Vad håller mina grannar på med? Ny trend med ”tortyrlek” bland yngre?
Jag bor sedan ca 10 år tillbaka, i en bostadsrätt i ett medelklassområde i en medelstor stad.
Huset är 5 våningar högt och består av 2 större lgh och 4 mindre lgh (ca 45 kvm) per plan.
Jag bor i en 45 kvm-lgh och har sedan start haft flera olika grannar, ofta yngre par.
Många har genom åren haft högljudda fester, spelat hög musik etc. 20-årige grannen under hade i början ”ravefest ” till 5 på morgonen, varpå jag ringde på och väckte honom fm därpå…Han skriker och väsnas fortfarande mycket, ofta till dataspel, ständigt snickeri etc.
Tidigare hade jag även en yngre grannkille över som slängde ned cigarettfimpar i mina blomlådor och ölburkar på min balkong etc…
Men under pandemin har många börjat jobbat hemifrån/spenderat mer tid hemma och ljudbilden har förändrats till det värre.
Jag avvaktade ganska länge men har börjat ta itu med problemet sista halvåret. Styrelsen har bett mig dokumentera störningarna, som gör att det är lite som att bo mellan ett antal ungdomsgårdar för Obs-klassen på högstadiet…
De som bor i större lgh har inga bekymmer tydligen. Omsättningen är högre i de mindre och ibland får jag nästan känslan av att vissa föräldrar köper dessa dyra lgh till sina högljudda tonåringar, för att bli av med dem…
Förutom att många verkar ha som never ending-fritidsintresse att renovera, snickra etc, så är det flera hemmafester, med hög musik o allsång, mer flyttningar av möbler o.s.v.
Men framförallt, och det är det som jag upplever som jobbigast, extremt mycket skrik och vrål, som inte kan klassas som normalt (i min 30+-värld iallafall)
Han under har börjat skrika till sin flickvän, hon skriker tillbaka, det dunsar i kökslådor och badrumsdörrar. I badet hörde jag häromdagen ”aj, sluta, den här gången var det nära!”.
Jag har ringt och frågat vad de håller på med men bara fått svar att det inte är dem…
Värst av allt är dock en 19-åring, som flyttade in i somras. Han verkade trevlig, hälsade på balkongen och jag pratade av en tillfällighet med hans pappa på gården. Han kommer från en ”bättre” bakgrund och förefaller välartad.
Men vilda fester m öppen balkongdörr utbröt i somras, med skrik och vrål. Det värsta är dock sista halvåret då jag ständigt hört ”Aaaj, hjälp mig, stop, whooa!!!!” (Upprepat, ibland flera timmar utan paus. Ofta från ca kl 22-03 men även dagtid ibland) Sedan bubblande skratt, högt fnitter och illvrål. Så det verkar inte som att de mördar varandra iallafall. Men jag sitter på helspänn och vet inte när nästa utbrott kommer…
För några kvällar sedan var det samma visa men jag hörde även honom/en av hans kompisar säga ”Aaaj, whooa, jag ska mörda dig!” 😱
Min fråga är primärt gällande detta med ständiga ”Aj, aaajjjj, stop, sluta, hjälp!” från FLERA olika lgh, med unga grannar:
-Handlar detta om skojbråk/ngn ny trend med ”skoj-tortyr”/våldsamma dataspel/ngn slags ”virtual reality-spel”/som personer ca 18-29, tycker är normalt och är vanligt förekommande nuförtiden???? 🤔
Eller ska jag bli orolig? Kan det urarta för dem, till ngt allvarligare? (förutom att jag håller på att få ett nervöst sammanbrott…)
Kan det vara ngt symptom p.g.a. pandemin, att folk blir frustrerade o känner behov av att skrika högt hela tiden? När folk mer el. mindre tvingas vara hemma mer, tänker jag…
Är det någon som upplevt ngt liknande?
Senast redigerad av NoraIbsen 2022-01-15 kl. 00:36.