2022-01-15, 09:33
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det beror ju på att umgänget flyttar inomhus på hösten, bland annat för att barn och unga och skolpersonal återvänder till skolan.

Virus och bakterier föds inte ur intet på hösten. Om alla människor skulle sitta i var sin lägenhet och inte träffa någon annan, så skulle alla vara friska även på hösten och vintern. (Och nu har jag inte sagt att en sådan grad av isolering är möjlig eller ens önkvärd. Men att skola och dagis är de värsta smittfabrikerna, råder det ingen tvekan om. Barn och tonåringar umgås ju även mer fysiskt än vuxna på en arbetsplats, bara en sådan sak.)

Nej, skillnaden är att man inte blir sjuk av dessa sommartid. Virus trivs sämre i värme och D-vitaminnivåerna är höga under sommarhalvåret, där har du de två huvudförklaringarna till varför ingen någonsin är sjuk under somrarna.
Citera
2022-01-15, 09:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, skillnaden är att man inte blir sjuk av dessa sommartid. Virus trivs sämre i värme och D-vitaminnivåerna är höga under sommarhalvåret, där har du de två huvudförklaringarna till varför ingen någonsin är sjuk under somrarna.

De faktorerna inverkar också. Men om man tittar på länderna som aldrig har någon riktig vinter, utan deras vinter är som vår sommar, och deras sommar som en bastu - då ser man att infektionerna går runt där under "bastumånaderna". P.g.a. att det är den tiden på året, som folk föredrar att träffas inomhus - med luftkonditionering.
Citera
2022-01-15, 09:35
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ne det är studier som fastställt dessa siffror vad du än tror. Huddinge behandlar ju bara en liten del naturligtvis..

Jag har nog aldrig varit med om en förkylning som inte lett till tappat lukt och smaksinne.
Citera
2022-01-15, 09:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
De faktorerna inverkar också. Men om man tittar på länderna som aldrig har någon riktig vinter, utan deras vinter är som vår sommar, och deras sommar som en bastu - då ser man att infektionerna går runt där under "bastumånaderna". P.g.a. att det är den tiden på året, som folk föredrar att träffas inomhus - med luftkonditionering.

Ja precis, de är inte ute i solen under dessa månader eftersom det är på tok för varmt, vilket alltså leder till att D-vitaminnivåerna går ner och man blir mer mottaglig för sjukdom under denna period.
Citera
2022-01-15, 09:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja precis, de är inte ute i solen under dessa månader eftersom det är på tok för varmt, vilket alltså leder till att D-vitaminnivåerna går ner och man blir mer mottaglig för sjukdom under denna period.

Dom är tillräckligt mycket ute i solen, men de tar siesta några timmar mitt på dagen.
Citera
2022-01-15, 09:43
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Dom är tillräckligt mycket ute i solen, men de tar siesta några timmar mitt på dagen.

Eftersom de har mörk hy behöver de betydligt mer sol än t ex svenskar för att få i sig tillräckligt med D-vitamin.
Citera
2022-01-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Hur länge bör testet visa positivt?
Jag fick symptom fredags. Köpte ett antigen hemtest som visade positivt. Nu har jag fått tid förens på måndag för pcr-test. Är det för sent tror ni eller borde det testet visa positivt? Skulle behöva bevis på genomgången infektion, därför....
Undrar jag med. Har du fått tid att bli testad av sjukvårdspersonal? Hur lyckades du med det?
Citera
2022-01-15, 09:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag har nog aldrig varit med om en förkylning som inte lett till tappat lukt och smaksinne.

Det gör man ja men brukar det kvarstå i månader som det visat sig att det gjort för många. Det är inte riktigt jämförbart därav man forskat kring frågan ..
Citera
2022-01-15, 09:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Detta har jag redan postat för vi förde dialogen igår men men ..

”FAKTA LUKTBORTFALL EFTER COVID-19
Cirka 50 procent av dem som får covid-19 tappar luktsinnet helt (och därmed smaken som till 90 procent består av luktsinnet) någon gång under infektionen. Ytterligare 10 till 20 procent får en klinisk nedsättning som de inte märker av själva. För de flesta återkommer luktsinnet efter 4–10 dagar. Men ungefär 10–20 procent av de drabbade får långvariga problem med luktsinnet. Efter 8–9 månader tycks cirka 15 procent fortfarande ha problem. Det finns ingen medicinsk behandling mot borttappat luktsinne, men luktträning har hjälpt många.

Källa: Johan Lundström, lektor och doftforskare vid Karolinska institutet samt www.luktträning.se”
Citera
2022-01-15, 09:49
Medlem
Citat:
...och det beror ju på att umgänget flyttar inomhus på hösten, bland annat för att barn och unga och skolpersonal återvänder till skolan.

Virus och bakterier föds inte ur intet på hösten. Om alla människor skulle sitta i var sin lägenhet och inte träffa någon annan, så skulle alla vara friska även på hösten och vintern.
Öh! Fattar du inte heller att vi har triljoner av virus bakterier svampar och annat i och runt oss hela tiden varav en del av dom är latenta patogener vilket kan ge oss alla möjliga sjukdomar även om vi är isolerade..
Citera
2022-01-15, 09:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Öh! Fattar du inte heller att vi har triljoner av virus bakterier svampar och annat i och runt oss hela tiden varav en del av dom är latenta patogener vilket kan ge oss alla möjliga sjukdomar även om vi är isolerade..
Finns det några intressanta källor att läsa som beskriver att en person som är isolerad från all kontakt med omvärlden ändå blir sjuk?
Citera
2022-01-15, 09:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Fast det händer först om immunförsvaret blir kraftigt nedsatt, t.ex. av HIV, cancer (och behandling av cancer), svält eller mycket hög ålder. Det är då man ser svamptillväxt i munhålan t.ex., heläckligt!

Nu var det för övrigt de vanliga luftvägssjukdomarna som brukar grassera varje höst-vinter som vi diskuterade. DOM ligger inte latent i kroppen, och inte heller kan virusen överleva mer än en liten stund utanför kroppen, så de kommer inte heller in i lägenheten genom matleveranser t.ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in