2022-01-15, 10:25
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
200 miljoner för en vaccinationskampanj? Det låter som väldigt lite pengar. Eller vad syftar du på med "vaccinationskampanj"? Syftar du på genomförandet av vaccinationer? Eller en informationskampanj för att förmå svenskarna att ta vaccinerna? Ifall du syftar på det senare, så håller jag med om att det är illa använda pengar.

Det är inte pengar för att göra reklam, utan för att kartlägga de ovaccinerade.

Det Lena Hallengren sa i SVT2 var: "Det handlar om att göra hemläxan och försöka både kartlägga, vilka är inte vaccinerade, var bor de, vad gör de, hur gamla är de, hur kan vi nå dem, hur kan vi nå fram till dem."

Väldigt märkligt att det plötsligt blir comme il faut att göra register (ett åsiktsregister dessutom) över människor, när det handlar om en onödig vaccinering.
Citera
2022-01-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är inte pengar för att göra reklam, utan för att kartlägga de ovaccinerade.

Det Lena Hallengren sa i SVT2 var: "Det handlar om att göra hemläxan och försöka både kartlägga, vilka är inte vaccinerade, var bor de, vad gör de, hur gamla är de, hur kan vi nå dem, hur kan vi nå fram till dem."

Väldigt märkligt att det plötsligt blir comme il faut att göra register (ett åsiktsregister dessutom) över människor, när det handlar om en onödig vaccinering.
Haha! Snart så jagas väl ovaccinerade ned som vaccinterrorister..
Citera
2022-01-15, 10:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Haha! Snart så jagas väl ovaccinerade ned som vaccinterrorister..

Mm obehaglig utveckling verkligen. Inte för att jag undvikit nålen men förvisso bör folk på bestämma själv. Och detta trams till virus borde enbart trigga riskgrupp och ,70+ att ta skiten
Citera
2022-01-15, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det beror ju på att umgänget flyttar inomhus på hösten, bland annat för att barn och unga och skolpersonal återvänder till skolan.

Virus och bakterier föds inte ur intet på hösten. Om alla människor skulle sitta i var sin lägenhet och inte träffa någon annan, så skulle alla vara friska även på hösten och vintern. (Och nu har jag inte sagt att en sådan grad av isolering är möjlig eller ens önkvärd. Men att skola och dagis är de värsta smittfabrikerna, råder det ingen tvekan om. Barn och tonåringar umgås ju även mer fysiskt än vuxna på en arbetsplats, bara en sådan sak.)

Precis det som är min poäng, men VISSA har väldigt svårt att ta in det. Hade vi haft sommarskola hade vi haft mycket smitta på sommaren istället. Ingen tvekan om att social distansering omöjliggör smittspridning. Sen kan man säkert ha åsikter om det är rätt eller inte, men ingen borde ha åsikter om att det minskar smittspridningen.
Citera
2022-01-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis det som är min poäng, men VISSA har väldigt svårt att ta in det. Hade vi haft sommarskola hade vi haft mycket smitta på sommaren istället. Ingen tvekan om att social distansering omöjliggör smittspridning. Sen kan man säkert ha åsikter om det är rätt eller inte, men ingen borde ha åsikter om att det minskar smittspridningen.
Suck! Inte ens total isolering förhindrar folk från att bli sjuka!Mycket otyg ligger som jag precis skrivit latent i kroppen..
Citera
2022-01-15, 10:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ja det kan man bli! Kroppen försvagas ju av ordentlig kyla och då kan latenta patogener slå till.

Men är du isolerad från omvärlden så är det väldigt liten risk att du bär runt på något virus som orsakar förkylning.
Men att utsätta kroppen för extrema påfrestningar kan såklart utlösa diverse saker.
Längdskidåkare är det bästa exemplet på det..
Citera
2022-01-15, 10:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är få unga och friska ovaccinerade som dör eller blir allvarligt sjuka heller. Postade också häromdagen i denna tråd ett exempel på en 23-årig dubbelvaccinerad man utan riskfaktorer, som dog av covid nu i januari:

https://www.skynews.com.au/australia-news/coronavirus/friends-and-family-left-shocked-by-death-of-double-vaccinated-23yearold-with-no-underlying-medical-c onditions/news-story/03bafe97d6855b4a0b7e0297b7552f83

Sådana skräckhistorier styrker väl snarare åsikten att vi borde stänga ner helt.
Citera
2022-01-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Undrar jag med. Har du fått tid att bli testad av sjukvårdspersonal? Hur lyckades du med det?

Nej köpte sån sticka/snabbtest på apoteket.
Ja fick en tid på måndag loggade in 7:30 imorse då fanns det tider.
Citera
2022-01-15, 10:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Suck du har 500-600 olika virus i och på kroppen konstant i triljontal..Plus enorma mängder svampar bakterier parasiter etc..Försvagat immunförsvar handlar inte bara om cancer och HIV, kan bero på mycket annat också..

Fast det tror jag inte stämmer. Om inga nya tillförs, kämpar immunförsvaret ner dem på en vecka. Sedan finns de inte längre. Detta gäller virus och bakterier. Parasiter kan förstås bli långlivade, men som tur är har vi sällan dem i Sverige. Och de går numera att driva ut med effektiva läkemedel. (Undantag för t.ex. trikiner, som kapslar in sig så man inte kommer åt dem)
Citera
2022-01-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men är du isolerad från omvärlden så är det väldigt liten risk att du bär runt på något virus som orsakar förkylning.
Alla bär runt på sådana virus och bakterier m.m. Konstant..
Citera
2022-01-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det tror jag inte stämmer. Om inga nya tillförs, kämpar immunförsvaret ner dem på en vecka. Sedan finns de inte längre. Detta gäller virus och bakterier.
Suck! Du får nog läsa på lite bättre. Immunförsvaret är mäktigt men kan såklart inte utrota alla patogener i kroppen. Men så länge balans råder i kroppen så ställer dessa patogener sällan till med besvär, men när obalans uppstår av olika skäl så slår de till..
Citera
2022-01-15, 11:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Alla bär runt på sådana virus och bakterier m.m. Konstant..

Mmm.

Har du något exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in