Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-15, 10:27
Medlem
Podd från Dagens Juridik.

Palmespår, arvoden och nya HD-prejudikat

https://www.dagensjuridik.se/dj-play-avsnitt/palmespar-arvoden-och-nya-hd-prejudikat/
Citera
2022-01-15, 10:32
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Den här åklagaren har i alla fall bestämt sig för att inte ens inleda förundersökning när det kommer till vapensamlaren, vilket också var ganska väntat.
https://www.svt.se/kultur/netflixserien-den-osannolika-mordaren-utreds-nu-for-fortal-av-avliden

Tack

En lustig motivering. Om man lämnar värdeomdömen om någon, så kan man ju bli utsatt för andras missaktning. Finns flera domar om förtal, där offret blivit kallad ”pedofil”.
Mannen är ju dessutom lätt identifierbar, jag förstår inte hur åklagaren tänker.
Citera
2022-01-15, 10:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har inte sett serien själv, men har hört att de använder annat namn på vapensamlaren. Kan det inte skydda Netflix mot familjen Glaser?

Ger vapensamlaren i serien mordvapnet till SE?

Har hört att dottern pekas ut som att hon räknat ut att SE var mördaren. Skadestånd vore lämpligt. Lågt av produktionen.

1. Ja, ett visst skydd säkert
2. Inte uttalat. Finns två tolkningar, antingen lånar han ut den eller mer troligt är så slarvig att SE kan ”låna” den honom ovetande.
3. Ja, så kan man tolka det.
Citera
2022-01-15, 10:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det finns en del skrivet om affären och de olika anklagelser som förekommit över tid. Grundproblemet är att den ursprungliga utvecklingen av programmet var statsfinansierat och därmed Public domain enligt deras lag. Samma sak som gjort det fritt för Google Earth att använda NASAs sattelitdata som de inte själva tagit fram och utveckla en egen produkt av det som de gör vinst på.

Problemet här är att den som statsfinansierat tagit fram ett system sedan hävdade äganderätt till detsamma och alla vidare utvecklingar av grundsystemet som var public domain. I ett senare skede skall en utveckling av systemet för Vax ha stulits och i sin tur utvecklats för underrättelseinhämtning.

Att turerna och rättegångarna rapporterats av olika media är inte konstigt. Surfa in på Aftonbaldet eller Expressen så kan du dagligen hitta märkliga storys om aliens UFO:N och okända sjömonster som hämtade direkt från en ding ding värld utan att det styrker att dessa verkligen finns.

Däremot gör du kopplingar till källor som kopplar ihop alla tänkbara konspirationsteorier både verkliga och drömda nu också med med Palmemordet. Det finns det inget som stödjer utan det är en generell trutherstaktik att ta verkliga händelser och koppla ihop dem i en sinister superkonspiration.

Där har funnits fantastiska myter som den som sa att en fd CIA anställd som också hade storys om allt i världen inklusive Palmemordet påstods ha hittats mördad av CIA. Några är senare dök denne upp livs levande på trutherssajter. I själva verket hade han suttit inne för narkotikabrott.

Wired skriver bland annat så här om det faktum att konspirationsteoretiker lade sig i affären vilket var en fälla som en rättshaverist hoppade villigt i:

I det här fallet finns inget med koppling till Palmemordet när det gäller INSLAW annat än en obestyrkt påstått dokument med en dödslista. Det är det jag menar.
Enligt det här dokumentet så använde svenskarna PROMIS.

citat
Between the CIA, NSA and IOD, Promis became a powerful tool for intelligence services. In Holland, Intel used it to track the activities of the Russian Mafia as it shipped arms and drugs through Schipol Airport. In Germany the BND, the nation’s equivalent to the CIA, used the software to follow the trail of nuclear materials out of the former Soviet Union into the Middle East. In France, the security services used Promis to track terrorists in and out of North Africa. In Spain, the software was used to keep tabs on the Basque terrorist movement. In Britain, MI5 used it to watch the movements of the scores of Middle East groups who had set up base in London. In Northern Ireland, it became a weapon for the security services tracking the IRA as its members came and went across the border with the Irish Republic. In Scotland, it formed a database for what became the long- running investigation into the terrorist destruction of Pan Am 103. In Hong Kong, Britain’s MI6 used the program to track the Triads and agents from the People’s Republic. In Japan, Promis was used to interdict the links between the Japanese underworld and its counterparts in North Korea and mainland China. The software allowed Sweden to maintain a watch over foreign diplomats in the country, especially those from Eastern Europe who might be using their political immunity to set up arms-traffic networks.

https://archive.org/stream/robert-maxwell-israels-superspy-thomas-dillon-2002/robert-maxwell-israels-superspy-thomas-dillon-2002_djvu.txt
Citera
2022-01-15, 10:45
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Den här Jan Värnhall lever han än idag?
Kuppförsvarsövningen där statsministern skulle likvideras delregissör troligen utan att va införstådd/förstå helheten/syftet med övningen var född i Göteborg 1937
(1975 Angered) (1985 Karlavägen 7 IV) +2015 Värmdö. Hustru + 2016, inga barn.
Senast redigerad av jajagvinner 2022-01-15 kl. 11:15.
Citera
2022-01-15, 12:25
Medlem
Citat:
Jag säger inte att jag tar Kerstin N som trovärdig, men det är ju korkat att direkt avskriva det.

Den som vill ha sista ordet är du. Det är ju förför du konstant ber mig att inte svara.

Är det inte du som är fundamentalisten? Det är din teori som gäller, andra saker är inte möjliga. Man ser det i detta inlägg, fundamentala åsikter om vilka vittnen man får använda.

Du har uppenbarligen inte tagit vaccin mot tvärsäkerhet.
Jag grundar i alla fall inte mina teorier på "Mördaren ville nog se Palmes ögon så därför gick han förbi och ställde sig vid dekorima i några sekunder". Eller "LOP tittade på ett annat skyltfönster".

Även om LOP bromsade upp, vad hade hindrat GM från att bara skjuta direkt mitt på den östra trottoaren och därefter sprungit in på tunnelgatan? Varför måste GM just skjuta vid korsningen? Gärningsmannen hade dessutom inte varit lika blottad om han sköt utanför skandia eller vid banken. Dina resonemang är helt orimliga.
Citera
2022-01-15, 12:28
Medlem
Citat:
Yes, jag besvarade ett inlägg riktat till mig där du ställde minst två frågor... Korrekt uppfattat.

Så när RG säger att han tror det var SE så diskuterar han inte GM?

Det är otroligt mycket som borde stått i olika personers inringda första vittnesmål, ser du inte det?

Om polisen skulle missa saker i de hundratals samtal oerfarna poliser tog emot? Ja. Det hör var svaret på en fråga di ställde mig. Hoppas det var ok att jag svarade...
RG är inte ett ögonvittne till mordet. Om han så tycker SE är mördaren eller om det är fantomen spelar av noll värde i det här sammanhanget. Han är lika intressant som om någon svensson boendes i Älmhult utan anknytning till mordet skulle ha någon teori om GM.

Tror knappast polisen hade utelämnat en sån central del som att GM stod vid fasaden en stund. Något har hänt i Morelius huvud fram till första förhöret 14 mars.
Citera
2022-01-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Enligt det här dokumentet så använde svenskarna PROMIS.

citat
Between the CIA, NSA and IOD, Promis became a powerful tool for intelligence services. In Holland, Intel used it to track the activities of the Russian Mafia as it shipped arms and drugs through Schipol Airport. In Germany the BND, the nation’s equivalent to the CIA, used the software to follow the trail of nuclear materials out of the former Soviet Union into the Middle East. In France, the security services used Promis to track terrorists in and out of North Africa. In Spain, the software was used to keep tabs on the Basque terrorist movement. In Britain, MI5 used it to watch the movements of the scores of Middle East groups who had set up base in London. In Northern Ireland, it became a weapon for the security services tracking the IRA as its members came and went across the border with the Irish Republic. In Scotland, it formed a database for what became the long- running investigation into the terrorist destruction of Pan Am 103. In Hong Kong, Britain’s MI6 used the program to track the Triads and agents from the People’s Republic. In Japan, Promis was used to interdict the links between the Japanese underworld and its counterparts in North Korea and mainland China. The software allowed Sweden to maintain a watch over foreign diplomats in the country, especially those from Eastern Europe who might be using their political immunity to set up arms-traffic networks.

https://archive.org/stream/robert-maxwell-israels-superspy-thomas-dillon-2002/robert-maxwell-israels-superspy-thomas-dillon-2002_djvu.txt

PROMIS var utvecklat som ett verktyg för Åklagare.

PROMIS (Prosecutors Management Information System) - Wikipedia
Citat:
In the early 1980s, Manucher Ghorbanifar and Adnan Khashoggi both had facilitated the transaction of PROMIS software to Khalid bin Mahfouz, a prominent Saudi billionaire.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/PROMIS_(software)

Om Adnan Khashoggi & Robert Maxwell & David Kimche och Co hade tillgång till PROMIS så hade de därmed insyn i vad länder, inklusive Sverige, som anskaffat PROMIS använde programvaran till.
Citera
2022-01-15, 14:10
Medlem
Tensonjackan
I alla år har jag hört att det finns en ev GM med tensonjacka. Jag var med på den tiden men kan inte påminna mig att det fanns en jacka som kallades för det. Inte heller hittar jag något om jag googlar. Kan någon visa en bild på en s.k. Tensonjacka? Jag inbillar ju mig att den har snedställda fickor, blå, ful eller omodern.
Citera
2022-01-15, 14:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
PROMIS var utvecklat som ett verktyg för Åklagare.

PROMIS (Prosecutors Management Information System) - Wikipedia

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/PROMIS_(software)

Om Adnan Khashoggi & Robert Maxwell & David Kimche och Co hade tillgång till PROMIS så hade de därmed insyn i vad länder, inklusive Sverige, som anskaffat PROMIS använde programvaran till.
Inbrottet på kammarrätten samma kväll som MOP.
Inbrottet på SAPs partihögkvarter tre mån innan mordet.
Måste läsa på lite mer om PROMIS.
Svårt att hitta informationen..

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMWUt6cS1DcEROYnM/view?resourcekey=0-Y8Vzy9GRTdT-tNcfxT8o-w
Citera
2022-01-15, 14:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Var någonstans ungefär skulle det kunna vara? AB säger ju att han bara har gått några meter när skotten faller och NF säger att han är långt därifrån. Om NF såg AB bakom LOP har någon av dem, eller båda, helt fel uppfattning om hur de rörde sig och/eller var de befann sig. AB var förvisso full, men han säger att han minns och han är inte full när han säger det, han säger det till polisen och i rätten under ed. En blå jacka. Eller kanske rättare sagt ett blått ytterplagg. Det är allt. Blått är väldigt vanligt på jackor, och det finns vittnesuppgifter att GM hade blå jacka. Det är även troligt att GM förföljde LOP från Grand, och om han gjorde det, och NF såg AB, då har NF passerat GM utan att se honom.

Jag är inne på att AB är norr om reklamskylten när han väntar. Långt ut på trottoarkanten. Han får gå in mot fasaden till för att runda skylten när han börjar gå söderut. Då hamnar han bakom LOP. Det förklarar också varför GM inte verkar notera AB som ett hot några få meter bakom, han tror AB står kvar helt enkelt...

Om AB säger att han inte var norr om banken så får vi lita på det till viss del, man behöver något som motsäger det om man vill placera AB längre norrut. Ny hävdar några att mannen NF ser är AB. Men jag tycker det argumentet försvagas rejält av en Grandman som stämmer bra in på tensonmannen.
Citera
2022-01-15, 14:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Personer som är väldigt alkoholpåverkade brukar vingla och raggla fram. De brukar då röra sig långsamt framåt. Vi tänker oss att NF mött en sådan person ett 10-tal meter bakom LOP i höjd med norra annonspelaren. Framme vid mordplatsen befann sig AB några få meter bakom LOP+GM.

Då skulle alltså den personen som vinglade och ragglade behövt hålla minst samma promenadtempo som LOP på sträckan från norra annonspelaren fram till mordplatsen. Nej det vara inte AB och mannen gick inte underligt för att han vara alkoholpåverkad , sådant ser folk. Mannen NF mötte gick underligt av en annan anledning.

Eftersom NF på väg norrut inte såg AB i höjd med södra annonspelaren/Dekorima och sen bara såg mannen som gick efter LOP i höjd med norra annonspelaren så drog han den felaktiga slutsatsen att det måsta vara person. Han mötte inte någon annan person med blå jacka på den sträckan.

När NF hörde skotten tänkte han att nu var det nog OP som blev skjuten. Den första tanken var säkert att det var mannen som NF sett gå efter LOP som skjutit. När han vänder sig om och på långt avstånd ser en mindre folksamling vid mordplatsen letar han med blicken efter mannen han mött.

När NF då ser en blå jacka skymta fram i portgången tänker han men där är han. ju.

När säger NF att mannen gick konstigt? Vad säger han? Jag har missat det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in