2022-01-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Du tror inte att en mer trolig förklaring är du är en foliehatt-knasboll?
Att bli kallad knasboll av en som drömmer mardrömmar om den 160cm långa blondinen Johaug. Att du vågar.

Men nåja nu har vi fått det klart för oss, när man går från att vara en av tourens långsammaste nationer till att vara bäst på bara några år - ja det beror satsningar, bra ledning och talangfulla nykomlingar. Snart kommer det väl nån som drar till med att svenskornas ariska gener spelar roll också. INGET ANNAT!
Citera
2022-01-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Ja, det är en gissning allt.
Låt oss säga att jag köper den gissningen och går med på att man är en bättre skidåkare som 26-åring än när man är 21-22. Men en-två-tre åkare som alla höjer sig? Och inte marginellt heller, utan ett rejält kliv.
Men som sagt en gissning som saknar merit, för inte tog det 5 år för Neuner, Mäkäräinen, Domracheva och co att tampas med världseliten? För att inte tala om vår egen Elvira Öberg. Och det här är bara några välkända namn, går man igenom statistiken mer noggrant så är jag ganska säker på att man det knappast är en regel att man är så dålig i tidiga 20-års åldern och blir så bra bara fem år senare.

Och det där var bara de unga åkarna, man måste komma ihåg att även de äldre mer rutinerade damerna då i den svenska truppen åkte dåligt och inte hade utvecklats, snarare tvärtom.

Det är inte en gissning. Man är generellt bättre som 26-27-åring än som 21-22-åring.

Dock är åldersfaktorn är bara en komponent av flera, så förstås kan även andra faktorer påverka.
Citera
2022-01-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Det är inte en gissning. Man är generellt bättre som 26-27-åring än som 21-22-åring.

Dock är åldersfaktorn är bara en komponent av flera, så förstås kan även andra faktorer påverka.
Det handlar inte bara om att man är bättre. Jag är säker på att de flesta om man inte åker på långvariga sjukdomar eller skador är bättre vid mitten av 20-årsåldern efter flera års av hård träning och erfarenhet. Min poäng är att man höjer sig så extremt mycket - de flesta duktiga åkare är redan bra vid 21-22 som de jag nämnde ovan medans Hanna, Linn och co var urusla då. Och inte bara en åkare utan i princip alla i den årskullen som blev uttagna då har höjt sig rejält.
Citera
2022-01-14, 22:37
Medlem
Citat:
Det handlar inte bara om att man är bättre. Jag är säker på att de flesta om man inte åker på långvariga sjukdomar eller skador är bättre vid mitten av 20-årsåldern efter flera års av hård träning och erfarenhet. Min poäng är att man höjer sig så extremt mycket - de flesta duktiga åkare är redan bra vid 21-22 som de jag nämnde ovan medans Hanna, Linn och co var urusla då. Och inte bara en åkare utan i princip alla i den årskullen som blev uttagna då har höjt sig rejält.

Ja, de har gjort stora framsteg.
Vad gäller svenskt skidskytte förknippar många Wolfgang Pichler med framgång bland svenska skidskyttar. Jag själv hör till dem som ser ett sådant samband.
Jag tror även vi har jättebra ledare idag, i form av förbundskaptenen och skyttebossen.

Sen blir det ofta så att åkare kan sporra varandra. T ex har ju Hanna och Anna tävlat ihop sedan barnsben. Elvira har förstås gått i Hannas fotspår. Linn ligger väl också i ungefär samma ålder som Hanna och Anna.

Plus förstås Stina-effekten.
Citera
2022-01-14, 22:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Att bli kallad knasboll av en som drömmer mardrömmar om den 160cm långa blondinen Johaug. Att du vågar.

Men nåja nu har vi fått det klart för oss, när man går från att vara en av tourens långsammaste nationer till att vara bäst på bara några år - ja det beror satsningar, bra ledning och talangfulla nykomlingar. Snart kommer det väl nån som drar till med att svenskornas ariska gener spelar roll också. INGET ANNAT!

Att går från dålig till bra är väl inte konstigare än att gå från bra till dålig?

Varför gick Tyskland från att vinna nationscupen 2016/17 till att nu vara mediokra (under 5:e platsen) och bara ha en pallplats (på damsidan)

Är det för att alla andra länder dopar sig eller är det för att variationer är en naturlig del av en sport?
Citera
2022-01-14, 22:45
Medlem
Citat:
Att går från dålig till bra är väl inte konstigare än att gå från bra till dålig?

Varför gick Tyskland från att vinna nationscupen 2016/17 till att nu vara mediokra (under 5:e platsen) och bara ha en pallplats (på damsidan)

Är det för att alla andra länder dopar sig eller är det för att variationer är en naturlig del av en sport?
Mediokra? Du kan inte mena allvar. Sluta larva dig. Tyskland har inte tappat alls i närheten av det Sverige har tagit in. Plus att Tyskland saknar sin bästa skidskytt pga skada.

Ingen hade misstänkt dopning om utvecklingen gått till på ett normalt sätt. Inget av det som de svenska damerna(och till viss del de svenska herrarna) har gjort tyder på att det har gått naturligt
Citera
2022-01-14, 22:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Mediokra? Du kan inte mena allvar. Sluta larva dig. Tyskland har inte tappat alls i närheten av det Sverige har tagit in. Plus att Tyskland saknar sin bästa skidskytt pga skada.

Ingen hade misstänkt dopning om utvecklingen gått till på ett normalt sätt. Inget av det som de svenska damerna(och till viss del de svenska herrarna) har gjort tyder på att det har gått naturligt

Halva säsongen har gått och de har tagit en pallplats. 1 (!)

Hur är detta inte mediokert jämfört med att vinna nationscupen?
Citera
2022-01-14, 23:04
Medlem
Citat:
Halva säsongen har gått och de har tagit en pallplats. 1 (!)

Hur är detta inte mediokert jämfört med att vinna nationscupen?
Trams och åter trams. Ja Tyskland har tappat en del men det är inte i närheten av det Sverige har gjort i framsteg.

Sen är man inte medioker när man ligger 5:a av 24 nationer, har kontakt med en tredje plats och samtidigt saknar sin bästa och säkraste skidskytt.
Citera
2022-01-14, 23:09
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Trams och åter trams. Ja Tyskland har tappat en del men det är inte i närheten av det Sverige har gjort i framsteg.

Sen är man inte medioker när man ligger 5:a av 24 nationer, har kontakt med en tredje plats och samtidigt saknar sin bästa och säkraste skidskytt.

De ligger inte 5a- de ligger sämre.

Skidskytten som borta är ok (preuss). Men knappast någon fantastisk frälsare
Citera
2022-01-14, 23:15
Medlem
Citat:

Du menar alltså att de dopat sig? Lägg ner såna påståenden!
Citera
2022-01-14, 23:16
Medlem
Citat:
De ligger inte 5a- de ligger sämre.

Skidskytten som borta är ok (preuss). Men knappast någon fantastisk frälsare
Okej?! Hon slutade trea i totalen i fjol och prenumererade i princip på top10 placeringar, vilket är superviktigt för nationscupen i helhet att ha en sån stabil åkare.
Sen är Tyskland 6:a just nu knappt 100 poäng bak Belarus på tredje plats. Inte mediokert på nåt sätt och vis. Och inte jämförligt med Sveriges situation.
Citera
2022-01-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Du menar alltså att de dopat sig? Lägg ner såna påståenden!
Det här är vad jag misstänker.

Systematisk fuskeri i det svenska skidskyttelandslaget, ledda av den högst suspekta tyska boomern Wolfgang Pichler. Fusk i form av böjandet av regler angående inte bara preparat för atleterna själva men även för skidor/valla. Pichler har då sen själv genom sitt enorma inflytande i skidskyttevärlden sett till att detta har mörkats.
Motivet? Sverige är en för viktig nation i vintersport världen. Man är en av de absolut rikaste länderna med en vintersport kultur med en dubbel så stor befolkning som ex Norge. Man har inte råd med att Sverige är så dåliga och inkompetenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in