än cv90 lvkv för att skydda pansar. Mistral 3 är antagligen toppen men viktigare att det finns än något annat.
RBS 15 har vi väl version 3 och onödigt att köpa version 4 om man ändå inte är i behov av fler robotar. Samma med Taurus eller annan variant, vore grymt att ha men viktigare för Finland än Sverige med tanke på geografin. Blir nog när vi fått ordning på allt annat. Vore bra att kunna skicka in lite som förstör infrastrukturen i Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi är redan minst ca fem år för sent med vår upprustning. Där utrustning börjar levereras och uppgraderas 2024-2030. Där vi redan har börjat plocka ut föråldrad utrustning ur våra lador.

Att vi skulle satsa på SAAB: SHORADS är att gå tillbaka i utvecklingen. Då den baseras på RB70/90 systemet. Som vi dels har tagit ur våra "lador". Vi har endast kompletterat med Manpads RB70 NG som är något bättre. Så att satsa på Mistral 3 som kan komma till amf.bat är en betydligt bättre lösning. Dåden finns som Manpads, Shorads och förberedd redan för båtar.

RBS 15 får bli en kommande lösning 2024/25 och jag tror inte Sverige väljer Taurus Kepd 350. Där jag i så fall hade valt något bättre som en av JASM-ER för något längre räckvidd.

Försvaret vill ha raketartilleri före 12 st nya ARCHER. Så jag det är en nödvändig lösning för att komplettera vårt artilleri som håller på att byggas ut. Där 72 ARCHER är minsta laget om vi inte också får raketartilleri.
Citera
2022-01-15, 15:43
Medlem
Citat:

Jag ser Mistral som en bättre lösning än nåot hemmasnickrsat eftersom vi sedan Rbs 70 på 70-talet inte lyckats sådär jättebra att ta fram egna missiler. Slutsatsen blev ju att Rbs 90 var ett misslyckande och Rbs 23 beställdes aldrig i kvantitet. Bättre då med något sameuropeiskt där vi får med spelare med mer muskler. MANPADS är ju ändå inte sådär jätteviktigt eftersom det finns flera snarlia system och man kan byra ut dom rätt lätt i jämförelse med större system som Patriot.

Så nog bra om vi släpper den biten.

HIMARS om jänkarna köper Archer är väl det alla hoppas på men om nu jänkarna INTE köper Archer, vad finns det för realistiska alternativ? Håller MBDA eller någon annan europeisk leverantör på och snickrar på något eller finns det redan på marknaden?
Citera
2022-01-15, 16:04
Medlem
Citat:

HIMARS om jänkarna köper Archer är väl det alla hoppas på men om nu jänkarna INTE köper Archer, vad finns det för realistiska alternativ? Håller MBDA eller någon annan europeisk leverantör på och snickrar på något eller finns det redan på marknaden?

Varför skulle HIMARS inte vara ett alternativ även om USA inte köpte Archer? Den synpunkten framstår inte logiskt.

(I övrigt - en allmän synpunkt, till oss alla: Avdelningen "Vapen och militär" på flashback behöver två nya trådar: "Val av långdistans raketartilleri" och "Olika sjömålsrobotar (RBS15 och andra)".
Citera
2022-01-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Varför skulle HIMARS inte vara ett alternativ även om USA inte köpte Archer? Den synpunkten framstår inte logiskt.

(I övrigt - en allmän synpunkt, till oss alla: Avdelningen "Vapen och militär" på flashback behöver två nya trådar: "Val av långdistans raketartilleri" och "Olika sjömålsrobotar (RBS15 och andra)".
Naturligtvis är HIMARS fortfarande ett alternativ men köper inte USA Archer behöver man ju inte ta hänsyn till det utan kan köpa valfritt system. Så min fråga var vad det finns för alternativ, om några.
Citera
2022-01-15, 16:18
Medlem
Citat:
Naturligtvis är HIMARS fortfarande ett alternativ men köper inte USA Archer behöver man ju inte ta hänsyn till det utan kan köpa valfritt system. Så min fråga var vad det finns för alternativ, om några.

I västvärlden finns det nog inga riktiga alternativ tror jag. Sydkorea har ett relativt nyutvecklat system, som även kan använda samma raketer som HIMARS / M270. Sedan finns det såklart saker från Turkiet och Brasilien och säkert andra, men inte kompatibla med "standard" raketer.
Citera
2022-01-15, 16:28
Medlem
Citat:
Jag ser Mistral som en bättre lösning än nåot hemmasnickrsat eftersom vi sedan Rbs 70 på 70-talet inte lyckats sådär jättebra att ta fram egna missiler. Slutsatsen blev ju att Rbs 90 var ett misslyckande och Rbs 23 beställdes aldrig i kvantitet. Bättre då med något sameuropeiskt där vi får med spelare med mer muskler. MANPADS är ju ändå inte sådär jätteviktigt eftersom det finns flera snarlika system och man kan byta ut dom rätt lätt i jämförelse med större system som Patriot.

Så nog bra om vi släpper den biten.

För att rädda de fåtal RBS 23 så skulle vi kunna komplettera robotarna med någon robotsökare som söker själv mot målet på slutet. Där skytten behöver bara styra initialt mot målet. Samt att de nyaste Saab RBS 23 robotarna hade 5 km längre räckvidd. Men frågan om det är värt då den bara klarar 2D radar. Men även Gotland behöver ett skapligt luftförsvar.

Med Mistral 3 finns så många alternativ så det är en bra lösning. Där vi behöver även en komplettering med kanske EMADS förutom PATRIOT.

USA tittar på olika alternativ förutom ARCHER. Där USA kanske även tittar på andra lösningar. Då de även räknar på att kunna stå och mata skott också. Där en del är halvautomatiska. Och en del som NORA som har ett större magasin med en skyddade hytt för personalen. Även PZH2000 hade en hjulgående mindre version. Men den verkar inte heller vara aktuell.
"Andra konkurrenter i skottlossningen är Elbit Systems of Americas ATMOS Iron Sabre-system, det franska företaget Nexters Caesar-system, det amerikanska företaget AM General's Brutus och NORA B-52 M21-systemet av en serbisk tillverkare som erbjuds i USA av Global Ordinance."
Citera
2022-01-15, 16:38
Medlem
Citat:
För att rädda de fåtal RBS 23 så skulle vi kunna komplettera robotarna med någon robotsökare som söker själv mot målet på slutet. Där skytten behöver bara styra initialt mot målet. Samt att de nyaste Saab RBS 23 robotarna hade 5 km längre räckvidd. Men frågan om det är värt då den bara klarar 2D radar. Men även Gotland behöver ett skapligt luftförsvar.

"

Ska man ta fram en ny sökare till robotarna så är det antagligen billigare att försöka köpa in en annan robot (typ AMRAAM) och försöka integrera, eller byta ut hela rbs23 systemet mot Nasams/Camm/IRIS-T-SL istället.

En annan tanke kunde ju vara att placera RBS97 på Gotland istället för att skrota när Patriot kommer på förband, vad jag vet livstidsförlängdes RBS97 för bara 5-6 år sedan.
Citera
2022-01-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Ojojoj ja verkligen, vi är långt efter i vår militära kapacitet. Vi skulle ju aldrig gått bort från värnplikt och sålt ut allt på 2000 talet. Helt hål i huvudet men går inte göra ogjort. Enda lite positiva, om man är överdrivet positiv, är att vi kan bygga ny struktur som kanske är mer effektiv.
Tror mest vi behöver mer artilleri och raket artilleri, iris-t och meteor för att kunna hålla vårt eget luftrum. Men även mer än antiair än cv90 lvkv för att skydda pansar. Mistral 3 är antagligen toppen men viktigare att det finns än något annat.
RBS 15 har vi väl version 3 och onödigt att köpa version 4 om man ändå inte är i behov av fler robotar. Samma med Taurus eller annan variant, vore grymt att ha men viktigare för Finland än Sverige med tanke på geografin. Blir nog när vi fått ordning på allt annat. Vore bra att kunna skicka in lite som förstör infrastrukturen i Ryssland.
Visst behöver vi både artilleri och raketartilleri.
Sverige har inte skaffat RBS 15 MK3. Är det då onödigt att skaffa RBS 15 MK 3+/MK4.

Så du får nog bestämma dig om vi ska ha något som vi kan skicka in lite som förstör eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in