2022-01-15, 02:07
Medlem
yidarmy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, jag pratade ju givetvis om dom tillfällen när det inte är fester. Jag uppfattade som att "brudljuden" och "festljuden" var vid olika tillfällen men jag kan ha missförstått.

Okej, det är möjligt att jag missförstod det som just du skrev, men det tar fortfarande inte väck min poäng.
Citera
2022-01-15, 03:38
Medlem
Dom spelar VR boxning.
Citera
2022-01-15, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraIbsen
Inte konstigt att allt fler känner sig stressade, när man aldrig får ordentlig avkoppling eller får sova ordentligt. Ska man behöva flytta ut i skogen för att få normal lugn o ro?

Ja, gamla grinkukar är passé. Flytta ut på landet och spendera dagarna med att mata änderna
Citera
2022-01-15, 04:16
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novnov
Ja, gamla grinkukar är passé. Flytta ut på landet och spendera dagarna med att mata änderna

Så hur ska vi som jobbar kunna fortsätta att gå till jobbet om vi konstant blir väckta ur djup nattsömn av dödsvrål från tv spelande tonåringar/unga vuxna?

Nej, det är de som inte kan bete sig civiliserat som ska bo ute i skogen med djuren.
Citera
2022-01-15, 05:44
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Fråga honom rakt ut vad det är du hör. Man blir ju orolig för vad som händer, det borde han ju också förstå.
Om jag hörde ljud från en lgh som tydde på att någon for illa så skulle jag inte tveka om att åtminstone ringa på och fråga vad som händer, ringa polisen ev.
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2022-01-15 kl. 05:54.
Citera
2022-01-15, 05:56
Medlem
isislisasfisas avatar
Ska ni bo i podden får ni finna i er i liv och stök.
Era dumma djävlar.
Citera
2022-01-15, 06:12
Medlem
Citat:
Styrelsen har bett mig dokumentera störningarna
Varför har "styrelsen" gjort det?
Jag hade en granne som låter som dig.
Han satt i sin bil större delen av sitt vakna dygn och gjorde "utredningar" som han sa.
Tydligen fanns det cyklar som hade stått förlänge i cykelstället och du påminner om honom.
Citera
2022-01-15, 06:14
Medlem
AlterEgo.s avatar

Vad grannarna gör vet jag inte men jag kan ge dig tips på hur du kan agera.

Reglering kring en bostadsrättsinnehavares användning av lägenheten hittar du i 7 kap. 9 § 1 st. bostadsrättslagen (BrL). I lagrummet framgår att en bostadsrättsinnehavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö.

Vid förekommande av störningar ska bostadsrättsföreningen ge bostadesrättshavaren tillsägelse att genast upphöra med störningarna samt underrätta socialnämnden i kommunen, se 7 kap. 9 § 2 st (BrL). Om bostadsrättshavaren inte rättar sig efter tillsägelsen anses nyttjanderätten förverkad enligt 7 kap. 18 § 1 st 5 p (BrL). Detta leder till att föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren med stöd av 7 kap. 20 § (BrL). Vid en uppsägning som denna är bostadsrättshavaren skyldig att genast flytta och har alltså inte rätt till någon direkt uppsägningstid.

Det finns en skyldighet för bostadsrättsföreingen att agera om de känner till att det finns störningar i boendet. Om föreningen underlåter att agera enligt ovan, anses bostadsrättsförenignen ha åsidosatt sina skyldigheter enligt 7 kap. 4 § (BrL). Ett åsidosättande av skyldigheterna kan ibland leda till att du har rätt till nedsättning av hyran. I vissa fall, när ljudstörningar lett till sjukdom, har bostadsrättsföreningen ansetts skadeståndsskyldig, se NJA 2004 s 830.

Jag skulle rekomendera dig att i första hand åter igen kontakta bostadsrättsföreningen och uppmärksamma dem om deras skyldighet att agera. Skulle styrelsen fortfarande inte agera finns en möjlighet att kontakta bostadsrättsnämnden som kan medla i tvisten mellan er. En annan idé är att anmäla det till kommunens miljökontor som då kommer hem till dig och mäter störningarna. Om störningarna är upprepande och över vad man normalt sett kan förvänta sig, så kommer miljökontoret att ålägga bostadsrättsföreningen med åtgärder.

Slutligen finns såklart möjligheten att ta frågan till domstol, men värt att tänka på är att detta är mycket tids- och kostnadskrävande. I första hand bör man alltså försöka kommunicera.
Senast redigerad av AlterEgo. 2022-01-15 kl. 06:18.
Citera
2022-01-15, 06:16
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraIbsen
Eh, ok…tror jag förstår på ett ungefär.
Men varför låta som en blandning av hyperaktiv fnittrig 3-åring med Adhd, som får raseriutbrott i falsett/våldsam brölig huligan? Kan det vara ngn slags partydrog, som Cannabis inblandat?
Annars borde även en 3-åring fatta, att det finns grannar som vill sova en vardag kl 03 på natten…
Antagligen är grabben en så kallad streamer. Dvs han spelar datorspel och kommenterar inför en publik på twitch.
De är ofta högljudda och gapiga i sina kanaler för att kidsen gillar det.

Finns massor av gapande dampbarn med twitchkanaler. Ett spontant exempel är jag kan komma på är ShackyHD som spelade/spelar spelet rust. Gapigare jävel får man leta efter.

Därför man bor i villa för att slippa sånt. Och så kan jag skrika "CYKA BLYAT" hur högt jag vill åt ryssarna in game.
Citera
2022-01-15, 06:26
Medlem
Jirens avatar
Om någon hörde mig och mina vänner vråla genom väggarna när vi sprlar TV-spel så skulle polisen snabbt vara på plats.
Citera
2022-01-15, 06:51
Medlem
Haajibs avatar
Jag bor högst upp i ett 5 våningshus i en hyresrätt. Och kvinnan 30+ som bor under mig gör precis vad du säger.

Samma rutiner, på eftermiddagarna så skriker hennes partner "Neej, sluta" "Dra" "Lägg tillbaka den där" och hon vrålar och skriker som ett barn.

På kvällarna så hör man hur de hoppar omkring och slår saker I väggarna, båda vrålar "Sluuuuta" "Dra din jävel" "Jag vill inte se dig" osv. Mannen skriker och gråter

På nätterna hör man kvinnan ha sex när hon låter som huvudkaraktären i en porrfilm, och fejka sina orgasmer genom att vråla och slå i väggarna. Efter samlaget så börjar de om igen, de skriker Åt varandra, bråkar och har sig.

Jag har svårt att tro att det kan vara dataspel eller VR.
Citera
2022-01-15, 07:22
Medlem
arakas avatar
Chansen att ha enbart vettiga grannar med empati är 0,0000001% i vilken boendeform som helst.
Det finns alltid några praktpuckon som egentligen borde avlivas i varje flerbostadshus.
Kanske att det är lugnt i de absolut dyraste områdena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in