2022-01-06, 11:50
Medlem
Jag hade ringt störningsjouren direkt om de inte sänkt ljudet när du ringde på. Dubbelfel liksom.
Iofs kan det varit en engångsföreteelse men det finns säkert goda skäl att intilliggande boende fanns ledigt.
Köp öronpluggar och använd en smartwatch för väckning dagen efter om du inte törs knacka på.

Inte meningen att vara spydig men så är det att växa upp. Konflikter överallt. Ge dig bara inte på väderkvarnar, det slutar sällan bra.
Citera
2022-01-06, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spacetrip
Vill inte verka som en surgubbe och lämna en lapp.

"Lämna en lapp" knyt näven i fickan för fan.
Citera
2022-01-06, 12:02
Medlem
Tycker du borde anamma den inre surgubben.
Citera
2022-01-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacetrip
Tjena!

Fick nya grannar för ett tag sen, runt samma ålder som mig (26) som hade raveparty i onsdagskväll till 2 på natten. Spelade så pass hög musik, hoppa och skrek att jag trodde jag själv var på festen.
Segt när man ska upp och jobba tidigt...

Vart bör man sätta gränsen? Vill inte verka som en surgubbe och lämna en lapp.

En gång är ingen gång och gjorde du inget då så finns det ingen anledning att bry dig om det där nu. Men är det ett återkommande fenomen så är det kanske dags att informera dem om regelverket som de uppenbarligen inte känner till, efter 10 ska det vara tyst och fest mitt i veckan till kl 2 på natten är inte ok. Det är inte tal om att vara sur gubbe, men man ska respektera sina grannar som dina nyinflyttade inte uppenbarligen gör. Bara för de tydligen inte jobbar dagen efter, så finns det många andra som gör det och förmodligen var du inte ensam om att ligga vaken den natten pga de nyinflyttade.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-01-06 kl. 12:08.
Citera
2022-01-06, 12:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man ringer på och påpekar mycket vänligt att de stör. Om det inte hjälper så eskalerar man med störningsjouren.
Citera
2022-01-06, 13:07
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man ringer på och påpekar mycket vänligt att de stör. Om det inte hjälper så eskalerar man med störningsjouren.

Jag är aldrig vänlig mot folk som spelar hög musik på natten. De förtjänar helt enkelt inget vänligt bemötande.
Citera
2022-01-06, 17:46
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Du ska ju vara glad han bygger en husbil några månader till så.
Well, han har hållit på med den här bilen i ca 1 1/2 år nu.
Citera
2022-01-06, 23:22
Medlem
Vem fan sätter igång en diskmaskin kl 23 på kvällen när det finns angränsande lägenheter?

Svaret är min grannjävel
Citera
2022-01-15, 00:09
Medlem
NoraIbsens avatar
Vad håller mina grannar på med? Ny trend med ”tortyrlek” bland yngre?

Jag bor sedan ca 10 år tillbaka, i en bostadsrätt i ett medelklassområde i en medelstor stad.

Huset är 5 våningar högt och består av 2 större lgh och 4 mindre lgh (ca 45 kvm) per plan.
Jag bor i en 45 kvm-lgh och har sedan start haft flera olika grannar, ofta yngre par.

Många har genom åren haft högljudda fester, spelat hög musik etc. 20-årige grannen under hade i början ”ravefest ” till 5 på morgonen, varpå jag ringde på och väckte honom fm därpå…Han skriker och väsnas fortfarande mycket, ofta till dataspel, ständigt snickeri etc.
Tidigare hade jag även en yngre grannkille över som slängde ned cigarettfimpar i mina blomlådor och ölburkar på min balkong etc…

Men under pandemin har många börjat jobbat hemifrån/spenderat mer tid hemma och ljudbilden har förändrats till det värre.

Jag avvaktade ganska länge men har börjat ta itu med problemet sista halvåret. Styrelsen har bett mig dokumentera störningarna, som gör att det är lite som att bo mellan ett antal ungdomsgårdar för Obs-klassen på högstadiet…

De som bor i större lgh har inga bekymmer tydligen. Omsättningen är högre i de mindre och ibland får jag nästan känslan av att vissa föräldrar köper dessa dyra lgh till sina högljudda tonåringar, för att bli av med dem…

Förutom att många verkar ha som never ending-fritidsintresse att renovera, snickra etc, så är det flera hemmafester, med hög musik o allsång, mer flyttningar av möbler o.s.v.
Men framförallt, och det är det som jag upplever som jobbigast, extremt mycket skrik och vrål, som inte kan klassas som normalt (i min 30+-värld iallafall)

Han under har börjat skrika till sin flickvän, hon skriker tillbaka, det dunsar i kökslådor och badrumsdörrar. I badet hörde jag häromdagen ”aj, sluta, den här gången var det nära!”.
Jag har ringt och frågat vad de håller på med men bara fått svar att det inte är dem…

Värst av allt är dock en 19-åring, som flyttade in i somras. Han verkade trevlig, hälsade på balkongen och jag pratade av en tillfällighet med hans pappa på gården. Han kommer från en ”bättre” bakgrund och förefaller välartad.
Men vilda fester m öppen balkongdörr utbröt i somras, med skrik och vrål. Det värsta är dock sista halvåret då jag ständigt hört ”Aaaj, hjälp mig, stop, whooa!!!!” (Upprepat, ibland flera timmar utan paus. Ofta från ca kl 22-03 men även dagtid ibland) Sedan bubblande skratt, högt fnitter och illvrål. Så det verkar inte som att de mördar varandra iallafall. Men jag sitter på helspänn och vet inte när nästa utbrott kommer…

För några kvällar sedan var det samma visa men jag hörde även honom/en av hans kompisar säga ”Aaaj, whooa, jag ska mörda dig!” 😱

Min fråga är primärt gällande detta med ständiga ”Aj, aaajjjj, stop, sluta, hjälp!” från FLERA olika lgh, med unga grannar:
-Handlar detta om skojbråk/ngn ny trend med ”skoj-tortyr”/våldsamma dataspel/ngn slags ”virtual reality-spel”/som personer ca 18-29, tycker är normalt och är vanligt förekommande nuförtiden???? 🤔

Eller ska jag bli orolig? Kan det urarta för dem, till ngt allvarligare? (förutom att jag håller på att få ett nervöst sammanbrott…)

Kan det vara ngt symptom p.g.a. pandemin, att folk blir frustrerade o känner behov av att skrika högt hela tiden? När folk mer el. mindre tvingas vara hemma mer, tänker jag…
Är det någon som upplevt ngt liknande?
Senast redigerad av NoraIbsen 2022-01-15 kl. 00:36.
Citera
2022-01-15, 00:24
Medlem
BigFatCones avatar
Det låter som att dom spelar dattaspel av något slag tillsammans. Det låter helt bisarrt om man bara hör vad dom som spelar säger till varandra.
Citera
2022-01-15, 00:34
Medlem
Narutoshippchops avatar
Lider med dig TS. Jag är i princip i samma situation. Just därför kallar jag huset jag bor i för HELVETESHUSET. Och jag spelar in ljudet och ringer störningsjouren om de inte skärper sig.

Men dagens hyresvärdar verkar ju tycka att sånt här beteende med dödsvrål, basdunk, hundar som skriker och skäller möbler som kastas mot väggarna och oändligt festande 24/7 är helt NORMALT!

Och just nu när jag skriver detta hör jag en idiotgranne (ungdom) som skriker. Håller han inte käft kommer jag att banka på hans dörr och skrika tillbaks. FY FAN!!!!
Citera
2022-01-15, 00:48
Medlem
NoraIbsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Lider med dig TS. Jag är i princip i samma situation. Just därför kallar jag huset jag bor i för HELVETESHUSET. Och jag spelar in ljudet och ringer störningsjouren om de inte skärper sig.

Men dagens hyresvärdar verkar ju tycka att sånt här beteende med dödsvrål, basdunk, hundar som skriker och skäller möbler som kastas mot väggarna och oändligt festande 24/7 är helt NORMALT!

Och just nu när jag skriver detta hör jag en idiotgranne (ungdom) som skriker. Håller han inte käft kommer jag att banka på hans dörr och skrika tillbaks. FY FAN!!!!

Inte konstigt att allt fler känner sig stressade, när man aldrig får ordentlig avkoppling eller får sova ordentligt. Ska man behöva flytta ut i skogen för att få normal lugn o ro?
Kan det kanske vara att dessa ungdomar kommer från ett privilegierat, curlat liv i villa, där föräldrarna aldrig sagt ifrån/brytt sig? Frånvarande föräldrar, som jobbat för mycket och sedan köpt sig ur eländet genom en bostadsrätt för 3 miljoner…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in