2022-01-15, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag förstår inte varför dom inte bara stänger skolorna!

Du har ju berättat att det är lösningen på pandemin. Kan du inte ringa kamraterna i partiet och berätta!?

Du kan nog lita på att dom är stängda plus mycket mycket mer.
Citera
2022-01-15, 09:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan nog lita på att dom är stängda plus mycket mycket mer.

fast skolorna räcker ju enligt dig! Förstår inte varför dom tar i så hårt
Citera
2022-01-15, 09:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Som du då!

Kul att du flyttar fokus från dina egna värdelösa gissningar och jämför med FoHM som inte haft ett rätt hittills heller

Jag anser inte att jag haft särskilt fel. Däremot vet jag att du extrapolerar mina uttalanden och vill ha det till att jag haft fel. Jag skrev exempelvis under sommaren år 2020 att smittan skulle öka när skolorna öppnade till hösten. Du tolkar det som att smittan skulle ha rusat en vecka senare. Så blir det givetvis inte, eftersom det tar lite tid med smittkedjor osv. Men under oktober och framåt fick vi en kraftig ökning. Jag sätter det i samband med skolorna, men du gör det inte. Bara ett exempel.
Citera
2022-01-15, 09:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag anser inte att jag haft särskilt fel. Däremot vet jag att du extrapolerar mina uttalanden och vill ha det till att jag haft fel. Jag skrev exempelvis under sommaren år 2020 att smittan skulle öka när skolorna öppnade till hösten. Du tolkar det som att smittan skulle ha rusat en vecka senare. Så blir det givetvis inte, eftersom det tar lite tid med smittkedjor osv. Men under oktober och framåt fick vi en kraftig ökning. Jag sätter det i samband med skolorna, men du gör det inte. Bara ett exempel.

Vi borde göra som Kina alltså. Dom är verkligen ett föredöme.

Går man och handlar får man skylla sig själv helt enkelt..

”Ett dussintal kunder hölls instängda i en klädbutik i Shanghai under 48 timmar.
Anledningen? Misstänkt coronasmitta.
Det var på torsdagen som ett misstänkt coronafall spårades till Uniqlos butik i Shanghai, varpå den omedelbart stängdes.
En kund berättar för nyhetsbyrån AP att mat och sovsäckar levererades till butiken, där både anställda och kunder fick tillbringa natten.
Där fick de sedan vara kvar i väntan på sina provsvar. Men alla testade negativt och kunde till slut lämna butiken.”
Citera
2022-01-15, 09:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
fast skolorna räcker ju enligt dig! Förstår inte varför dom tar i så hårt

Man vill förstås vara säker på att man kväser smittan ich att det inte uppstår några hål.
Citera
2022-01-15, 09:17
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jag vet inte. Vilket som eller allihopa kanske? Somliga här inne tycks tro att viruset är ofarligt eller tom utgör något slags naturligt vaccin. Jag hoppas istället att tillverkarna får fram ett bredare vaccin och får ut det mycket snabbt innan vi får någon jävligt läskig mutation på halsen. Den här höga smittspridningen ökar risken enormt för att det ska ske. Kanske har det redan skett? Vad hände med deltakron från Cypern? Var det falskt alarm eller inte? Blev knäpptyst.

Det var ett falskt alarm ja. Någon idiot som hade läst fel eller vad det var.

Annars kan du vara säker på att media hade dundrat på om detta oavbrutet i veckor.

Och ja, viruset är ofarligt och leder samtidigt till naturlig immunitet hur gärna du än vill att det inte ska vara så. Någon risk för läskiga mutationer finns ingen annanstans än i din hjärna.

Jag förstår att du i covid har hittat en religion att hänge dig till och att det fyller en massa tomrum i ditt liv, men ju snabbare du inser att det här spektaklet snart kommer vara över desto bättre för din mentala hälsa på sikt. Sök upp en annan religion istället, helst en som inte försöker påtvinga hela mänskligheten sin lära och sina ritualer.
Citera
2022-01-15, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi borde göra som Kina alltså. Dom är verkligen ett föredöme.

Går man och handlar får man skylla sig själv helt enkelt..

”Ett dussintal kunder hölls instängda i en klädbutik i Shanghai under 48 timmar.
Anledningen? Misstänkt coronasmitta.
Det var på torsdagen som ett misstänkt coronafall spårades till Uniqlos butik i Shanghai, varpå den omedelbart stängdes.
En kund berättar för nyhetsbyrån AP att mat och sovsäckar levererades till butiken, där både anställda och kunder fick tillbringa natten.
Där fick de sedan vara kvar i väntan på sina provsvar. Men alla testade negativt och kunde till slut lämna butiken.”

De låter målmedvetna. Frågan är varför man måste besöka en klädbutik under rådande omständigheter? Är det viktigt? Jag tror inte kinesiska myndigheter tillgriper dessa åtgärder för att de tycker det är roligt eller bra. Jag tror de ser det som nödvändigt.
Citera
2022-01-15, 09:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Eller så berodde det på att det blev höst. Jag vet att du inte minns tiden innan 2020 men jag som är gammal nog att minnas den tiden kan meddela att människor även då blev sjuka varje gång det blev höst.
Citera
2022-01-15, 09:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
De låter målmedvetna. Frågan är varför man måste besöka en klädbutik under rådande omständigheter? Är det viktigt? Jag tror inte kinesiska myndigheter tillgriper dessa åtgärder för att de tycker det är roligt eller bra. Jag tror de ser det som nödvändigt.

Jaså, ungefär som med ansiktsigenkänning och sociala kreditsystem då? Inte roligt eller bra men nödvändigt?
Citera
2022-01-15, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Eller så berodde det på att det blev höst. Jag vet att du inte minns tiden innan 2020 men jag som är gammal nog att minnas den tiden kan meddela att människor även då blev sjuka varje gång det blev höst.

...och det beror ju på att umgänget flyttar inomhus på hösten, bland annat för att barn och unga och skolpersonal återvänder till skolan.

Virus och bakterier föds inte ur intet på hösten. Om alla människor skulle sitta i var sin lägenhet och inte träffa någon annan, så skulle alla vara friska även på hösten och vintern. (Och nu har jag inte sagt att en sådan grad av isolering är möjlig eller ens önkvärd. Men att skola och dagis är de värsta smittfabrikerna, råder det ingen tvekan om. Barn och tonåringar umgås ju även mer fysiskt än vuxna på en arbetsplats, bara en sådan sak.)
Citera
2022-01-15, 09:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Måste vara en gigantisk mottagningom flera miljoner tappat lukt och smak…
Nej som sagt 50 procent är uppenbarligen hittepåsiffror..

Ne det är studier som fastställt dessa siffror vad du än tror. Huddinge behandlar ju bara en liten del naturligtvis..
Citera
2022-01-15, 09:33
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och det beror ju på att umgänget flyttar inomhus på hösten, bland annat för att barn och unga och skolpersonal återvänder till skolan.

Virus och bakterier föds inte ur intet på hösten. Om alla människor skulle sitta i var sin lägenhet och inte träffa någon annan, så skulle alla vara friska även på hösten och vintern. (Och nu har jag inte sagt att en sådan grad av isolering är möjlig eller ens önkvärd. Men att skola och dagis är de värsta smittfabrikerna, råder det ingen tvekan om. Barn och tonåringar umgås ju även mer fysiskt än vuxna på en arbetsplats, bara en sådan sak.)

Nej, skillnaden är att man inte blir sjuk av dessa sommartid. Virus trivs sämre i värme och D-vitaminnivåerna är höga under sommarhalvåret, där har du de två huvudförklaringarna till varför ingen någonsin är sjuk under somrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in