Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Tensonjackan
I alla år har jag hört att det finns en ev GM med tensonjacka. Jag var med på den tiden men kan inte påminna mig att det fanns en jacka som kallades för det. Inte heller hittar jag något om jag googlar. Kan någon visa en bild på en s.k. Tensonjacka? Jag inbillar ju mig att den har snedställda fickor, blå, ful eller omodern.

Tensonjacka: https://www.ointres.se/christer_pettersson_1.jpg
Citera
2022-01-15, 15:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det var i samband med vallningen.

...Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka samt att han gick lite underligt...

Lite längre fram ser vittnet "kvinnan i bilen" samma man och lägger också märke till att ha går något underligt.

Om Tensonmannen gick som på bilden, längst ut på trottoarkanten så är det att gå lite underligt. Å andra sidan så säger inte NF att mannen gick på trottoarkanten. Eller så var det gångstilen eller vad fan som helst. Så jävla dåligt skrivet eller förhört.

Var det inte vissa problem med kvinnans tidslinje? Att hon i bil rörde sig lika snabbt som LOP eller nåt sånt?

Det underliga sättet hennes man går på kanske enbart är färgat av CP.
Citera
2022-01-15, 15:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast AB säger att han först gick några sekunder bakom det som han uppfattade som ett sällskap på 3 personer innan GM sköt.

Ett sällskap på 3 personer som bara plötsligt gick framför honom. Ungefär som att AB då vänt sig om efter att stått ute vid trottoarkanter och spejat och när han vänder sig om och går inåt trottoaren för att gå söderut så hamnar han av en tillfällighet bakom LOP+GM efter att GM redan har gått ifall LOP.

Ja så menade jag också i detta scenario.

Jag tror att mannen i detta scenario (som jag kanske ser lika sannolikt som att han aldrig stannar) ser AB stå norr om reklampelaren och titta söderut, att LOP närmar sig. Att GM kliver ut och tiondelen senare börjar också AB gå. När AB hamnar rakt bakom är GM ikapp LOP

LOP passerar GM vid entrén han kliver ut och efter. Tiondelen senare vänder sig AB och går sydost för att komma runt reklampelare. När han svänger helt söder så noterar han de tre framför sig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-15 kl. 15:31.
Citera
2022-01-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kan du beskriva ungefär hur mjukvaran fungerade?
Eller någon annan som är insatt.

Förmodligen som vilket Management Information System som helst.

Den skall vara Case-baserad vilket innebär att på svenska så finns ett Målnr i en tingsrätt och sedan kopplas alla polisförhör, utredningar, förhandlingar etc etc till målnr = Case så att Åklagaren har överblick över sin "Förundersökning".

Vad som är intressant är att CIA tyckte att PROMIS var överlägset deras och gjorde en "egen".

History of Inslaw - Wikipedia
Citat:
Inslaw began as a non-profit organization called the Institute for Law and Social Research. The Institute was founded in 1973 by William A. Hamilton to develop case management software for law enforcement office automation.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inslaw

Samma år 1973 blev William Colby DCI Director of CIA och således den som "ville ha" PROMIS. Kommentaren du postade att PROMIS användes i Sverige för att "spåra" hantera information om utländska diplomater innebar nog att all den informationen gick vidare till CIA och William Colby.
https://wpu.nu/wiki/William_Colby

Att William Colby var stationschef för CIA I Vietnam och CIA infiltrerade vietnamdesertörerna i Sverige via Clifford Gaddy vars hustru Kerstin Tegin-Gaddy och partiledare för EAP sågs i Grands foajé när makarna Palme satt och såg Bröderna Mozart är intressant.

Sen att CIA smugglade opium ut ur Sydostasien och dess koppling till vapenhandel, prostitution och honungsfällor för både svenska som utländska beslutsfattare gör inte saken bättre.
Citera
2022-01-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ja förhöret med NF är ett av de sämst hållna i hela utredningen. Och det säger inte lite. Och då är han ändå kanske ett av de viktigaste vittnena..

Ja i min bok är det mördaren som NF ser. För mig är det obegripligt varför polisen inte intresserar sig mer för NF och vem han såg. Är det pga inkompetens eller vill polisen helt enkelt inte hitta mördaren? Eller tror de att NF hittat på alltihop?
Senast redigerad av Pinkeponken 2022-01-15 kl. 15:33.
Citera
2022-01-15, 15:33
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om Tensonmannen gick som på bilden, längst ut på trottoarkanten så är det att gå lite underligt. Å andra sidan så säger inte NF att mannen gick på trottoarkanten. Eller så var det gångstilen eller vad fan som helst. Så jävla dåligt skrivet eller förhört.

Var det inte vissa problem med kvinnans tidslinje? Att hon i bil rörde sig lika snabbt som LOP eller nåt sånt?

Det underliga sättet hennes man går på kanske enbart är färgat av CP.

Det går aldrig att få alla delar i olika vittnens förhör att passa ihop exakt . Man får leta efter likheter som hakar i varandra och passar ihop. En man som går framåtlutad med en halvlång blå jacka i ett nylonliknande material och med händerna instuckna i bröstfickorna t.ex.

Vittnet Margareta lägger också märke till något med grandmannen innan CP var på tapeten:
...hon tycker mannen står så konstigt vid stolpen och tror han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta...
Kanske stod han bara konstigt eller så hade något fel med benen.
Citera
2022-01-15, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja i min bok är det mördaren som NF ser. För mig är det obegripligt varför polisen inte intresserar sig mer för NF och vem han såg. Är det pga inkompetens eller vill polisen helt enkelt inte hitta mördaren?

Jag tror de drunknade i tips. De har garanterat sållat bort viktig information och viktiga vittnesmål. De

Det är som när man själv försöker rensa data, först är man försiktig och rensar det som uppenbart ska rensas. När man märker att det ändå är för mycket kvar rensar man lätt oprecist.

Jag tror att de varierande uppgifterna i förhören med NF ledde till att man tänkte "det här är osäkert, bäst att ta det med en nypa salt". Är det inte i Åshedens bok eller i palmerumsinspelningarna man diskuterar huruvida man ska djupdyka i Tensonmannen eller inte?

Edit: jo det är nog Åshedens bok. Typ "känns viktigt att ta reda på vem det var NF såg". Icke-utredaren HH tog säkert död på det med en onödigt antagande att det var AB.
Citera
2022-01-15, 15:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det går aldrig att få alla delar i olika vittnens förhör att passa ihop exakt . Man får leta efter likheter som hakar i varandra och passar ihop. En man som går framåtlutad med en halvlång blå jacka i ett nylonliknande material och med händerna instuckna i bröstfickorna t.ex.

Vittnet Margareta lägger också märke till något med grandmannen innan CP var på tapeten:
...hon tycker mannen står så konstigt vid stolpen och tror han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta...
Kanske stod han bara konstigt eller så hade något fel med benen.

Ja men kvinnan i bilen kanske är mer tveksam än Margareta. Kvinnan i bilen dök väl upp efter CP-rättegångarna. Och påstår hon inte att jon ser LOP och GM flera gånger? Jag fick extremt dåliga vibbar av hennes vittnesmål, om det är samma.
Citera
2022-01-15, 15:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja så menade jag också i detta scenario.

Jag tror att mannen i detta scenario (som jag kanske ser lika sannolikt som att han aldrig stannar) ser AB stå norr om reklampelaren och titta söderut, att LOP närmar sig. Att GM kliver ut och tiondelen senare börjar också AB gå. När AB hamnar rakt bakom är GM ikapp LOP

LOP passerar GM vid entrén han kliver ut och efter. Tiondelen senare vänder sig AB och går sydost för att komma runt reklampelare. När han svänger helt söder så noterar han de tre framför sig.

Ja , jag köper båda scenarierna, Antingen gick GM bara ifatt eller så stannade LOP upp och GM hann gå före och vänta några sekunder vid Dekorima. I båda fallen är det en man som följt efter LOP på Sveavägen så skillnaden är inte så stor.
Citera
2022-01-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om någon vill kolla på första förhöret med Fauzzi igen.

https://drive.google.com/file/d/1-nDsGEUf0SZbNa7PEUc9TlXkEQy5_SLJ/view
860303 Fauzzi E13-01

https://drive.google.com/file/d/1-HH3OSpeXfi316gHI1dgGnSynTET1PXq/view
860325 Vallningsförhör

https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view
86429 E 13-1-D

Palmemordsarkivet.se
I sista förhöret eller konfrontationen märks det på hans svar att han inte vill medverka,vill inte säga någonting.
Denne Fauzzi har italiensk bakgrund . Säkert uppfostrad till att varken höra eller se något.
Tidsangivelserna är svajiga ,tror att han mötte LOP närmare mordplatsen och då skulle det kunna vara AB han ser.

AB är ett riktigt rörigt vittne ,tyvärr .Vittnar om ett sällskap ,de pratar med varandra och LP skriker något på ett utländskt språk....bästa vittnet är tyvärr full som en kastrull !
Citera
2022-01-15, 15:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja , jag köper båda scenarierna, Antingen gick GM bara ifatt eller så stannade LOP upp och GM hann gå före och vänta några sekunder vid Dekorima. I båda fallen är det en man som följt efter LOP på Sveavägen så skillnaden är inte så stor.
Ja så är det.

Men var tror du AB stod?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-15 kl. 16:00.
Citera
2022-01-15, 15:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
I sista förhöret eller konfrontationen märks det på hans svar att han inte vill medverka,vill inte säga någonting.
Denne Fauzzi har italiensk bakgrund . Säkert uppfostrad till att varken höra eller se något.
Tidsangivelserna är svajiga ,tror att han mötte LOP närmare mordplatsen och då skulle det kunna vara AB han ser.

AB är ett riktigt rörigt vittne ,tyvärr .Vittnar om ett sällskap ,de pratar med varandra och LP skriker något på ett utländskt språk....bästa vittnet är tyvärr full som en kastrull !

Men han binder ju mötet med LOP till La carterie och ansiktet han ser i skyltfönstret där.

Möter han AB nere vid banken så är NF vid la carterie när han hör skotten... Men NF berättar faktiskt att han går över en gata efter mötet innan han hör skotten.

Vet inte hur konstigt det är att inte höra vad en överklasskärring skriker högt rakt ut samtidigt som man är chockad av smällen. Han är inte ensam om att vittna om ett sällskap. Om tre personer går ihop och två har trevligt, är det då inte ett sällskap som har trevligt? AB kan knappast uppfatta mördarens antipati bakifrån i förväg.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-15 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in