2022-01-15, 07:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja det var det jag käftade om hela tiden i februari 2020. Jag kan bara se tre olika orsaker.

1. Tegnell är pantad.
2. Tegnell tog order av Kina.
3. Myndigheterna försökte tysta ner farligheten av viruset för att minska ekonomiskt bortfall.

Med facit i hand tror jag nummer 3 är den mest troliga. Det är en strategi som visat sig vara den bästa i simuleringar och den återkommer inom fiktionen hela tiden (ex. i både "Contagion" och originalversionen av "Pestens tid" förnekar myndigheterna att det finns någon sjukdom).

Gissningsvis visste myndigheterna hela tiden om att Kina ljög om precis allting inkl. labhypotesen.
Jag röstar på alternativ 1.
Att använda tekniken med flockimmunitet är perfekt om det är en pandemi med ett väldigt snällt virus.
Antag att Omicron varit den variant vi fått i början av 2020 så hade kanske det varit smart men han fattade inte hur allvarligt SARS-CoV-2 var och vägrade uppenbarligen ta till sig information från de länder som fick det först.
Vi såg kineserna som snabbt byggde sjukhus då de också gissade fel men de trodde att det skulle bli betydligt värre än vad det sedan blev. Eller så är hälsostatus så låg där att om de inte lyckades med sin lockdown så hade det blivit riktigt illa eller så hade de redan teorier om att skiten kunde mutera till farlighet typ SARS.

Vi har sett AT gissa många gånger nu och han gissade helt fel i början av pandemin och vi har sett honom förneka våg 2 mm till den ändå kom. Pantad.
Citera
2022-01-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det luriga är att vi kommer aldrig se att det planar ut utan endast när det går ned.
Vi är i taket på testkapacitet så vi kommer ligga på max 25.000 ett tag även om verkligheten ligger betydligt högre men när vi går under typ 20.000 kommer vi se en fallande trend.
Hade man dessutom rapporterat all 7 dagarna i veckan hade vi sett en betydligt bättre statistik.
Jag tro vi kommer se en fallande trend i början av februari.
Sedan borde vi kunna öppna upp helt i början av mars.
Kollade lite på antal rapporterade fall dag för dag i olika regionerna och misstänker att många nått tak för testkapaciteten. Det kan nog vara så i många länder också, tex Canada har slutat testa brett enligt Dr Johns senaste
Quebec stops PCR tests for general public
PCR tests reserved,
high risk settings, hospitals, long-term care homes, prisons, homeless shelters, remote communities
British Columbia, reserved for First Responders, critical care
Public, just isolate, no LFTs
https://www.youtube.com/watch?v=LRycK82LsTE
Citera
2022-01-15, 07:34
Medlem
Citat:
Men vad skulle bli nästa mutation?
Det måste bygg på något virus som finns nu.
Ursprungliga från Wuhan finns väl bara kvar på något labb och inte i fritt tillstånd då det försvann mitten av 2020. Det är därifrån mössen fick det som blev Omicron.

Det vi har nu är Delta som vi sett mutera men inte till något värre och konkurreras ut av Omicron.
Sedan lite rester av Alfa som vi vet Delta konkurrera ut.

Så var skulle nästa mutation komma ifrån?
Alfa?
Delta?
Omicron?

Eller ett labb med gamla ursprungliga Wuhan varianten?
Omikron förstås, den är dominerande nu och muterar ganska mycket enligt gisaids graf.

Det finns många som tror att (även) Omikron kom från en labbläcka...
https://www.realclearpolitics.com/video/2022/01/09/dr_stephen_quay_possible_that_omicron_is_another_l ab_leak.html
Citera
2022-01-15, 07:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Kollade lite på antal rapporterade fall dag för dag i olika regionerna och misstänker att många nått tak för testkapaciteten. Det kan nog vara så i många länder också, tex Canada har slutat testa brett enligt Dr Johns senaste
Quebec stops PCR tests for general public
PCR tests reserved,
high risk settings, hospitals, long-term care homes, prisons, homeless shelters, remote communities
British Columbia, reserved for First Responders, critical care
Public, just isolate, no LFTs
https://www.youtube.com/watch?v=LRycK82LsTE
Vi började fippla redan för ett par veckor sedan.
Grabben och hans tjej (bor ihop) blev sjuka. En fick testa sig då vårdcentralen ansåg att om hon var sjuk med covid så var även han det. Alltså 2 nya fall vilket det bara registrerades som 1.
Vårdcentralen hade redan då kapacitetsproblem med test.

På mitt jobb har vi redan infört att om de kan testa sig är det bra men annars får de vara hemma 7 dygn och känner de sig bra så kan de komma tillbaka. Vi kan inte vänta på att de ska testas och sedan vänta på svar. Ha de haft covid så är de smittfria efter sju dygn.
Vi har redan haft en del som varit hemma 10-12 dagar för att det saknats kapacitet att testa och få svar. Helt tokigt. Jag tror många redan kör så.
Citera
2022-01-15, 07:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Omikron förstås, den är dominerande nu och muterar ganska mycket enligt gisaids graf.

Det finns många som tror att (även) Omikron kom från en labbläcka...
https://www.realclearpolitics.com/video/2022/01/09/dr_stephen_quay_possible_that_omicron_is_another_l ab_leak.html
Ja troligen.
Man labbar med möss som man ändrat arvsmassan med mänskliga gener, för att få mer realistiska tester av virus som kan gälla för människor.

Annars så borde vi sett fler mutationer som smittar människor från de miljarder med möss som finns naturligt.
Citera
2022-01-15, 07:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men vad skulle bli nästa mutation?
Det måste bygg på något virus som finns nu.
Ursprungliga från Wuhan finns väl bara kvar på något labb och inte i fritt tillstånd då det försvann mitten av 2020. Det är därifrån mössen fick det som blev Omicron.

Det vi har nu är Delta som vi sett mutera men inte till något värre och konkurreras ut av Omicron.
Sedan lite rester av Alfa som vi vet Delta konkurrera ut.

Så var skulle nästa mutation komma ifrån?
Alfa?
Delta?
Omicron?
Eller ett labb med gamla ursprungliga Wuhan varianten?

Jag vet inte. Vilket som eller allihopa kanske? Somliga här inne tycks tro att viruset är ofarligt eller tom utgör något slags naturligt vaccin. Jag hoppas istället att tillverkarna får fram ett bredare vaccin och får ut det mycket snabbt innan vi får någon jävligt läskig mutation på halsen. Den här höga smittspridningen ökar risken enormt för att det ska ske. Kanske har det redan skett? Vad hände med deltakron från Cypern? Var det falskt alarm eller inte? Blev knäpptyst.
Citera
2022-01-15, 08:02
Medlem
Hur länge bör testet visa positivt?
Jag fick symptom fredags. Köpte ett antigen hemtest som visade positivt. Nu har jag fått tid förens på måndag för pcr-test. Är det för sent tror ni eller borde det testet visa positivt? Skulle behöva bevis på genomgången infektion, därför....
Citera
2022-01-15, 08:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag röstar på alternativ 1.
Vi såg kineserna som snabbt byggde sjukhus då de också gissade fel men de trodde att det skulle bli betydligt värre än vad det sedan blev. Eller så är hälsostatus så låg där att om de inte lyckades med sin lockdown så hade det blivit riktigt illa eller så hade de redan teorier om att skiten kunde mutera till farlighet typ SARS.

Vi har ingen aning om vad som hände i Kina. Att tro på de kinesiska dödstalen är patetiskt, jag känner ingen som bott i Kina som tror på någonting de säger. Mer än 20 miljoner mobilabbonenter försvann i Kina mellan december 2019 och februari 2020. Jämför också bilderna från översvämningarna i Henan förra året med de kinesiska officiella dödstalen. Vattnet gick till tredje våningen i en mångmiljonstad med tusentals bilar som fick bogseras ut ur tunnlar under staden och Kina sa att typ 100 stycken dött.
Citera
2022-01-15, 08:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi har ingen aning om vad som hände i Kina. Att tro på de kinesiska dödstalen är patetiskt, jag känner ingen som bott i Kina som tror på någonting de säger. Mer än 20 miljoner mobilabbonenter försvann i Kina mellan december 2019 och februari 2020. Jämför också bilderna från översvämningarna i Henan förra året med de kinesiska officiella dödstalen. Vattnet gick till tredje våningen i en mångmiljonstad med tusentals bilar som fick bogseras ut ur tunnlar under staden och Kina sa att typ 100 stycken dött.
Ja man kan funder på hur det ligger till. De kanske fick en mutation som vi aldrig fått som var jäkligt elak. Kanske därför de tar så allvarligt på minsta lilla smittspridning. Lock down rejält direkt.
Citera
2022-01-15, 08:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet inte. Vilket som eller allihopa kanske? Somliga här inne tycks tro att viruset är ofarligt eller tom utgör något slags naturligt vaccin. Jag hoppas istället att tillverkarna får fram ett bredare vaccin och får ut det mycket snabbt innan vi får någon jävligt läskig mutation på halsen. Den här höga smittspridningen ökar risken enormt för att det ska ske. Kanske har det redan skett? Vad hände med deltakron från Cypern? Var det falskt alarm eller inte? Blev knäpptyst.
Deltakron var ett misstag, blandade resultat från både Delta och Omicron.
Den kan vi glömma.
Labbtester från ett land som inte ens redovisar några sekvenseringar av virus.
Citera
2022-01-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Karolinska institutet studie .. varvid karolinska i Huddinge idag har en mottagning för detta fenomen ..
Måste vara en gigantisk mottagningom flera miljoner tappat lukt och smak…
Nej som sagt 50 procent är uppenbarligen hittepåsiffror..
Citera
2022-01-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är du verkligen rätt person att anklaga mig för struntprat?

Beträffande andelen personer som får långsiktiga besvär, så har jag källor till det påståendet. Källa 1 Källa 2 Källa 3.

Beträffande andra patogener, så förstår jag inte vilken relevans dessa har i den här tråden.
Jag förstår stt du inte förstår det men många läkare och forskare säger att dessa långsiktiga problem ofta handlar om just andra patogener än coronaviruset!

Dina källor ger jag inte mycket för efter att ha läst dom. Precis som många andra studier som bergsäkert påstår vissa saker så är de fulla av hål och dåligt med information som skulle bekräfta det dom påstår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in